Foto: Maria
Jedan od najiščekivanijih naslova prošlogodišnjeg izdanja filmskog festivala u Veneciji iliti popularno – ‘Mostre’, svakako je bila i glazbena biografska drama o najvećoj opernoj divi u povijesti, nezaboravnoj Mariji Callas. Da je čileanski sineast Pablo Larraín pravi majstor na polju filmskih biografija dokazao nam je na najbolji način kroz svoje prethodne majstorije ‘’Neruda’’, ‘’Jackie’’ i ‘’Spencer’’, no publiku je više zanimalo kako će izazovnoj i zahtjevnoj ulozi pristupiti ‘zvjezdana’ Angelina Jolie.
Mnogi su nakon premijernog prikazivanja kroz osmominutne ovacije oduševljeno klicali kako je Jolie ovdje učinila nešto nevjerojatno te je lako moguće ostvarila i ulogu karijere. Drugi su pak otišli korak dalje tvrdeći kako joj ‘zlatni kipić’ (op.a. Oskar) ne smije izmaknuti, ali upravo se to u konačnici dogodilo.
Štoviše, nakon nominacije za Zlatni Globus, opravdano se mislilo kako joj ne gine ni nominacija za najsjajnije priznanje, ali Akademija je imala drugo mišljenje i sirota Jolie je ‘izvisila’. Opravdano? Zaključimo to zajedno nakon kraćeg opisa radnje i same analize kompletnog filma.
Bolna sjećanja
Nekadašnja operna diva Maria Callas (A. Jolie) nakon izuzetno uspjele višegodišnje glazbene karijere naprasno prekinute i zasjenjene bolešću i nemogućnošću daljnjeg pjevanja, živi povučenim životom u svojem stanu u Parizu kojeg dijeli s vjernim batlerom Ferruccijom (P. Favino) i domaćicom Brunom (A. Rohrwacher).
Na rubu anoreksije i deluzije, ona sanjari o svojem velikom povratku premda je zabrinuti Ferruccio pokušava nagovoriti na liječnički pregled jer u posljednje vrijeme više ‘jede’ antidepresive negoli pravu hranu. Da stvari ne idu na bolje dokazuje i spominjanjem intervjua s izmišljenim novinarom Mandraxom (K. Smit-McPhee) koji ‘slučajno’ dijeli ime s njezinim omiljenim lijekom.
Razgovarajući s njim (!), Callas se prisjeća svojeg života uključujući i aferu s grčkim poslovnim magnatom Aristotelom Onassisom (H. Bilginer), najvećih opernih izvedbi, djetinjstva u kojem je na nagovor majke morala pjevati (a i puno gore od toga) njemačkim i talijanskim okupatorima, susreta s J.F.K.-om i brojnih drugih detalja…
Nakon fantastičnog kritičkog uspjeha postignutog s biografijama o Jacqueline Kennedy (‘’Jackie’’) i tužnoj velškoj princezi Diani (‘’Spencer’’), nekako je bilo logično da će Pablo Larraín prihvatiti i onu o još jednoj slavnoj, inspirativnoj, bogatoj i melankoličnoj personi kao što je to svakako bila Maria Callas.
U toj mu se misiji ponovno pridružio prekaljeni britanski scenarist i redatelj Steven Knight (‘’Slatke, prljave stvari’’, ‘’Beskrajna milost’’, ‘’Ruska obećanja’’, ‘’Locke’’, ‘’Peaky Blinders’’, ‘’Tabu’’…) s kojim je uspješno surađivao na spomenutom filmu ‘’Spencer’’, a ovdje je ta suradnja podignuta na još višu razinu ponajprije na planu psihološke drame svoje naslovne protagonistice.
Naime, kako sam već istaknuo u samom sinopsisu, Maria Callas je potkraj svojeg ipak relativno kratkog (umrla je u dobi od 53 godine), ali turbulentnog života, prolazila kroz svakakva burna razdoblja koja su bila dobrano poremećena sve prisutnijim halucinacijama koje su uzrokovale pretjerana uporaba antidepresiva i njezino tvrdoglavo odbijanje liječničke pomoći.
Kao da već to nije bio dovoljan izazov za Larraína i Knighta, Callas je izuzev svojeg neprikosnovenog i svima znanog talenta bila i karakterom jako teška osoba. Narcisoidna, egoistična, konfliktna, arogantna, a istovremeno i senzibilna, plaha, ljupka i emotivna.
Jednom riječju – jedinstvena! Nakon odgledanog, moram priznati kako su obojica, teškoj zadaći unatoč, ipak uspjela ‘uhvatiti’ njezinu esenciju.
Ne bi o ovom filmu imao puno toga za reći da je prezentiran na klasičan holivudski školski način, ali tkogod je od vas upoznat s prijašnjim Larraínovim radovima, zna da u njegovom slučaju to nikad nije ni bila opcija.
Plod imaginacije
Kako bi saznali nešto više o njezinom prijašnjem životu, uspjesima, odnosima, poznanstvima, ali i traumama iz formativnih godina, tu je scenaristički priskočio Mandrax! U mnogim (filmskim) slučajevima, o ovom nekoć popularnom antidepresivu ne bi niti čuli, no ovdje je poslužio kao plod Callasine imaginacije (točnije, halucinacije) kroz lik novinara kojem prepričava sve svoje znane i neznane detalje iz života.
Takav narativ dakako nije rijedak jer imali smo kroz dugu povijest sedme umjetnosti puno primjera gdje su protagonisti komunicirali s duhovima i izmišljenim likovima, ali ovdje je svakako zanimljiv detalj da je jedan takav proizašao iz obične tablete.
Uz Larraínovu nadahnutu režiju (‘’Mariu’’ svakako možemo nazvati finalnim djelom triptiha o moćnim ženama) i prepoznatljiv stil i pristup, mnogo toga je počivalo na scenariju, vizualnoj estetici filma (veličanstvena kamera Edwarda Lachmana koji je posve zasluženo dobio nominaciju za predstojeće Oskare), vrhunskoj montaži, ali i samoj glumačkoj izvedbi.
E sad se vraćamo na pitanje sa samog početka. Dal’ je Jolie uistinu zakinuta za nominaciju, ako ne i sam ‘zlatni kipić’? Uzevši u obzir da su se među odabranim imenima našle ultra razvikana Cynthia Erivo, a još više i Karla Sofía Gascón, onda je odgovor – da.
No s druge pak strane, ako znamo da su nominacije lišene i Tilda Swinton, Nicole Kidman pa čak i Pamela Anderson (ovdje govorim isključivo o glumicama koje su imale nominacije za Zlatne Globuse), onda bih rekao – ne. To ipak ne znači da Jolie nije dala svoj maksimum.
Ona je marljivo i iscrpno kroz dugih sedam mjeseci vježbala pjevanje opera, fizički se transformirala u Callas (izuzev usana, naravno) i pružila jednu emotivnu iscrpnu i upečatljivu izvedbu. Jedinu zamjerku bih ipak uputio Larraínu.
Jolie je, uvjeren sam, vježbala do boli, no evidentno je da dobar dio glazbenih sekvenci u filmu nisu produkt njezina glasa, što i nije bilo za očekivati. Zamjerka naime ide loše realiziranom ‘lip syncu’ koji se vidi ‘iz aviona’ i kojeg je redatelj ipak trebao nekako bolje ‘sakriti’.
Sve u svemu, ‘’Maria’’ je ispala jako dobro. Larraín je na fin način finiširao svoj triptih, Jolie je dokazala da još uvijek posjeduje određene glumačke sposobnosti (moram ovom prilikom spomenuti i zapažen nastup uvijek uvjerljivog, pouzdanog i simpatičnog Pierfrancesca Favina u ulozi batlera Ferruccija), a Callas je dobila filmski tretman kakav svakako zaslužuje.
Preporuka za gledanje? Naravno.
najnovije
najčitanije
Zadar & Županija
Na Sveučilištu u Zadru
Promovirano 35 prvostupnika Odjela za psihologiju: ‘Možda nećete imati milijune pratitelja, ali ćete imati nešto važnije…’
Crna Kronika
Kaznena prijava
Spriječeno krijumčarenje stranih državljana na području Gračaca
Zadar
Zimski park
Škola klizanja na klizalištu ICE PARK Zadar u sklopu ŠC-a Višnjik
Crna Kronika
Kriminalističko istraživanje
Sin zadarske gradske vijećnice prebio oca na spavanju, želio ga natjerati da mu prepiše dio kuće
Hrvatska
Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova
Ljubičić: ‘Femicid je predvidljiv i sprječiv, ovo je 17. u Hrvatskoj ove godine’
Crna Kronika
Nesreća
ZAVRŠEN OČEVID 26-godišnjeg radnika pregazio 19-godišnji kolega
Zadar
NE ZNA SE KRIVAC
OBRAT! Šibenski aktivist uhićen zbog sumnje da je razbio spomen-ploču sad će tužiti policiju
Zadar & Županija
GRADSKI VIJEĆNIK
Na Adventu napadnut Daniel Radeta! Napadač mu vikao da je “smrdljiva komunjara”
Zadar
Nova funkcija
Bivši župan postao savjetnik, evo gdje će raditi
Scena
ĐURĐICA BARLOVIĆ