Četvrtak, 21. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

CAPULETI I MONTECCHI

Zadarska sopranistica Nela Šarić oduševila ulogom Julije u premijeri opere

28.02.2024. 17:08
Zadarska sopranistica Nela Šarić oduševila ulogom Julije u premijeri opere

Foto: Ivo Čagalj/PIXSELL



Splitska je publika, ali i svi ljubitelji opere ovog vikenda imali su prilike pogledati premijeru predstave “Capuleti i Montecchi” Vincenza Bellinija, nenadmašnog majstora belkanta, opernog genija čijem su se daru za skladanje dugih tečnih melodija divili najveći operni skladatelji, od Verdija do Wagnera. Ekspresivna glazba, duboke emocije, Bellinijeva sposobnost da izrazi osjećaje ljubavi, tuge i tragedije čine ovu operu nezaboravnom.


Opera, koja je vrhunski primjer Bellinijeve sposobnosti da stvori glazbenu priču koja istovremeno zrači ljepotom i dubinom, po prvi se put izvodi u Splitu. Naslovnu ulogu Julie, koju publika prati u finalnim satima njezina života igrala je poznata zadarska sopranistica Nela Šarić, koja je u ovoj operi također odigrala i svoju prvu ulogu kao solistica splitskog HNK.


U režiji Hrvoja Korbara na pozornici je tako zaigrala jedinstvena inscenacija jedne od najpoznatijih i najtužnijih ljubavnih priča. Romea je tumačila Josipa Gvozdanić, Juliju Nela Šarić, Tebalda Sam Furness, Capellija Božo Župić te Lorenza Mate Akrap.




Uz redatelja Hrvoja Korbara, autorski tim predstave čine i scenografkinja Zdravka Ivandija Kirigin, kostimografkinja Barbara Bourek, majstorica scenskog pokreta Maja Huber, zborovođa Veton Marevci, oblikovateljica svjetla Vesna Kolarec i oblikovatelj tona Josip Vinko Lozić i maestro Ive Lipanović pod dirigentskom palicom.


Posljednji sati ljubavnog para


Razgovarali smo zato sa Zadrankom Nelom Šarić, iza koje je zahtjevan raspored, a ako je suditi po prvim reakcijama i puno gledalište iz izvedbe u izvedbu.


Iako je William Shakespeare svojom dramom o Romeu i Juliji otvorio vrata stotinama koji su kroz stoljeća ovaj dramski komad predstavljali, mijenjali i interpretirali vlastitim potpisom, “Capuleti i Montecchi Bellinijevo je remek – djelo koje spaja ljubav, tragediju i glazbenu virtuoznost ovog velikog majstora.


Svoju verziju priče o najpoznatijim ljubavnicima svjetske literature Libretist Felice Romani, slavni pjesnik i ponajbolji pisac libretâ svoga vremena stvorio je prema pripovijesti “Giulietta e Romeo” iz 16. stoljeća i istoimenoj drami Luigija Sceole iz 1818. godine.



A da je sama premijera bila jednako virtuozna kao i Bellinijevo remek – djelo, kazala nam je Nela, koja je u svojoj nastupnoj ulozi pred splitskom publikom oduševila svojim nastupom.


– Osjećam se ponosno, sretno, zadovoljno i osjećam veliko olakšanje. Naime, premijera je zaista bila spektakularna, naišli smo na nevjerojatne reakcije publike, gromoglasan i dugotrajan pljesak, tako da smo sad rasterećeniji i spremni za nastavak, kazala je Šarić, koja će Juliju zaigrati i u nastupima 1. i 4. ožujka.


Elegancije forme i melodije, ekspresivna glazba i duboki lirski izraz vješto oslikavaju unutarnje borbe i strasti Bellinijevih likova. Romeo i Julija neiscrpna su inspiracija brojnim umjetnicima, koji su njihovu tragičnu priču obradili na stotine načina, bilo da su pratili Shakespearov originalni dramski komad ili u njega unosili izmjene.


Bellini je pak rekreirao slavnu priču o ljubavnicima koji su svoju strast platili životom. Težio je jasnoći, eleganciji melodija, bruseći tijesnu vezu između glazbe i riječi. Svoj put do publike pronašao je šarmom i snažnim vokalnim melodijama po kojima je i ostao poznat.


Krhkost naspram snage emocija


“Capuleti e i Montecchi” razlikuju se od Shakespeareove verzije, Bellini ne prenosi čitavu priču, već posljednje trenutke života slavnih ljubavnika, njihov zadnji dan. Osjećaj melankolije i tuge raspliće se u zapanjujućem završetku. Opera tako nema legendarnu scenu s balkonom, ali ima jednu od najfascinantnijih finalnih scena opernog repertoara.


U takvoj je inscenaciji, u kojoj je emocija na vrhuncu tijekom cijele predstave lik Julije kojeg svi znamo, ili barem tako mislimo vrlo nestabilan i krhak.


– Lik Julije je zaista delikatan, kako emotivno, tako i glumački. Sasvim je različita od mene u privatnom životu, pa sam dosta znatiželjno uskočila u “njene cipele”. Ona je mlada djevojka, prema kojoj se odnose praktički kao prema predmetu oko kojeg se dvije obitelji bore.


Njene emocije su zatomljene, a izuzetno snažne. Ljubav prema Romeu je jaka, no i odgovornost prema ocu koji je spram nje strog i pomalo bešćutan. Ona je već i nestabilna, pomišlja da si oduzme život. Što na kraju i učini.


Prema kritikama koje sam dobila, publika i kritičari su očito dobili od mene baš ono kako su Juliju zamišljali i presretna sam da sam uspjela iznijeti ulogu u pravom svjetlu, pojasnila nam je Šarić, koja si je ovim nastupom na gromoglasan način otvorila vrata splitske operne scene.


Slavna Shakespeareova tragedija tek je jedna od tisuća različitih interpretacija talijanske renesansne pripovijesti o Romeu i Juliji, nesretnim veronskim ljubavnicima. Ta priča postala je amblematska priča o ljubavi koju zatire mržnja između dvaju suprotstavljenih obitelji, temi koju umjetnost obrađuje još od antičkih vremena.


Ivo Čagalj/PIXSELL


Bellinijeva opera “Capuleti i Montecchi” prikazuje posljednji dan života Romea i Julije, njihove posljednje očajničke pokušaje bijega od svojih obitelji i rata u kojem su se, ne svojom voljom, našli na suprotnim stranama.


Unatoč Romeovim nastojanjima, mir ne može biti sklopljen, pobjeđuje nasilje i nastavlja se krvavi sukob. Svjesni da imaju sve manje mogućnosti, svjesni da vremena ima još malo i da vremena više neće biti, Romeo i Julija intenzivno proživljavaju posljednje sate svoga odnosa ispunjene emotivnim previranjima, spremni staviti na kocku i svoje živote.


Ljepota belkanta s Bellinijevim potpisom


Što se tiče same izvedbe, Šarić nam je kazala kako je ući u lik i emocije Julije bilo jako zahtjevno.


– Kao što sam rekla, potpuno je suprotna meni privatno, pa je bilo izazovno i zanimljivo, a i premijera je uvijek posebna odgovornost. Pripremali smo se mjesec dana. Naravno, uloge smo vokalno učili i ranije. Jedino što mi je važno jest to da smo prve večeri uspjeli uspješno iznijeti komad i ispuniti očekivanja publike, dodala je Šarić, rekavši kako su se njezina i energija redatelja Hrvoja Korbara savršeno nadopunjavale.


– Energija na probama je bila tako prekrasna, opuštena, prijateljska. Uživala sam u svakom trenutku. Naš redatelj, Hrvoje Korbar, je zaista genijalac, koji je u nas jako vjerovao i suradnja je bila zaista nevjerojatna, kazala je Šarić.


Bellini i libretist Felice Romani posebno su uspješno i psihološki nijansirano oblikovali lik Julije, mlade žene koja se osjeća zatočenom u muškom svijetu rata i nasilja, razapeta između osjećaja dužnosti i poslušnosti prema ocu i strasti prema ljubavniku.


Ova rana opera majstora belkanta u sebi sadrži sve prepoznatljive odlike njegovog stila – beskrajne melodije, tijesna povezanost glazbe s tekstom i psihološkim prikazom likova i virtuozne vokalne dionice u kojima će svoje umijeće pokazati solisti splitske opere. Kraj je svima dobro poznat, ali publika nije mogla a da se ne zapita – može li ipak biti drugačije?


– Ovo djelo je zaista predivno, i mislim da ga se, nažalost, prerijetko može čuti. Počiva na pjevačima i na čistom belkanto pjevanju. S te strane je puno teže od nekih djela na koja smo navikli u standardnom repertoaru. Publika traži raznolikost i nove naslove, stoga mislim da je ovako kvalitetan projekt s ovako dobrom premijerom dobar znak da Split ima kapacitet donijeti nešto novo i dobro. Jako mi je drago da sam bila dio podjele koja je premijerno izvela ovo djelo u HNK Split i veselim se predstavama koje slijede i projektima u budućnosti, zaključila je Šarić.