Petak, 5. prosinca 2025

Weather icon

Vrijeme danas

8 C°

ZADAR ORGAN FESTIVAL

Tea Kulaš: 'Interdisciplinarnost je od početka glavna misao vodilja'

Autor: Đurđa Baljak

10.09.2025. 15:43
Tea Kulaš: 'Interdisciplinarnost je od početka glavna misao vodilja'

Foto: Osobna arhiva



Zadar Organ Festival (ZOF) i ove se godine održava po sedmi put, s jasnim ciljem da publici približi orgulje, i to u najrazličitijim umjetničkim kontekstima i ulogama. Nakon što je edukativni dio okupio više od sedamdeset polaznika, svečano otvorenje u kapeli sv. Dimitrija obilježio je nastup njemačkog virtuoza Gunthera Rosta.


Dojmove nakon otvaranja, kao i najavu nastavka programa, podijelila je za naš list organizatorica i umjetnička ravnateljica festivala Tea Kulaš.


Otvorenje uz Rosta


Edukativni dio Zadar Organ Festivala i ove je godine privukao velik broj mladih polaznika, no pravi vrhunac dosadašnjih događanja bio je koncert Gunthera Rosta u kapeli sv. Dimitrija. Kako biste opisali otvaranje izvedbenog programa i dojam koji je ostavio ovaj svjetski poznati orguljaš?




– Nakon veoma uspješnog edukativnog dijela programa koji je okupio 72 polaznika na individualnim satovima orgulja i komorne glazbe, te likovnim, kazališnim i filmskim radionicama, izvedbeni dio sedmog festivalskog izdanja otvorio je izvrstan njemački orguljaš Gunther Rost.


Pokazao je nevjerojatne tehničke i interpretativne sposobnosti, uz snažnu scensku prisutnost. Orguljaš je to koji je revolucionarizirao način na koji se sviraju i doživljavaju orgulje, koji stalno pomiče granice ovog instrumenta i pritom zadivljuje sveprisutne svojim iznimnim talentom.


Program je uključio orguljaševu obradu »Partite u D-Duru« J. S. Bacha, BWV 828, kao i »Suitu« op. 5 M. Durufléa. Zahtjevan program inspiriran plesom izveo je s velikom lakoćom, kreiravši pritom dojmljivu dramaturšku liniju.


Kako je publika već i nakon prve odsvirane skladbe reagirala s gromoglasnim ovacijama, na kraju koncerta je kao dodatak maestralno odsvirao » Naïades« L. Viernea.


Djelo je to koje se savršeno uklapa u vizual festivala na kojem sirena svira morske orgulje. Posebnost ovog koncerta je svakako i suradnja sa Sveučilištem u Zadru koje nam je svesrdno otvorilo vrata kapele sv. Dimitrija, prekrasnog zdanja kojeg ni brojni Zadrani nisu imali priliku dosad vidjeti, a kojeg je zadivljujuće lijepo iluminirao grčki umjetnik Hristos Tolis.


Gunther Rost nije samo koncertni orguljaš, već i profesor orgulja u Grazu, a vi ste ga upoznali još tijekom studija u Zagrebu. Kako je došlo do vaše suradnje i odluke da ga pozovete na Zadar Organ Festival?


– Za vrijeme svog magistarskog studija orgulja na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, posjetila sam njegov majstorski tečaj i odlučila se prijaviti na Erasmus razmjenu studenata i učiti od njega.


Nakon dvogodišnjeg stipendiranog boravka i magistarske diplome, nastavila sam se još nekoliko godina usavršavati u njegovom razredu, upijajući progresivne ideje o sviranju orgulja, ali i interdisciplinarnom pristupu instrumentu.


Bio je to jedan veoma inspirativan i produktivan period. Prirodno, htjela sam da i zadarska publika svjedoči i uživa u njegovoj izvedbi koja zaista nikog ne ostavi ravnodušnim. Njega je veoma obradovao moj poziv i rado mu se odazvao. Jutro nakon koncerta, održao je i besplatni tečaj za mlade orguljaše.


Organizacijski izazovi


Ove godine koncert je održan u Sveučilišnoj kapeli sv. Dimitrija, prostoru bez vlastitih orgulja. Koliko je zahtjevno organizirati takav događaj i koliko vam u tome znači podrška Sveučilišta u Zadru?


– Podrška Sveučilišta u Zadru i rektora, profesora Josipa Faričića, mi znači zaista jako puno i neizmjerno sam na njoj zahvalna. Bez te podrške, ovaj koncert se ne bi mogao održati u tom prostoru. Bio je to nastavak naše suradnje koja je započela lani i vjerujem da će se nastaviti i u godinama koje slijede.


Od samog početka festivala, vodila sam se idejom da publici želim prikazati sve mogućnosti orgulja kao instrumenta, uključujući i programe koji nisu sakralnog karaktera i spajaju orgulje s primjerice plesom, filmom, literaturom… Ta interdisciplinarnost mi je glavna misao vodilja koju njegujem od samog početka.


Međutim, to ne bi bilo moguće bez prijenosnog koncertnog instrumenta. Već sam na prvom izdanju u Zadar dovela veliki prijenosni instrument slovenske tvrtke Škrabl koji nam je omogućio koncerte u prostorima gdje originalno nema orgulja, ali i na otvorenom.


U trećoj godini programa ostvarila sam suradnju s nizozemskom tvrtkom Mixtuur čiji instrument otada koristim u festivalskom programu.


To je instrument koji koristi najmoderniju računalnu tehnologiju na tržištu i vjerno reproducira zvuk različitih orgulja u svijetu. Na festivalskom programu tako koristimo zvuk orgulja Filharmonije u Essenu, koje je izgradila švicarska tvrtka Orgelbau Kuhn.


Na pitanje koliko je zahtjevno organizirati koncert u prostoru koji originalno nema orgulje, poput Sveučilišne kapele sv. Dimitrija, odgovorila bih da je to daleko zahtjevnije nego pripremiti klasični koncert u crkvi s vlastitim orguljama.


Potrebno je organizirati unos i montažu instrumenta koji sam po sebi, bez popratne opreme, teži oko 200 kilograma, pronaći pravi balans zvuka i optimalno postaviti zvučnike u specifičnoj akustici prostora. Naši koncerti dodatno donose i jedinstvenu vizualnu komponentu kroz posebno osmišljen dizajn svjetla.


Sve to organiziram sama, bez produkcijskog tima, uz veliku i dragocjenu podršku moje obitelji i prijatelja, a ponekad i volontera i studenata. Takvo što nitko ne radi u Hrvatskoj, pa i šire, i upravo zbog te posebnosti, premda organizacijski izazovno, vrijedno je svakog uloženog truda.


Nastavak programa


Od početka festivala naglašavate želju da orgulje predstavite u različitim ulogama, izvan isključivo sakralnog konteksta. Kako ovogodišnji program otkriva novo lice »kraljice instrumenata«?


– Važno mi je prikazati orgulje u različitim ulogama, približiti publici njihov zvuk i na taj ih način educirati o mogućnostima ovog veličanstvenog instrumenta. Vjerujem da sam u tome dosad bila uspješna, jer je interes publike, ali i medija za orgulje vidljivo porastao.


Svaki koncert nastojim oblikovati tako da otkrije neko novo lice instrumenta – bilo kroz solistički repertoar, komornu suradnju, improvizaciju ili interdisciplinarne projekte.


Tako publika dobiva priliku doživjeti orgulje ne samo kao liturgijski instrument vezan isključivo uz sakralni kontekst, nego i kao svestran umjetnički instrument koji može oplemeniti i nadahnuti u najrazličitijim umjetničkim vizijama.


Uz prijenosne orgulje, u programu uvijek koristimo i prekrasne zadarske instrumente – vrijedan povijesni instrument u crkvi sv. Mihovila te sjajne tromanualne orgulje katedrale sv. Stošije.


Tako je nastavak ovogodišnjeg programa donio nastup sopranistice Elene Roce i orguljaša te skladatelja Krešimira Klarića – dua zaljubljenog u iskonsku glazbu i stare stilove, koji je publici podario večer starih napjeva u suvremenom ruhu, kroz improvizaciju i bogatstvo orguljskih boja.


Recital na katedralnim orguljama održat će i renomirani njemački orguljaš Johannes Skudlik, 19. rujna, a uz to sam pripremila još tri iznimno zanimljiva programa.


Što publika može očekivati u nastavku?


– Sutra u 20 sati, u suradnji s Međunarodnim centrom za podvodnu arheologiju u Zadru, uz naratoricu Anu Pogorelić izvest ću u crkvi sv. Nikole melodram »Enoch Arden«. Riječ je o Tennysonovoj poemi za koju je Richard Strauss napisao glazbu za klavir, a koju sam ja obradila za orgulje.


Taj smo program već predstavile u kolovozu na PagArtFestivalu u paškoj katedrali Uznesenja Blažene Djevice Marije, gdje je publika bila očarana spojem glazbe i naracije u ovoj tužnoj, ali ipak veoma lijepoj priči.


Već u subotu, 13. rujna nastavljamo s još jednom divnom suradnjom, ovoga puta s Wine Gardenom. U prvom gradskom vinskom vrtu smještenom u dvorištu nekadašnje crkve sv. Roka, unutar glavne zadarske tržnice, predstavit ćemo program nazvan Vino & Virtuosity.


Nastupit će izvrstan duo Aerofonija kojeg čine slovenska orguljašica Tjaša Drovenik Adamec i poljska saksofonistica Weronika Partyka. Izvest će djela inspirirana jazzom i filmskom glazbom, a publika će uživati u ponudi ovog vinskog vrta koji nudi isključivo vina zadarskog kraja.


U drugoj polovici mjeseca imat ćemo priliku uživati u zanimljivom programu skladatelja Ivana Božičevića i nizozemskih jazz glazbenika, Bena van Geldera na saksofonu i flauti, te Tijsa Klaasena na kontrabasu.


Njihov nastup bit će zanimljiv spoj orgulja, računalno kontroliranih orgulja, videa i jazz izričaja, u glazbi koja zamagljuje crtu između komponiranog i improviziranog te rastapa žanrovske granice.


Za sam kraj programa priredili smo pravu poslasticu, projekt »A Rip in the Fabric of the Universe is a Potentially Beautiful Thing« koji donosi sintezu orguljskih zvučnih pejzaža, pokreta i vizuala generiranih u stvarnom vremenu u izvedbi vrhunskih umjetnika – plesačice Matee Bilosnić, vizualnog umjetnika Hristosa Tolisa i orguljaša Alekseja Vilegžanina.


Pozitivan odjek


Kako publika reagira na ovako specifičan i interdisciplinaran festival, i koliko vam znači ta podrška u njegovom razvoju?


– Publika je jako otvorena prema svim konceptima koje im predstavljam. Dolaze, podržavaju i imaju veoma pozitivne komentare.


I ne samo da publika prepoznaje vrijednost ovog unikatnog festivala, već i ljudi koji nas podržavaju na različite načine, od sponzora, donatora – vlasnika restorana, ugostitelja, do svih divnih ljudi i institucija koje s nama ostvaruju suradnju.


Nije izazovno balansirati – kad postoje ideje, a ideja mi nikad ne nedostaje, sve dođe prirodno. Upravo u spoju očuvanja baštine i otvaranja novih umjetničkih horizonata nastaje posebna ljepota. Tu leži smisao ovog festivala.


U sklopu festivala održavate i, već spomenute, kreativne radionice za djecu i mlade. Zašto su vam one toliko važne i kakav odjek imaju među polaznicima?


– Kreativne radionice zamišljene su kao važan korak u dugoročnom približavanju orgulja djeci i mladima. Posebno zato što u Hrvatskoj ne postoji formalno osnovnoškolsko obrazovanje za orgulje, a i u srednjim je glazbenim školama taj program rijetkost.


Upravo zbog toga radionice imaju ključnu ulogu. Međutim, one ne samo da upoznaju mlade s ovim instrumentom, već razvijaju njihovo kritičko mišljenje, potiču kreativnost i umjetničku pismenost kroz različite vidove umjetnosti – od glazbe i improvizacije, preko kazališta do vizualnih umjetnosti kroz likovnost i film.


Tako njegujemo buduću publiku, ali i moguće buduće amaterske ili profesionalne umjetnike. Djeca i mladi imaju priliku raditi s izvrsnim umjetnicima i pedagozima, a kroz interdisciplinarni pristup, otvaramo im vrata prema suvremenim tendencijama u umjetnosti.


To im omogućava da istraže izražajne mogućnosti orgulja i povežu ih s drugim umjetničkim praksama, čime rušimo stereotipe i razvijamo maštu i kreativnost.


Rezultati do sada potvrđuju uspješnost ovog pristupa – od velikog interesa i broja prijava, preko nagrađivanih filmova nastalih na radionicama, pa sve do sjajnih dojmova polaznika, roditelja i voditelja.


Zato vjerujem da radionice imaju ključnu ulogu u izgradnji kritične mase mladih ljudi koji promišljaju, stvaraju i djeluju na kulturno osviješten način, a time i u budućnosti orguljaške umjetnosti.


Inspiracija Zadrom


Od samog početka festival ste koncipirali drukčije od klasičnih orguljaških manifestacija. Po čemu se on izdvaja i kakve su vam želje za njegovu budućnost?


– U njega sam utkala dio sebe, svoje osobnosti i umjetničkih stremljenja. Već na samom početku sam krenula s velikim idejama i dovela u Zadar renomirane umjetnike iz Hrvatske i svijeta.


Ono što festival izdvaja među ostalim orguljaškim festivalima u Hrvatskoj je upravo njegova interdisciplinarnost i želja da prikaže orgulje u najrazličitijim ulogama, da približi orgulje svim generacijama i da ponudi različite sadržaje inspirirane tim instrumentom.


Tako smo dosad imali koncerte u crkvama na vrijednim orguljama, zatim koncerte pod vedrim nebom, improvizacije uz nijemi film, orgulje u predstavi, orgulje uz glumce i plesače, uz izložbu i uz neobične instrumente poput haldorofona, klasične i Hammond orgulje u jazz izričaju, orgulje uz tradicijske napjeve, uz zbor i orkestar, gotovo sve poznate komorne kombinacije.


Posebno sam ponosna na činjenicu da su brojni programi festivala jedinstveni, nikad izvedeni i inspirirani upravo Zadrom, zadarskom poviješću i baštinom. Sretna sam da imam mogućnost spojiti umjetnike i zajedno stvarati nova umjetnička djela.


Moje želje i planovi uključuju daljnji razvoj i širenje festivala, kako bi postao još značajniji kulturni događaj, ne samo u Hrvatskoj, već i u međunarodnom kontekstu. Voljela bih povećati broj koncerata, uključiti još više vrhunskih umjetnika iz raznih dijelova svijeta te dodatno obogatiti edukativne sadržaje festivala.


Jedan od ciljeva od samog početka je i rušenje stereotipa o orguljama, širenje izražajnih mogućnosti te predstavljanje ovog instrumenta u modernom, raznolikom svjetlu koje pokazuje njegovu već sada nevjerojatnu izražajnost.


Vjerujem da će s povećanjem financijske podrške festival još više rasti u lakoći, moći ću proširiti produkcijski tim, ostvariti nove suradnje i time nastaviti publici prezentirati nezaboravna umjetnička iskustva.