Utorak, 17. prosinca 2024

Weather icon

Vrijeme danas

5 C°

"JA, STABLO"

Predstavljena slikovnica za slijepu i slabovidnu djecu autorice Manuele Vladić-Maštruko

Autor: Đurđa Baljak

17.12.2024. 17:45
Predstavljena slikovnica za slijepu i slabovidnu djecu autorice Manuele Vladić-Maštruko

Foto: GKZD



U Multimedijalnoj dvorani Gradske knjižnice Zadar predstavljena je slikovnica za slijepu i slabovidnu djecu »Ja, stablo« autorice Manuele Vladić-Maštruko, a koja je rezultat istoimenog projekta. Na predstavljanju je Dorotea Kamber-Kontić, ravnateljica GKZD, nakon pozdrava prisutnima, istaknula kako su tijekom posljednjih godina provodili više projekata u kojima su se bavili posebno osjetljivim društvenim skupinama. Naime, podsjetila je na projekt »Uključi se knjigom«, kojeg su provodili od 2001. do 2023., namijenjen socijalno ugroženim skupima, dakle osobama s invaliditetom, kao i članovima njihove obitelji. Također, rekla je kako su kroz taj projekt odradili 424 radionice s partnerima. Nadalje, u daljnjim promišljanima što bi mogli ponuditi onima koji ne mogu čitati ili mogu čitati na drugačiji način, u suradnji s autoricom Vladić-Maštruko, krenuli su u projekt »Ja, stablo« na temelju kojeg je nastala istoimena slikovnica.


Inkluzivnost




– Slikovnica autorice Manuele Vladić-Maštruko estetski je i taktilni priručnik za djecu mlađeg uzrasta, s posebnom primjenom za slabovidnu djecu. Priča prati rast i razvoj stabla od sjemenke do velikog stabla, naglašavajući karakteristike i osobitosti vrste kojoj pripada. Vizualni elementi donose informacije o razvoju stabla, izgledu njegove kore, određivanju starosti po godovima, raznolikim krošnjama, različitim oblicima lišća i korijena. Paralelno, na metaforičkoj razini, priča simbolizira rođenje i razvoj djeteta, osvrćući se na njegove emocionalne i biološke potrebe, kao i na važnost zajednice — obitelji i šireg društva — u procesu izrastanja u samosvjesnu i jedinstvenu osobu, nalik krošnji stabla u »šumi svijeta«, kaže ravnateljica Kamber-Kontić, nastavljajući kako je slikovnica oblikovana univerzalnim vizualnim jezikom, pri čemu je posebna pažnja posvećena pravilnom taktilnom doživljaju kako bi bila dostupna slabovidnim i slijepim osobama, čime su osigurali inkluzivnost i pristupačnost za širu publiku.


Dorotea Kamber-Kontić i Manuela Vladić-Maštruko/FOTO: GKZD


Slikovnica je zamišljena na vrlo originalan način, izvedena 3D tehnikom uz primjenu UV tiska s perforacijama na Kraftpak kartonu težine 386 grama. Format slikovnice iznosi 19,5 x 19,5 centimetara, a njezinih osamnaest stranica povezano je spiralnim uvezom.


– Dijete slikovnicu može čitati dodirom, na način prilagođen slijepim i slabovidnim osobama. Prstima može pratiti narativne elemente i trodimenzionalne oblike, bilo da su prikazani konturnim 3D linijama ili kroz perforacije, gdje su određeni likovi predstavljeni u »negativnom« prostornom obliku. Iako je slikovnica oblikovana univerzalnim vizualnim jezikom, posebna pozornost posvećena je tome da bude izrađena prema strogo definiranim pravilima taktilnog percipiranja za slabovidne i slijepe osobe. Tekst priče dostupan je na Brailleovom pismu, ali i na standardnom hrvatskom jeziku, pojasnila je autorica Vladić-Maštruko.


Vrijedan projekt




Brailleovo pismo osmislio je Louis Braille 1824. godine. Sustav se temelji na kombinaciji šest reljefnih točaka, klasificiranih brojevima od 1 do 6, organiziranih u dva stupca po tri točke (prvi stupac – 1, 2, 3; drugi stupac – 4, 5, 6). Točke mogu biti ispupčene ili udubljene, a svako slovo abecede, broj ili pravopisni znak ima svoju jedinstvenu kombinaciju točaka i njihovih položaja. Pisanje i čitanje Brailleovog pisma odvija se prelaskom prstima s lijeva na desno po površini na kojoj su reljefni znakovi. Značenje pojedinih kombinacija točaka može varirati ovisno o jeziku, budući da različiti jezici koriste različite abecede i posebne znakove.


FOTO: GKZD


– S obzirom na to da u Hrvatskoj ne postoje originalne slikovnice za slabovidnu i slijepu djecu koje su izvorni projekti hrvatskih umjetnika, a istovremeno nisu osmišljene tako da se mogu reproducirati u većem broju primjeraka, već se izrađuju ručno u malim i ograničenim nakladama, problem se očituje upravo u njihovoj oskudnosti i ograničenoj dostupnosti djeci. Međutim, zahvaljujući tehnološkom procesu koji omogućuje strojno multipliciranje, slikovnica »Ja, stablo« bit će dostupna većem broju slabovidne i slijepe djece, istaknula je autorica Manuela Vladić-Maštruko, te dodala kako je ovaj projekt, zajedno sa svim svojim komponentama, izuzetno vrijedan i originalan na društvenoj, edukativnoj i umjetničkoj razini.