Srijeda, 26. lipnja 2024

24 C°

osvrt na film

Novitet u kinima ovih je dana dugometražni prvijenac Ishane Night Shyamalan

Autor: Ivica Perinović

11.06.2024. 21:03

Igrom slučaja ili ne, na velikim ekranima ćemo u razmaku od samo dva mjeseca moći svjedočiti klasičnom primjeru holivudskog nepotizma. Naime, jedan od filmskih noviteta u kinima ovih dana jest i dugometražni prvijenac Ishane Night Shyamalan, ‘’Promatrači’’, dok ćemo najnoviji pokušaj povratka stare slave njezinog ‘tatice’ M. Night Shyamalana, ‘’Zamka’’, moći gledati u kolovozu.

Ako se pitate čemu ono grubo naglašavanje (ne)popularne riječi ‘nepotizam’, reći ću samo kako se Ishanin proslavljeni otac dobro pobrinuo da mu njegova voljena kćerkica što lakše ostvari svoje snove i što prije postane jednako poznatom, ako ne i boljom redateljicom.

Put do slave

Kako bi njezin put do slave bi što lakši i sigurniji, tata ju je pratio svakim korakom ubrzane karijere te joj je nakon režije nekoliko glazbenih videospotova koje je radila za svoju khmm… stariju sestru Saleku, povjerio i ‘palicu’ pomoćne redateljice na njegova posljednja dva filma ‘’Ostarjeli’’ i ‘’Netko kuca na vrata kolibe’’. Ishana je zanat dodatno ‘kalila’ na očevoj TV seriji ‘’Sluga’’ gdje je imala trostruku zadaću, redateljice, scenaristice i producentice, a kako ne bi kiksala na svojem dugometražnom debiju, tata je preuzeo kontrolu nad produkcijom filma.

Njegova očinska ljubav i zaštitništvo dakako nisu nužno pretjerani ako ‘mala’ ima potencijal, no sudeći po viđenom, za sad mogu zaključiti kako je od oca prvenstveno pokupila sve njegove kreativne mane dok su vrline prisutne tek u sporadičnim bljeskovima.

Radnja ‘’Promatrača’’ prati Minu (Dakota Fanning), Amerikanku koja je zbog trauma iz prošlosti rodnu zemlju i kontakt s obitelji zamijenila gradićem Galwayem u Irskoj, neozbiljnim poslom u pet shopu i povremenim jednokratnim noćnim susretima s neznancima. Šef joj jednog dana povjeri transport rijetke papige u zoološki vrt u Belfastu i Mina pomisli kako će joj taj jednodnevni izlet pomoći da malo ubije dosadu i razbistri glavu, no navigacija u automobilu je iz nekog razloga odvede u nepreglednu i nedirnutu šumu negdje na sjeveru Irske.

Nakon kraće vožnje kroz tu istu šumu, Minin automobil i mobitel se iznenada ugase zbog čega put i pomoć bude prisiljena potražiti pješice. Tek što se malo udaljila od automobila, Mina začuje stravične zvukove i pomisli kako je bolje da se vrati k autu i nekako ga pokuša osposobiti, no dočim se osvrnula, njega više nije bilo na mjestu na kojem ga je ostavila.

Među gusto raspoređenim drvećem potom zapazi siluete starije žene koja se ugledavši je da u bijeg, na što Mina također noseći krletku u ruci potrči za njom tražeći pomoć. Kad žena utrči u neobičnu nastambu skrivenoj u šumi, poruči Mini da požuri prije negoli je ‘oni’ zgrabe.

Mina se panično sjuri u nastambu gdje je uz tu istu stariju ženu imena Madeline (Olwen Fouéré) dočekaju i mlađa Ciara (Georgina Campbell) te momak Daniel (Oliver Finnegan). Bez ikakvog objašnjenja, spomenuti se disciplinirano poslože u red pred velikom neprobojnom staklenom stijenom koja gleda prema šumi i poruče Mini da učini isto jer stižu ‘promatrači’.

Kakav otac, takva kći

Zvuči prilično intrigantno, misteriozno i zastrašujuće zar ne? To sam i ja u tom trenutku pomislio, ali kako se radnja sporogoreći počela otpetljavati, moj interes je polako nestajao, a do odjavne špice glavom mi je u više navrata protutnjala ona nepoželjna negativna misao: -Jel’ meni ovo trebalo?- Kakav otac, takva kći – zaključak je koji se pojavio u prilično ranoj fazi gledanja. M. Night je itekako bio i ostao sposoban kroz svoje filmove graditi osjećaj napetosti, nelagode i tenzija, a onda bi zahvaljujući tvrdoglavom inzistiranju za receptom koji ga je i proslavio, famoznom obratu, na kraju komotno uspio sve pokvariti.

Ishana je u ovom slučaju koračala identičnim očevim stopama što ni ne čudi ako je on bio prisutan na setu tijekom cijelog procesa snimanja, a kasnije i postprodukcije. Ako tatica ne vidi probleme, kako će i ona? Možda ih je u biti i vidjela ali mu se nije usudila proturječiti.

Uglavnom, bilo kako bilo, ‘’Promatrači’’ nisu ni blizu ostali dosljedni zastrašujućoj atmosferi prikazanoj u samom prologu, odnosno, prvom dijelu filma kojeg sam vam spomenuo u sinopsisu. Možda problem leži već i u samom literarnom predlošku A. M. Shinea, no to ne mogu ustvrditi sa sigurnošću jer njegovu istoimenu knjigu nisam pročitao.

’’Promatrači’’ zalaze u zavodljive, često i iznimno napete i užasavajuće vode folk horora, ali negdje na tom putu, ovaj je film zaglibio u neprohodnom mulju. Užas je zamijenila bajka, nelagodu podsmijeh i sve se u konačnici svelo na predvidljivo i krajnje nepotrebno ostvarenje. Šteta, krenulo je to sve lijepo i krasno, ali već negdje na polovici ovog filmskog puta, jedan od obrata se mogao kristalno iščitati, dok je sami rasplet ispao krajnje djetinjast i u nedostatku adekvatnijih riječi, loš.

Od folk horora ovdje smo mogli dobiti možda samo slovo ‘f’. Ne pomažu ovakvom dojmu ni solidne do dosta dobre glumačke izvedbe Dakote i ostatka glumačkog ansambla kad im loš scenarij i dijalozi nerijetko otežavaju zadaću. Režija ‘male’ Ishane je dobrim dijelom nekoherentna premda postoji nekoliko uistinu efektnih i hvalevrijednih prizora koji indiciraju njezin potencijal, ali to ćemo još vidjeti.

Životopisna Irska i njezin bogati folklor su kroz filmsku vizuru svakako bilježili bolje dane, bilo oslikane predivnim animacijskim tehnikama Tome Moorea i njegovih briljantnih animiranih ostvarenja, bilo kroz manje razvikanije, ali daleko efektnije horor filmove poput ‘’Mračna pjesma’’ (2016.) ili ‘’Vučja družina’’ (1984.).

‘’Promatrače’’ u tom slučaju možete slobodno preskočiti ili adekvatnije rečeno ‘ne promatrati’. Na što će ličiti najnoviji pokušaj oživljavanja posrnule karijere tate, M. Night Shyalamana, doznat ćemo potkraj kolovoza. E da, za kraj i mala zamjerka Cinestaru. Pa kud pred sam početak filma pustiti njegovu najavu? Rekli bi amerikanizirani pripadnici Z generacije – Epic fail!