Četvrtak, 21. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

1 C°

Alba Miočev

Mlada zadarska slikarica osvojila Grand Prix: "Bitno je da svaki dan uđem u atelje, čak i ako ne slikam..."

Autor: Đurđa Baljak

20.11.2024. 19:30
Mlada zadarska slikarica osvojila Grand Prix:

Foto: Osobna arhiva



Mlada zadarska slikarica Alba Miočev nedavno je osvojila Grand Prix na natječaju »Erste fragmenti 20«, a njezin rad »Dial Up« izazvao je veliki interes na društvenim mrežama. Osim što je poznata po slikarskim radovima na platnu, Alba se ističe i kao autorica brojnih murala, koji krase zidove ne samo Zadra, već i drugih hrvatskih gradova. U razgovoru s njom, otkrili smo detalje o ovom nagrađenom djelu.




Naime, kako nam Alba objašnjava, njezino nagrađeno djelo »Dial Up« nastalo je tijekom mjesecima dugog procesa istraživanja tehnika, ali i refleksije o jednostavnijem pristupu umjetnosti koji svoje korijene neminovno vuče iz prošlosti i djetinjstva.


– Djelo »Dial Up« je nastalo kroz period od nekoliko mjeseci u kojem sam se pokušala fokusirati na sam proces više nego na završni izgled slike. Tako sam jedan dio slike naslikala u tehnici ulja, dok sam drugi dio izvela s vunom i pamukom, započela je.


Djelo Dial Up/Foto: Osobna arhiva


Budući da nikad nije koristila materijale poput vune u svojim radovima, ovaj joj je dio predstavljao veći izazov.




– Stvar je u tome što je tehnika tuftinga spora i zahtijeva puno strpljenja. Ali, upravo mi je to omogućilo kontrast između kontroliranog dijela i ekspresivnog dijela slikarstva, objašnjava nam Alba.


Naziv djela »Dial Up«, kako otkriva, inspiriran je zvukom spajanja na internet, koji se mogao čuti krajem 1990-ih i početkom 2000-tih.




– Prilikom rada imala sam na umu ideju da se vratim jednostavnijem načinu stvaranja, pokušavajući se ponovno povezati sa sobom iz vremena kad svoj rad nisam doživljavala kao nešto što ću jednog dana predstavljati pred publikom, dodaje.


Ove godine »Erste fragmenti« obilježili su svoju 20. obljetnicu, a rad Albe je otkupljen i izložen u MSU s još tri ovogodišnja otkupljena umjetnika te 52 prijašnja.


Foto: Osobna arhiva


Nove metode


– Izložba se može pogledati u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu, ali će također putovati u Muzej suvremene umjetnosti u Rijeci i Muzej suvremene umjetnosti u Splitu. Budući da je dio nagrade Grand Prix i samostalna izložba u Galeriji Kranjčar u Zagrebu, jako se veselim tome i zaista mi je velika čast izlagati u toj galeriji, kaže Alba, zadržavši za sebe detalje o tome što će izložiti povodom toga.


Prehodno je istaknula kako ne želi biti sputana poznatim obrascima, već želi biti vođena otkrivanjem novih metoda i materijala. Osvrnula se stoga i na svoj trenutačni proces eksperimentiranja u svom stvaralaštvu.


– Eksperimentiranje u mom slikarstvu puno znači jer time otvaram nove dijelove sebe za koje nisam bila svjesna da postoje. Najčešće se to dogodi kada prokrastiniram, ili dođem u atelje u nedjelju, kada nisam planirala raditi. Valjda jer je tada moja glava najčišća i nemam nikakva očekivanja od sebe. Tako su, primjerice, nastali crteži na tkaninama, »Lancuni«, koji su stalno na putovanju s grupnom izložbom »Percepcije« uz umjetnike iz Labina i Zagreba i kustosice Martu Radman i Stephanie Peršić. »Lancuni« su u početku bile samo skice u mom sketchbooku koje sam poželjela »uvećati«. Zatim sam dobila priliku napraviti mural u Botaničaru, a linijski crtež kistom, koji je nalik na kemijsku u sketchbooku, bio je najizvediviji u tom roku, pa je na kraju nastao jedan od mojih najdražih radova – bez posebne skice ili planiranja, podijelila je Alba.


Foto: MARTINA MOVRIĆ


Kako navodi, ponekad se najzanimljiviji radovi dogode upravo u situacijama kada joj nedostaje materijala ili vremena. U tim trenucima, kaže, motivi moraju brzo »proraditi«, što često rezultira i neočekivanim idejama.


– Zato smatram da je dobro raditi na projektima i narudžbama jer te natjeraju da dođeš do rješenja u zadanom roku. Tada si primoran ispoštovati rokove, a sve tvoje vještine se spajaju jako brzo – za razliku od samostalnog rada, gdje ideje mogu imati vremena da se malo slegnu. Na primjer, uvijek mi je drago raditi plakate za SPK Paklenica, jer sam tada napravila svoje prve ilustracije za majice i malo se više pozabavila dizajnom, priča nam Alba, dodajući kako su uz to, za eksperimentiranje uvijek dobra ideja i suradnja s drugim umjetnicima.


Druga strana umjetnosti


Akademik Igor Rončević nedavno je u intervjuu za Zadarski list istaknuo da će Alba Miočev biti velika umjetnica. Na pitanje kako komentira takve riječi od renomiranog slikara, Alba je odgovorila kako je svakako lijepo čuti takvo nešto od priznatog, etabliranog umjetnika kao što je Rončević.


– Ohrabrujuće je, pogotovo u ovom zanimanju koje je često nepredvidivo i nestabilno. Ugodno me iznenadilo kad sam pročitala članak i zahvaljujem mu se na tome, izjavila je Alba.


Foto: MARTINA MOVRIĆ


Tijekom studija potrudila se iskoristiti priliku za Erasmus razmjenu, a njezina umjetnička putovanja nastavila su kroz jednu rezidenciju i druge slične projekte. Svako od tih iskustava, kako ističe, u prvom redu su oblikovala njezinu sposobnost samostalnog snalaženja.


– Ta iskustva su me više naučila o životu općenito nego što su imala izravan utjecaj na moj umjetnički pristup. Na stručnoj praksi u Berlinu imala sam priliku upoznati onu drugu stranu umjetnosti – onu iz pozicije organizatora; što je u tom prijelaznom razdoblju s preddiplomskog na diplomski bila odlična prilika jer mi je omogućilo uvid u sve aspekte umjetničkog svijeta koji nisu nužno povezani sa samim stvaranjem, objašnjava ova umjetnica.


Što se tiče nadahnuća, jednom prilikom je izjavila kako je najviše inspirira priroda, međuljudski odnosi i naizgled jednostavni, ali dojmljivi svakodnevni trenuci. Upitali smo stoga da nam podijeli, ako ima, neki nedavni trenutak koji ju je inspirirao.


Foto: Osobna arhiva


– Nemam neki određeni trenutak jer je to obično kombinacija svega što se događa oko mene, kao i skica ili zapisa koje pravim kako bih to pratila. U jednom trenutku odlučim dublje analizirati sve što sam zabilježila i filtriram ono što mi tada djeluje najvažnije ili najzanimljivije. Trenutačno mi je najudobnije ostati što vjernija osjećaju koji imam dok slikam, a tek kada sam već u procesu, počnem dublje razmišljati i analizirati o onome što radim, govori Alba.


Promjene na sceni


Budući da kao mlada slikarica djeluje u Hrvatskoj koja ima izazovnu likovnu scenu, kaže kako je za uspjeh i održivost u umjetničkoj karijeri ključna jedna stvar – ustrajnost.


– Mislim da je upornost ključna. Bitno je da svaki dan uđem u atelje, čak i ako ne slikam. Smatram da je važno biti okružen ljudima koji su također u umjetnosti, ići na izložbe, imati želju stvarati nove stvari i biti otvoren za promjene. Također, potrebno je ostati smiren i nastaviti raditi, čak i kada nešto ne ide onako kako smo zamislili, tvrdi ova mlada slikarica.


Foto: Osobna arhiva


Što se tiče hrvatske umjetničke scene, govori da su posljednjih godina u Zagrebu zabilježeni pomaci, posebno s otvaranjem novih galerijskih prostora.


– Na primjer, Kolekcionart je napravio značajnu promjenu na sceni promovirajući mlade umjetnike i omogućujući pristupačniju kupnju njihovih radova. Također, vraća se i Zadarski salon mladih, dodaje ova slikarica.


Otkrila nam je kako ona definira ulogu umjetnika u današnjem društvu i što ju osobno motivira kada razmišlja o tome, kao i o tome što što ona želi poručiti kroz svoju umjetnost.


– Moja prva želja za slikarstvom nije bila širiti neku poruku. Slikala sam i crtala jer sam osjećala da se tako mogu najlakše izraziti, da sebi pojasnim neke stvari ili ih isfiltriram. Shvaćam da umjetnost može imati veliku moć i da može doprijeti do promatrača, ali time umjetnik također preuzima veliku odgovornost. Ne znam što ću stvarati u budućnosti, no ono što trenutačno od sebe očekujem je da budem iskrena u svom stvaralaštvu. Ako sam ikoga svojim slikanjem ohrabrila da se bavi onime što ga usrećuje, to me usrećuje, naglašava Alba.


Daleki Japan


Na pitanje koji su umjetnici ili umjetnički pravci najviše oblikovali njezin stil, te kako pronalazi autentičnost u svom stvaralaštvu i gdje povlači granice između tuđih utjecaja i vlastitog izraza, Alba odgovara kako je na njezin stil prije svega najviše utjecala glazba.


– Na moj stil je puno utjecala prije svega glazba. To mi je bila prva inspiracija jer je bila najdostupnija, a mnogo toga sam crpila iz pop kulture, filmova i crtića. Kroz srednju školu jako mi se svidio rad Alphonsa Muche i secesija, a kasnije, tijekom studiranja, to se proširilo na mnogo drugih pravaca. Počela sam pronalaziti i razvijati svoj vlastiti stil, ne samo kroz promatranje tuđih radova, već i kroz vlastiti rad, objašnjava.


Foto: Osobna arhiva


Tako Alba voli slušati ili čitati intervjue umjetnika jednako koliko i gledati njihove radove. Općenito joj se sviđaju umjetnici koji o svom radu mogu govoriti vrlo jednostavno, a čiji radovi opet imaju dovoljnu snagu sami za sebe, bez potrebe za dodatnim objašnjenjima. Isto tako, navodi, često gleda u radove Morandija, privlači je japanska kultura, pop kultura, rad Camille Engström, gotičkog slikara Giotta, pejzaži iz retro igrica, ali i glazba, poput SZA, Alice Keys i Davida Sylviana.


– Mislim da je nemoguće odvojiti tuđi utjecaj i vlastiti izraz. Ne gledam u neku sliku i pomislim kako bi bilo super ubaciti istu boju u moju ili neki motiv, ali pokušam shvatiti zašto je nešto prikazano na određen način i razmislim malo bolje kako da istaknem u svom radu ono što mi je bitno, zaključuje Alba, koja se tijekom ovog razgovora upravo spremala za Beograd, gdje je predstavila svoju grupnu izložbu »Percepcije«.


Osim toga, podijelila nam je svoje daljnje planove i što možemo očekivati od nje u nastavku njezine rastuće slikarske karijere.


– Nakon Beograda slijedi izložba u Sloveniji. Zatim se pripremam za dvije samostalne izložbe za 2025. godinu. No, putovanje kroz umjetnost je uvijek ispunjeno neočekivanim projektima, kaže nam Alba, dodajući kako joj je jedna od neostvarenih želja posjetiti daleki Japan, gdje bi možda mogla pronaći nove inspiracije za svoje likovno stvaralaštvo.