
Foto: Pixabay
Svaki drugi učenik u petom razredu osnovne škole spremno bi zabranio korištenje mobitela u školama, ali do sedmog razreda raspoloženje tinejdžera prema ovoj mjeri drastično se mijenja te takvu zabranu podržava tek manje od trećine učenika. Istodobno, velika većina učitelja i učiteljica, njih više od 85 posto, bezrezervno podržava zabranu mobitela u školi.
Pokazalo je to istraživanje Instituta za društvena istraživanja Zagreb, provedeno 2022. godine u 84 osnovne škole iz svih dijelova Hrvatske. Sve je više škola u Hrvatskoj, a i drugim državama Europe i svijeta, koje ograničavaju upotrebu mobitela u školama.
U jednoj srednjoj školi u Sidneyu nakon zabrane korištenja mobitela zabilježili su dramatično smanjenje problema s ponašanjem te povećanje fizičkih aktivnosti učenika i učenica, a takvim se dobrobitima nadaju i u sve brojnijim hrvatskim školama koje brane korištenje mobitela ne samo na satu, nego i pod odmorima, jer se djeca praktički više i ne druže, nego »vise« u virtualnom svijetu.
Javne rasprave
U zemljama Europske unije vode se brojne stručne i javne rasprave o ulozi digitalnih tehnologija u svakodnevnom životu i obrazovanju djece i mladih, a posebno o korištenju mobitela u školama. Praksa hrvatskih škola izrazito je raznolika, a kreće se od zabrane do poticanja korištenja mobilnih telefona.
Korištenje mobitela povezuje se na različite načine s učinkovitošću odgojno-obrazovnog procesa, osobnim i socijalnim razvojem te fizičkim i mentalnim zdravljem djece i mladih, ističu autori istraživanja, Boris Jokić, Zrinka Ristić Dedić i Jana Šimon.
Utvrdili su da su djeca u petom razredu podijeljena po pitanju zabrane korištenja mobitela u školama, jer se njih 47,4 posto protivi zabrani, dok 52,6 posto podržava zabranu. U sedmom razredu u velikoj većini se protive zabrani, i to 69 posto učenika, dok nešto manje trećine podržava zabranu mobitela u školama.
Spolnih razlika u tom pogledu praktički i nema – jednako razmišljaju dječaci i djevojčice, a ni školski uspjeh ne nosi razliku u stavovima o tome je li mobitelu mjesto u školi. Također, u obje generacije učenika nisu opažene značajne regionalne razlike. Iako je broj protivnika i zagovornika zabrane mobitela svagdje podjednak, djeca u školama Istre i Primorja blago prednjače po udjelu onih koji su za zabranu mobitela u školi.
Analizirane su i razlike u odgovorima djece ovisno o obrazovnom statusu roditelja te se pokazalo da ni obrazovni status nema značajnijeg utjecaja te se sedmaši dominantno protive zabrani, neovisno o tome je li im otac završio osnovnu školu, srednju školu ili fakultet.
Digitalna tehnologija
S druge strane, više od 85 posto svih učitelja i učiteljica zdušno podržava zabranu korištenja mobitela u školama. Učitelji predmetne nastave u nešto većoj mjeri su za zabranu mobitela u odnosu na učitelje razredne nastave. Zabranu u najvećoj mjeri podržavaju učitelji i učiteljice u Dalmaciji, njih 40 posto, zatim u Istri i Primorju (39,3 posto) te u Zagrebačkoj regiji, 38 posto.
Kad je riječ o pojedinim predmetima, pokazalo se da nastavnici Tjelesne i zdravstvene kulture, njih 46,6 posto, i nastavnici Informatike, njih 45,4 posto, u nešto većoj mjeri od kolega iz ostalih predmeta izrazito podržavaju zabranu korištenja mobitela u školama.
– Učenička perspektiva o zabrani korištenja mobitela u školama ukazuje na složenost ove teme. Dok učiteljska perspektiva ukazuje na jasno pozicioniranje prema mogućim zabranama, učenički odgovori ukazuju na raznolikost stavova.
U skladu sa spoznajama o razvoju adolescenata, stariji učenici i učenice kritičniji su prema mogućnosti ograničavanja mobitela u školama, ali znakovit je udio onih koji zagovaraju zabranu, navode autori istraživanja.
Sklonost zabrani koju je iskazala velika većina učitelja, ali i značajni udio učenika i učenica, ukazuje da je korištenje mobitela u školama neprikladno te da se u odgojno-obrazovnom sustavu ne koriste brojne mogućnosti digitalne tehnologije.
S obzirom na sveprisutnost mobitela u svakodnevnom životu učenika, kao i na sve češće zahtjeve za korištenjem mobitela u odgojno-obrazovne svrhe tijekom nastavnog procesa, autori istraživanja pozivaju na stručnu i javnu raspravu o tome treba li, s kojom svrhom i kako omogućiti korištenje mobitela u osnovnoj školi?
U toj raspravi trebalo bi, poručuju, postići dogovor učitelja, učenika, ravnatelja, stručnih suradnika i roditelja, kao najbolje jamstvo da će se zajednička odluka doista provesti u djelo.
najnovije
najčitanije
Svijet
blue origin
Ženska posada Bezosove rakete nakon 11 minuta vratila se na Zemlju
Županija
javlja hep
Niz ulica u Zadru i okolici dio utorka bez struje, evo koje
Zadar
radovi
OPET BEZ VODE! Dio Zadra, Kožina i Zatona u utorak bez vode
Županija
tri glazbene škole
Ove srijede smotra učenika glasovira Zadarske županije
Županija
josip kutija
Učenik Srednje škole kneza Branimira Benkovac predstavljat će Zadarsku županiju na Lidranu
Županija
eurojackpot
Sretni dobitnik u Sv. Filipu i Jakovu osvojio Joker 5
Crna Kronika
sudar tri vozila
Prometna nesreća u Murvici, ozlijeđena dvojica
Crna Kronika
sudar
Teška nesreća na A1! Jedna osoba preminula, više ozlijeđenih
Nogomet
NA POLJUDU
Hajdukov predstavnik nakon utakmice uputio interesantnu poruku sucu: ‘Bit ćeš sudac u Arbanasima‘
Zadar
Izdvojili smo zanimljivosti