Petak, 22. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

Ministarstvo

Naplatne kućice odlaze u povijest, a evo i kad

Autor: Marinko Glavan

25.01.2023. 21:09
Naplatne kućice odlaze u povijest, a evo i kad

Foto: Arhiva ZL/Marin Gospić



Novi elektronički sustav naplate cestarina na mreži autocesta u Hrvatskoj primjenjivat će se najranije krajem 2024. godine, objavljeno je u Prijedlogu obrasca prethodne procjene za nacrt prijedloga Zakona o naplati cestarine, na internetskim stranicama Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Prema prijedlogu, više neće biti moguće plaćanje cestarine gotovinom, motocikli i teška teretna vozila morat će imati ugrađene uređaje za elektronsku naplatu cestarine (ENC), dok će vlasnici osobnih vozila moći birati između ENC-a ili očitavanja registarskih tablica na temelju kojih će im se sredstva za naplatu cestarine »skidati« s posebnog računa.


Pomaknut rok


Rok za uvođenje novog sustava naplate koji bi trebao biti u potpunosti beskontaktan prema ovom je dokumentu pomaknut za gotovo godinu dana, u odnosu na najave resornog ministra Olega Butkovića koji je početkom ovog mjeseca rekao da je »cilj uvođenja novog sustava naplate 1. siječnja 2024. godine.«


Stoga smo Ministarstvu uputili upit koji je od ta dva roka realan, a odgovor je negdje u sredini.




– Cilj je uvesti novi sustav naplate do početka 2024. godine, ali treba uzeti u obzir i postupak javne nabave pa je realno da to bude prije turističke sezone iduće godine, kratko je odgovoreno iz ministarstva.


Nakon ulaska Hrvatske u šengenski prostor, s 1. siječnja ove godine nestale su uobičajene gužve i kolone na graničnim prijelazima, prvenstveno prema Sloveniji tijekom turističke sezone i blagdana, ali već je prvi blagdanski vikend, na Tri kralja, pokazao da problem ostaju naplatne postaje na hrvatskim autocestama, gdje su se povremeno stvarale kolone dugačke i po nekoliko kilometara. Butković je bio najavio da će se učiniti sve kako bi se novi sustav naplate uveo s prvim danom iduće godine, no prema dokumentu objavljenom iz njegovog ministarstva, rok je tek na kraju 2024. godine.


«Novi elektronički sustav naplate cestarine temelji se na odabranim tehnologijama (a ne na svim tehnologijama koje su Direktivom 2019/520 i Zakonom o cestama dozvoljene), isključuje mogućnost plaćanja cestarine u gotovini i za sva teretna vozila i motocikle uvodi obvezu korištenja uređaja u vozilu za plaćanje cestarine, što će omogućiti slobodan prometni tok, bez zaustavljanja vozila zbog naplate cestarine«, navodi se u obrascu. Naime, Hrvatska je kao država članica EU-a obvezna svoj nacionalni propis koji uređuje područje naknada koje se naplaćuju za korištenje određenih infrastruktura za vozila uskladiti s Direktivom 2022/362 do 25. ožujka 2024. godine. Vlada je to upisala i u Nacionalni plan oporavka i otpornosti (NPOO), kojim je predviđeno i financiranje projekta »Elektronički sustav naplate cestarine«, stoji u objavljenom prijedlogu.


Manje kolone


Prijedlogom je najavljeno da će se zakonom isključiti mogućnost plaćanja cestarina u gotovini, što će posljedično smanjiti operativne troškove naplate cestarine i rezultirati daleko veću protočnost prometa.


«Sva teretna vozila i motocikli imat će obvezu korištenja uređaja u vozilu za plaćanje cestarine. Laka vozila do 3,5 tona nosivosti imat će mogućnost odabrati između korištenja uređaja u vozilu za elektroničku naplatu cestarine i prijave u sustav naplate cestarine za automatsko prepoznavanje registarskih pločica«, stoji u prijedlogu, a ministar Butković je najavio kako će se time »skinuti rampe« s naplatnih postaja, pri čemu će vozila njima prolaziti bez zaustavljanja, što će povećati kapacitet prolaska vozila s oko 200 po satu na oko tri tisuće po satu.


Rok za uvođenje novog sustava naplate je 2025. godina, a procijenjena vrijednost projekta je oko 500 milijuna kuna, odnosno oko 67 milijuna eura, za što su osigurana sredstva u Nacionalnom programu otpornosti i oporavka.



Jednaka cijena za svaki kilometar svih autocesta


Sustav bi trebao funkcionirati na principu naplate na temelju stvarno prijeđenih kilometara u mreži autocesta u Hrvatskoj, pri čemu bi svaki prijeđeni kilometar na bilo kojoj od autocesta u mreži HAC-a trebao stajati jednako, što sada nije slučaj. Ujedno, sustav bi trebao funkcionirati na svim autocestama, kako na onima kojima upravljaju Hrvatske autoceste, tako i na autocestama pod koncesijom, poput Istarskog ipsilona.


Javna rasprava o prijedlogu obrasca trajat će do 7. veljače, a u javnu raspravu će i Prijedlog zakona koji bi trebao biti donesen redovnom vladinom i saborskom procedurom.