ponedjeljak, 25. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

11 C°

U IZOBILJU

Ljudski izmet mogao bi biti pogonsko gorivo budućnosti aviona

Autor: Šarlota Brnčić

11.01.2024. 09:41
Ljudski izmet mogao bi biti pogonsko gorivo budućnosti aviona

Foto: Pixabay



Znanstvenici su dugo tvrdili da bi avione mogao pokretati naš izmet. No, sada engleska tvrtka, Firefly Green Fuels, ozbiljno proučava izvedivost ove opcije, koja bi imala mnogo manje zagađujuće i bila puno izdašnije gorivo budućnosti. Ipak, još uvijek postoje mnoga ograničenja.


Kao što sama tvrtka objašnjava, opća namjera je korištenje otpadne vode iz vodoopskrbe, umetanje u visokotlačni reaktor koji može obnoviti dva korisna materijala, biougljen, dobro poznato gnojivo za poljoprivrednu industriju, i ostatak koji se može rafiniran u mlazno gorivo.


“Fireflyjevo putovanje prema održivom zrakoplovnom gorivu (SAF) jedinstveno je po tome što koristi potpuno biogene i inače problematične materijale kao sirovinu: otpadnu vodu – objašnjava James Hygate, izvršni direktor Firefly Green Fuels – Ovo ekonomično i izdašno gorivo nikada neće nestati i SAF koji možemo proizvesti s njim je gotovo identičan fosilnom mlaznom gorivu.”




Putovanje zrakoplovom veliki je ekološki problem: komercijalni letovi trenutačno čine do 3% globalne emisije ugljika. Da ne spominjemo apsurdnost da privatni zrakoplovi i dalje putuju bez prestanka.


Ideja o pronalaženju održivih goriva stoga svakako nije nova. Upravo je nedavno, na primjer, poletio prvi transatlantski let pokretan 100% održivim gorivom, koje se uglavnom sastoji od korištenog ulja za kuhanje i proizvoda biljnog podrijetla.


U ovom trenutku, međutim, proizvedeni SAF daleko je od toga da se može koristiti u velikoj mjeri, a čak ni onaj proizveden tehnologijom Firefly Green Fuels ne može pokriti potrebnu potražnju u sektoru zrakoplovstva, što zahtijeva razvoj daljnjih rješenja.


Stoga je potrebna veća potpora država, ali i zračnih prijevoznika.


Tvrtka je procijenila da bi, kroz proces pročišćavanja otpadnih voda koji je razvila, mogla pogoniti do 80% letova iz svoje međunarodne zračne luke koristeći samo ovo gorivo. Ali očito je da govorimo o jednoj zračnoj luci jer smo još daleko od svjetske pokrivenosti.