Foto: Davor Kovačević/NL
Koliko marginalne vjerske zajednice, posebno one kolokvijalno prozvane vjerskim sektama, mogu negativno utjecati na svijest i ponašanje pojedinca i koliko je njihov stvarni utjecaj u Hrvatskoj, neka su od pitanja koja su posljednjih dana ponovo aktualizirana.
Otkriće zastrašujućeg slučaja tijela dviju beba koje su preminule u obiteljskom domu zbog grubog zanemarivanja, a čiji su roditelji bili članovi jedne međunarodne vjerske sljedbe, prvotnu percepciju o zločinu pod utjecajem sekte preusmjerilo je primarno na stanje psihe majke i oca i moguću patološku reinterpetaciju načela religiozne zajednice.
O konkretnom slučaju u pravosudnom postupku tek se trebaju očitovati sudski vještaci. U širem kontekstu dio odgovora o utjecaju vjerskih zajednica u društvu nudi znanost.
U Hrvatskoj su visoki potencijali za širenje manjih vjerskih skupina i za to je više razloga, naglašava sociolog religije dr. sc. Krunoslav Nikodem, redoviti profesor na Odsjeku za sociologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu kojeg smo kontaktirali u vezi s ovom problematikom.
Socijalna interakcija
Vjerske sekte apriori imaju negativan prizvuk i u medijskom diskursu uopćeno se poistovjećuju s manipulativnim i radikalnim poimanjem vjere, a neke od njih s ekstremističkim stavovima u odnosu na svjetovnu državu ili pak kao »sotonističke«. Možemo li odrediti jasnu distinkciju između slobode vjeroispovijesti i situacije kada i kako država treba zaštititi život i egzistenciju pojedinca i obitelji članova zajednice?
– U istraživanju i analizama učenja i djelovanja različitih religijskih skupina i pokreta uglavnom se koriste nazivi »sljedbe« i »novi religijski pokreti«, a jedan od razloga je upravo izbjegavanje negativnog prizvuka naziva »sekte«.
Ni to nije najbolje rješenje jer dio tih skupina nije nov, neke nisu pokreti, a manji dio nije ni religijski. Religija u općem smislu daje odgovore na važna ontološka i egzistencijalna pitanja i time je, između ostalog, vrlo plodno područje za različite oblike manipulacije i radikalizacije.
To se posebno odnosi na manje religijske skupine, odnosno sljedbe. S obzirom na to da se radi uglavnom o manjem broju članova, a često puta i javnosti nepoznatom učenju i djelovanju, doista je teško odrediti trenutak ili situaciju kada državne institucije trebaju djelovati u smislu zaštite pojedinaca, članova sljedbe i njihovih obitelji.
Je li domaće zakonodavstvo jasno definiralo pravo i zaštitu od pogubnog djelovanja indoktrinirajućih grupacija koje po izlikom vjere ili sektaških načela ugrožavaju duhovni i materijalni položaj pojedinca i njegovo normalno funkcioniranje kao ravnopravnog člana društva?
– Djelovanje religijskih institucija, organizacija i skupina uglavnom je zakonski solidno regulirano, kako u RH tako i u EU-u. No, društveni život u općem smislu, kao i svakodnevne socijalne interakcije između pojedinaca i skupina, izrazito su složene i nije moguće, a nije ni poželjno, baš svaki aspekt tih odnosa zakonski odrediti.
Svaka skupina, organizacija i institucija, u bilo kojem području djelovanja a ne samo u religijskom, može u određenim situacijama biti indoktrinirajuća za nekoga ili za neke, te imati negativne posljedice.
Koliko je mučni slučaj iz okolice Varaždina u korelaciji sa psihičkim stanjem inkriminiranih roditelja i njihove reintepretacije vjerskih obaveza iz vjerske skupine koja se, po javno dostupnim informacijama, zapravo i ne čini opasnom za državu?
– Ne znam. To je pitanje za psihijatra i možda psihologa.
Mnogo manjih skupina
Od liječnika i članova obitelji osoba sa psihičkim tegoboma koji ne prakticiraju vjeru mogu se čuti pritužbe da državne psihijatrijske bolnice dugi niz godina obilaze vjerski aktivisti koji mimo znanja obitelji pacijenta dolaze u kontakt s psihičkim bolesnicima unutar ustanova, nakon čega se liječeni vraćaju u dom obitelji kao radikalni katolički vjernici, nerijetko s mizoginim stavovima. Je li ovdje riječ o prešutnom kršenju zakona i etičkih normi, odnosno, iskorištavanju stanja bolesnika vulgarnim pristupom širenja vjere?
– Nisam upoznat s takvim slučajevima, no ako se to doista događa, onda je svakako riječ o kršenju etičkih normi, a moguće i o kršenju zakona.
Možemo li se osvrnuti koliko su manje vjerske organizacije, prije svega indoktrinirajuće vjerske sekte, stvarno prisutne u Hrvatskoj s obzirom na to da u prvi plan dolaze pri otkrivanju nekih tragičnih slučajeva i veza počinitelja nedjela s takvom organizacijom. Na koji način se, posebno mlađe generacije, mogu othrvati pogubnom zovu takvih zatvorenih kružoka?
– U Hrvatskoj danas prema registru postoje 53 vjerske zajednice, a koliko je manjih vjerskih zajednica i sljedbi, doista ne znam. U javnosti se mogu naći brojke od 500 i više sljedbi koje su na neki način aktivne.
Naizgled to je relativno velik broj, no riječ je uglavnom o vrlo malim skupinama koje, barem za sada, nemaju izraženiju društvenu važnost. No, važno je naglasiti da u hrvatskom društvu postoje vrlo veliki potencijali razvoja sljedbi i manjih religijskih skupina.
Tome je nekoliko razloga. Prvo, rezultati empirijskih istraživanja u posljednjih 30-ak godina jasno ukazuju na proces sekularizacije, odnosno smanjivanja važnosti religije, koji se više odnosi na crkvenu, institucionaliziranu religioznost, a manje na osobnu, individualiziranu religioznost.
Drugo, unutar Katoličke crkve, kao najveće religijske institucije i zajednice, postoje brojni pokreti, skupine, manje zajednice, čije djelovanje a i učenje nerijetko izlazi izvan okvira učenja i djelovanja Katoličke crkve.
Pitanje je koliko je takvo stanje dugoročno održivo i neće li u skorijoj budućnosti doći do odvajanja dijela tih pokreta i manjih zajednica od Katoličke crkve. Treće, rezultati istraživanja također pokazuju da su u hrvatskom društvu, iako većinski katoličkom društvu, prisutni i različiti oblici i sadržaji religioznosti i duhovnosti koji su povezani s drugim religijama kao što su hinduizam i budizam, te nekim predkršćanskim tradicijama.
I četvrto, procesi razvoja hrvatskog društva, osim pozitivnih posljedica kao što su povećanje materijalne dobrobiti, stupnja formalne obrazovanosti, međunarodne integracije i sl., donose i negativne posljedice kao što su velika socijalna očekivanja, nesigurnost, nepovjerenje u institucije i ljude, jačanje autoritarnih sklonosti, pomanjkanje solidarnosti, rastuća socijalna nejednakost i bešćutnost.
U takvom sociokulturnom kontekstu dio građana će tražiti sigurnost i stabilnost vlastitog života uz »velikog vođu« i/ili unutar nekih zatvorenih skupina i zajednica.
Razvoj civilnog društva, kulture povjerenja i solidarnosti, razvoj obrazovanosti, a pritom ne mislim samo na formalno obrazovanje, i razvoj jedne opće kulture koja je gotovo u potpunosti nestala, važni su čimbenici otpora »sirenskom zovu« zatvorenih kružoka bilo koje vrste.
Kod mlađih generacija opća kultura nije se ni razvila.
najnovije
najčitanije
Moda
Savršene lokne
Mučite se sa stiliziranjem kovrčave kose? Ovo su razlozi
Ostali sportovi
Prva malonogometna liga
Torovi prokockali trijumf u zadnje dvije minute
Auto
statistički podaci
Italija ima najveći broj automobila po glavi stanovnika u Europskoj uniji
Ostali sportovi
2. HMNL-Jug
Gauni zapeli u mreži Heroja
Crna Kronika
ponavljač prekršaja
Vozio po Zadru nakon što mu je oduzeta vozačka, dobio i novčanu i kaznu zatvora
Crna Kronika
u tijeku očevid
STRAVIČNA NESREĆA Ralicom u Gračacu naletio na pješakinje, jedna teško ozljeđena
Zadar
hotelski lanac
Hyatt Regency Zadar u potrazi za 150 radnika, u četvrtak organiziraju Dan karijera
Županija
opasne ceste
Devetero pješaka ozlijeđeno u naletima automobila na zebri
Županija
Javna rasprava do 27.12.
Nezadovoljstvo s Prostornim planom u Jasenicama. Baričević: ‘Izmjenama se napravilo pet koraka unazad’
Zadar & Županija
Više sreće drugi put