Foto: Luka Jeličić
Jadrolinija je u posljednje vrijeme često kritizirana zbog upitnih poslovnih odluka, a zbog tragedije s rampom traži se i ostavka predsjednika Uprave Davida Sopte. Forbes Hrvatska otkrio je još jedan dvojbeni slučaj. Naime, Tankerska je plovidba uspjela Jadroliniji prodati korištene katamarane po većoj cijeni od nabavne, a nakon toga su sebi za manje novca kupili identične i gotovo nove.
Jadrolinija je 2023. godine raspisala natječaj za kupnju dva katamarana stara četiri i pet godina, procijenjene vrijednosti 14 milijuna eura bez PDV-a. Petina bodova na natječaju dobivala se ako se oba katamarana mogu isporučiti u roku od samo 10 dana. Na natječaj se javila samo Tankerska plovidba i ponudila svoje katamarane Puntamika i Kolovare po cijeni od 13,42 milijuna eura bez PDV-a. Jadrolinija ih je kupila i preimenovala u Danica i Kata.
Ta dva katamarana proizvedena su 2019. godine u indonezijskom brodogradilištu Cahaya Samudra Shipyard. Tri godine ih je koristila singapurska tvrtka Majestic Fast Ferry, a onda ih je 2022. godine Tankerska plovidba nabavila za svoju tvrtku TP Line. Za njih i još jedan slični katamaran izgrađen 2017. godine platili su 14,15 milijuna eura. Nije poznato koliko je koji koštao, ali se iz omjera cijena može naslutiti da ih je Tankerska prodala po većoj cijeni od nabavne. Tri su kupili za 14,15 milijuna, a nakon godine dana dva prodali za 13,42 milijuna.
Prije toga su zaradili i na najmu, jer je Jadrolinija prije kupnje iste katamarane od njih unajmila na tri mjeseca. Prema tadašnjim informacijama lokalnih medija, to su Jadroliniji naplatili 480.000 eura.
Prodali stare, a onda kupili nove za manje novca
Ono što je još zanimljivije je da je Tankerska plovidba 2023. godine od singapurskog Majestic Fast Ferryja kupila dva istovjetna katamarana stara tek godinu dana. Nazvali su ih Kalelarga i Proversa.
Prema revizorskom izvješću Tankerske plovidbe, njihova cijena iznosila je 11,66 milijuna eura. To je 1,76 milijuna eura manje od cijene po kojoj su tri godine istovjetne starije katamarane prodali Jadroliniji. Drugim riječima, Tankerska plovidba dva pute je zaradila na Jadroliniji.
Odluke Uprave Jadrolinije i ranije su bile kritizirane, no bilo je teško dokazati da su alternative bile puno isplativije. Jedan od primjera je Trajekt Oliver koji je kupljen kad je bio star čak 27 godina, a onda je još dugo proveo na remontu što je uzrokovalo dodatne troškove. Unatoč svemu nikad nije dobio generator za opskrbu strujom u kriznim situacijama, a ubrzo nakon toga se i pokvario nasred kanala.
Nezadovoljan načinom na koji tvrtka posluje, predsjednik Nadzornog odbora Jadrolinije Damir Zec zatražio je razrješenje u srpnju, no cijelo ovo vrijeme nije bio brisan iz sudskog registra. Forbes Hrvatska je uputio početkom kolovoza upit Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture hoće li ta ostavka biti prihvaćena, no ministarstvo nikad nije odgovorilo na upit.
Iz zatvorenog dijela sjednice Vlade održane u u petak 13.9., jasno je da će Zeca u Nadzornom odboru zamijeniti drugi profesor s Pomorskog fakulteta u Rijeci – Bojan Hlača. Hlača dolazi iz redova HDZ-a. Svojevremeno je bio predsjednik riječkog HDZ-a i saborski zastupnik te stranke.
Baš kao i dosadašnji članovi Nadzornog odbora Mile Perić i Zoran Turuk, on je imenovan na najviše šest mjeseci dok se ne provede postupak izbora članova novog Nadzornog odbora. U Nadzornom odboru je i dalje i predstavnik radnika Nediljko Bulić.
Jadrolinija se poziva na godišnji plan
Forbes Hrvatska je Jadroliniju upitao za obrazloženje iracionalnih poslovnih odluka koje su donijele korist Tankerskoj plovidbi. U svom odgovoru naveli su kako je 3. ožujka 2023. godine za dva brza broda raspisana javna nabava u otvorenom postupku.
Za procjenu vrijednost od 14 milijuna eura pojasnili su kako se provela na temelju istraživanja tržišta, stanja na tržištu i dosadašnjeg iskustva, ali i godišnjeg plana poslovanja.
Doduše iz navedenog odgovora koji se poziva na godišnji plan poslovanja nije jasno zbog čega je velika prednost na natječaju bila isporuka u roku od deset dana. Iako je Jadrolinija navela kako nisu mogli znati kolika će ponuda biti niti tko će biti ponuditelji, jasno je da su tako kratkim rokom eliminirali mogućnost da se javi neki strani ponuditelj s povoljnijom cijenom.
Budući da je ponuda Tankerske plovidbe vrijedna 13,42 milijuna eura bila uredna, iz Jadrolinije kažu kako kao javni naručitelj u otvorenom postupku javne nabave nisu niti imali osnove za odbijanje zaprimljene ponude, niti za poništenje postupka. Sukladno tome, ističu kako je jedina zakonom dopuštena odluka bila – prihvat ponude.
Dodaju i kako Jadrolinija kao javni naručitelj nije imala niti je smjela imati bilo kakav utjecaj na formiranje ponude bilo kojeg ponuditelja.
Jednako tako, nisu imali nikakav utjecaj na cijenu po kojoj je Tankerska plovidba nabavil ta plovila od treće osobe. Imajući sve navedeno u vidu, iz Jadrolinije zaključuju kako se javna nabava provela na potpuno zakonit način te je ugovor sklopljen u skladu s dokumentacijom o nabavi i ponudom Tankerske plovidbe.
Dva katamarana koji će Jadroliniji biti isporučeni u studenom ove godine, ovaj put su direktno kupili u Singapuru.
Jadrolinija: Razlika je kupovati u Hrvatskoj i u inozemstvu
O svemu navedenom stigao je i stav iz Jadrolinije.
Evo njihovog odgovora:
“Jadrolinija je zbog nužne obnove brzobrodske flote, a uzimajući u obzir raspisivanje natječaja za brzobrodske linije krajem 2023. godine, raspisala javnu nabavu dva katamarana. Cijena od 7,45 milijuna dolara dobivena je za katamarane već prevezene u Hrvatsku (proizvedene u Indoneziji) što uvelike utječe na formiranje cijene na svjetskom tržištu rabljenih brodova. Također, ovdje je bitno naglasiti kako su katamarani bili već prebačeni na hrvatsku zastavu (prijenos klase i zastave) i prilagođeni zahtjevima za obavljanje kabotaže u Republici Hrvatskoj. Napominjemo kako je za ova dva katamarana Jadrolinija zatražila procjenu neovisnog sudskog vještaka brodograđevne struke, a koja je uzeta u obzir prilikom odabira ponuditelja. Za ovaj je natječaj zaprimljena samo jedna ponuda.
Nadalje, značajna je razlika kupovati brodove u Hrvatskoj ili primjerice u Indoneziji, gdje su kupljene „Cvijeta“ i „Ružica“. U cijenu od 6,3 milijuna dolara za svaki katamaran u Indoneziji nije uračunata cijena prijevoza katamarana brodskim putem do Hrvatske, a koja vrijedi oko milijun dolara za oba katamarana. Moramo istaknuti kako su u vrijeme raspisivanja nabave za kupnju „Kate“ i „Danice“ 2023. godine cijene prijevoza bile značajno više, a kao posljedica svjetske pandemije i inflacije.
Također, htjeli bismo napomenuti kako se trenutno u Hrvatskoj katamaran star 12 godina prodaje za 7,8 milijuna dolara što potvrđuje tezu o različitoj vrijednosti rabljenih brodova na različitim geolokacijama, a iz čega proizlaze dodatni značajni troškovi te finalno i završno formirana cijena broda”, navodi se na kraju odgovora Jadrolinije.
najnovije
najčitanije
Košarka
Kvalifikacije za EP
Božić i Smith predvodili Sesarovu družinu do važne pobjede kontra Bosne i Hercegovine
Košarka
Službena potvrda
Pep Guardiola produžio ugovor s Manchester Cityjem
Svijet
otkrio putin
Rusija ispalila hipersoničnu raketu na Ukrajinu kao upozorenje Zapadu
Plodovi zemlje i mora
korisni savjeti
Preporučuje se obaviti jesensku gnojidbu tla
Zadar
crpna postaja maestral
Odvodnja uputila javni poziv stanovnicima dviju zadarskih ulica
Županija
SILBA
FOTO Katamaran Jadrolinije udario o obalu Božave
Kultura
Alba Miočev
Mlada zadarska slikarica osvojila Grand Prix: “Bitno je da svaki dan uđem u atelje, čak i ako ne slikam…”
Županija
TUŽNI ODLAZAK
VIŠE OD BRODA Šarini su živjeli s ‘Princem Zadra’: ‘Godinama smo radili s njim, živjeli, dizali…’
Scena
IRIS PETRAČ
Tko je supruga Novice Petrača? Bivša zadarska novinarka i glasnogovornica Grada Zadra
Županija
POTPORE