Foto: Vladimir Mrvoš
Međunarodna izložba “Izvanbrodski motori iz Kopra”, u istočnom aneksu Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja, a u organizaciji Zajednice tehničke kulture Rijeka i Tehniškog muzeja Slovenije otvorena je na radost mnogobrojnih ljubitelja popularnog “Tomosa”.
Zajednica tehničke kulture Rijeka tom je izložbom obilježila i 15 godina suradnje sa Tehniškim muzejom Slovenije, a suradnji se 2010. godine pridružio i Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja.
Motocikli, mopedi i…
Tehniški muzej Slovenije je u 90-ima prikupio zbirku proizvoda tvornice Tomos iz Kopra. Pored motocikala i mopeda koji su im bili glavni proizvod, našlo se i nekoliko izvanbrodskih motora koji danas ilustriraju razvojni put tog segmenta proizvodnog programa tvornice.
Tomosovi mali izvanbrodski motori bili su po svojoj kvaliteti na samom svjetskom vrhu te dobro poznati i izvan granica bivše države.
Na izložbi Izvanbrodski motori iz Kopra, uz eksponate iz Tehničkog muzeja Slovenije i na grafički pripremljenim plakatima, predstavljeni su najznačajniji predstavnici te skupine proizvoda, kao i neki primjerci koji nisu dočekali serijsku proizvodnju i koji su u 90-ima bili spremni za tržište, kada se tvornica odlučila za obustavu proizvodnje.
O povijesti ove renomirane tvrtke koja više ne postoji, ali probuđuje nostalgiju mnogih koji na svojim barkama još uvijek imaju Tomos 4, razgovarali smo s jednim od bivših djelatnika te tvrtke Dušanom Čebohinom.
“Tomos”, zapravo skraćen je naziv za Tovarna Motornih koles Sežana i nastala je 1954. godine. Tadašnja slovenska republička vlada odlučila je graditi novu tvornicu u Kopru, nekon čega se taj grad počinje naglo razvijati.
Vrpcu presjekao Tito
Vrpcu za službeno otvorenje nove tvornice presjekao je osobno predsjednik Josip Broz Tito, a nakon prvih licenci s austrijskom tvrtkom Steyer-Daimler-Puch za proizvodnju motocikala, Tomos počinje razvijati svoje proizvode.
Tomos je 1970-ih godina bula mega tvornica s nešto manje od 3000 zaposlenih, s vlastitim razvojnim centrom, velikom brojem patenata kao i brojnim predstavništvima širom svijeta.
Do proizvodnje prvog vanbrodskog motora došlo je 1958. godine kada je proizvedena tri modela s jednim cilindrom, a serijska počela je ubrzo.
Legendarni Tomos 4
Prototip posljednjeg u nizu modela, Tomos Lamo 06N snage 4 KS proizveden je 1963. godine. Bio je bolje zaštićen od prodora mora, a trošio je 1,6 l/sat, a konačan razvoj ova modela dogodio se 1969. godine kad nastao i legendarni TOMOS 4.
Postao je toliko popularan da je prodavan ne samo na području bivše države, već je samo u par godina postao toliko popularan u svijetu da ke čak 80 posto proizvodnje išlo na svjetska tržišta.
Nažalost, kako i s brojnim tvornicama na području bivše države, “povratak u kapitalizam”, značio je i propast te tvrtke.
Krajem 90-ih tvrtku kupuju redom nekoliko stranih tvrtki da bi konačno 1998. godine prestala proizvodnja vanbrodskih motora, a prije deset godina i sama tvrtka je otišla u stečaj.
Suradnja s Tehniškim muzejom Slovenije
Suradnja s Tehniškim muzejom Slovenije započela je 2006. godine izložbom o Nikoli Tesli u Hrvatskom kulturnom domu na Sušaku.
Nakon kraćeg vremenskog prekida, suradnja se nastavlja zajedničkom organizacijom niza izložbi u prostoru Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja uz partnerstvo sa samim Muzejom.
Na taj način organizirano je 10 izložbi od kojih se mogu istaknuti: “Ukroćena struja”, “Od vijaka do junaka”, “Leteći čovjek, Stanko Bloudek”; “Juraj Georg Vega”, “Povijesti tehničke kulture”, “Zvukovi”, “Super svjetlost”, “Strojevi za računanje”, Mjerni instrumenti tvornice Iskra”.
S obzirom na sam značaj izložbi, na njihovu važnost u promociji tehničke kulture i stvaralaštva želja je organizatora da se jubilej posebno obilježi. Zajednica tehničke kulture Rijeka tiskala je publikaciju o 15 godina suradnje gdje je trajno zabilježeno sve do sada učinjeno s ciljem informiranja javnosti o kontinuitetu te suradnje.
najnovije
najčitanije
Hrvatska
vrijedna priznanja
Marija Dejanović i Nicolas Bajlo dobitnici nagrada na Danima hrvatskog turizma
Županija
olujni vjetar
U prekidu brojne trajektne i katamaranske linije
Hrvatska
premijer
Plenković o uhidbenim nalozima ICC-a: ‘Ne mogu se izjednačavati demokratska vlast i teroristi’
Zadar
PRIGODNO OBILJEŽAVANJE
OBNOVLJEN SPOMENIK Puntamika slavi obnovu i revitalizaciju sv. Stošije
Hrvatska
telefonska sjednica
Vlada odbija navode iz Prijedloga za pokretanje pitanja povjerenja premijeru
Zadar & Županija
PREDAVANJE
Kvaliteta života u Zadru jako pala! Evo koji je najbolji, a koji najgori gradski kvart…
Scena
IRIS PETRAČ
Tko je supruga Novice Petrača? Bivša zadarska novinarka i glasnogovornica Grada Zadra
Županija
SILBA
FOTO Katamaran Jadrolinije udario o obalu Božave
Zadar
USUSRET DESETOJ OBLJETNICI POSLOVANJA
Od lokalne priče do regionalnog lidera: Kako je Berekin postao simbol uspjeha
Crna Kronika
PU ZADARSKA