“Iz ministrovih izjava u potpunosti je izostavljen drugi, jednako važan segment troška, iznos od 21 do 22 milijuna eura nepodmirenih obveza MORH-a koje su nastale tijekom dosadašnjeg tijeka projekta. Ministar je osobno potpisao obvezu da će brodovi biti izgrađeni i plaćeni po ukupnoj cijeni koštanja, bez dobiti, ali i bez gubitka za Brodogradilište specijalnih objekata (BSO).  Upravo iz tog razloga nepodmireni iznosi čine srž aktualnog spora i ne mogu se zaobići”, navodi se u priopćenju.


Dalje stoji da ministrova izjava kako je BSO “tražio 15 do 20 milijuna više” opisuje upravo te nepodmirene troškove, dug prema HBOR-u, kamate i sredstva koja je BSO morao osigurati da bi spriječio prekid gradnje. Na taj način je sam potvrdio postojanje financijskih obveza koje godinama nisu bile uvrštene u proračun MORH-a, niti su bile plaćene.




U BSO-u smatraju kako nije moguće objektivno raspravljati o cijeni projekta ako se razmatra isključivo trošak za dovršetak brodova, dok se istodobno ignoriraju nepodmireni troškovi koje BSO već godinama nosi umjesto MORH-a. Riječ je o dvjema povezanim, ugovorno definiranima komponentama koje zajedno čine ukupnu cijenu projekta i MORH je na to bio obvezan od prvog dana.


“Posebno zabrinjava stav da bi HBOR trebao otpisati dug. Takav pristup odražava zastarjeli model upravljanja državnom imovinom, koji nije kompatibilan s modernim, odgovornim i transparentnim upravljanjem javnim resursima. Zbog ozbiljnosti navedenih okolnosti, BSO je nadležnim institucijama dostavio potpunu dokumentaciju na uvid, sukladno svojim zakonskim obvezama.


BSO ostaje spreman dovršiti hrvatske brodove u hrvatskom brodogradilištu, uz jedini razuman uvjet da se sve obveze projekta sagledaju cjelovito.


Ne želimo se zadržavati na osobnim uvredama koje je ministar iznosio proteklih tjedana i nećemo pokretati postupke za klevetu, kažu u BSO.


Ministra pozivaju da uskladi svoje javne nastupe s razinom funkcije koju obnaša i da odgovori barem na jedan od brojnih službenih e-mailova koje su mu u kontinuitetu upućivali tijekom protekle godine, kao i da javno objavi sva vještačenja i dokumentaciju vezanu uz projekt. Samo tako će istina biti potpuno transparentna i dostupna javnosti, poručuju iz BSO-a.


Vlasnik Brodosplita i Brodogradilišta specijalnih objekata Tomislav Debeljak potpisao je ugovor s Ministarstvom obrane o izgradnji pet obalnih ophodnih brodova, no do sada su isporučena samo dva. Nedavno je raskinuo ugovor za gradnju preostala tri broda, te je podnio i kaznenu prijavu protiv djelatnika MORH-a. Projekt izgradnje ophodnih brodova započeo je u prosincu 2014. godine, s tadašnjom vrijednošću od 51 milijun eura. BSO je do sada MORH-u isporučio dva broda – “Umag” i “Omiš”. Prvi brod kasnio je s isporukom četiri godine, dok je drugi isporučen početkom ove godine.


Ministar Ivan Anušić je u srijedu, govoreći o gradnji vojnih obalnih brodova, podsjetio kako je brodogradilište raskinulo ugovor s MORH-om, ali i jasno dao do znanja da bi država to ionako učinila. Rekao je i kako je “podnošenje kaznenih prijava manevar kojim se pokušava prikazati da je Brodosplit oštećen, a realnost je potpuno drugačija”.