Foto: Patrik Maček/PIXSELL
Prema istraživanju hrvatske europarlamentarke Biljane Borzane 94,5 posto hrvatskih građana je primijetilo kako se proizvodi smanjuju dok cijena ostaje ista, a 66 posto kako je i kvaliteta usluga za istu cijenu značajno pala.
„U vrijeme visoke inflacije, multinacionalke pokušavaju račun ispostaviti građanima i to na vrlo podmukao način smanjujući ambalažu ili kvalitetu proizvoda. Prema mom istraživanju čak 94,5 posto građana je primijetilo smanjenje gramaže pojedinih prehrambenih ili higijenskih proizvoda dok su cijene ostale iste.
Neke države poput Francuske, Belgije ili Mađarske se pokušavaju boriti kroz nacionalne zakone jasnije ukazujući potrošačima na promjene“, kaže Biljana Borzan.
Potrošačke udruge kao primjere ističu Lipton Ice Tea, koji se smanjio s pakiranja od 1,5l na 1,25l, hranu za bebe Nestle Guigoz koja je sa 900g spala na 830g. U Njemačkoj je pak margarin Rama proglašen prevarom godine jer je pakiranje sa 500g spalo na 400g. Tako je zapravo poskupio za 25 posto
„Uz šrinkflaciju na tržištu se pojavio i potencijalno opasan noviji fenomen- skimpflacija. Riječ je o smanjenju kvalitete proizvoda u cilju zadržavanja iste cijene. Tako je početkom rata u Ukrajini suncokretovo ulje zamijenjeno manje kvalitetnom palminim jer ovo nije bilo dostupno.
Međutim, kada se suncokretovo ulje vratilo na tržište, proizvođači su nastavili koristiti jeftiniju varijantu. Jeftiniji sastojci uglavnom znače i manje zdravi sastojci pa samim time takve izmjene dugoročno mogu imati štetne posljedice na zdravlje ljudi“, objašnjava Borzan.
Potrošački centri diljem EU prijavljuju smanjenje kvalitete hrane, ali i odjeće i higijenskih proizvoda.
„Čak 76 posto naših građana je primijetilo pad kvalitete prehrambenih ili kozmetičkih proizvoda kojima su vjerni. Takve promjene u sastavu često se ni ne navode na pakiranju. Uz to, 66 posto građana je primijetilo i pad kvalitete usluga.
Tako primjerice za istu cijenu dobijete puno manje opcija i sadržaja kada kupujete hotelski smještaj, ulaznice za događanja ili pak kad sjedite u restoranu ili kod kozmetičara. Riječ je o varanju građana kako bi se teret krize opet prebio preko njihovih leđa. Obje prakse treba staviti na crnu listu nepoštenih poslovnih praksi u EU“, kaže Borzan.
* Istraživanje je provedeno na reprezentativnom uzorku 806 ispitanika, prosinac 2023./ siječanj 2024., agencija Hendal.
najnovije
najčitanije
Nogomet
LA LIGA
Villarreal i Real Madrid remizirali u ludoj utakmici, Modrić nastupio
Hrvatska
RAZGOVOR NA RTL-U
Mario Banožić progovorio o nesreći: ‘Nisam bio pijan, nisam pretjecao, on je prešao u moju traku’
Nogomet
PLIVAČKI KLUB ZADAR
Lucija Mijolović i Joško Klarin osvojili pet medalja na Otvorenom prvenstvu u paraplivanju
Nogomet
turska liga
Fenerbahče pobijedio Galatasaray i produžio nadu u borbi za naslov
Tenis
TENIS
ATP Rim: Zverev pobjednik, pobijedio Jarryja
Zadar
HUMANITARNA AKCIJA
Mladi Zadranin Karlo Magaš treba našu pomoć
Zadar
PROMETNE ZGODE I NEZGODE
VIDEO Čudan manevar vozača na autocesti kod Zadra: ‘Svakodnevnica na hrvatskim cestama…’
Zadar
ĐIR PO GRADU
[FOTO] Subotnja špica vrvila šetačima, pogledajte koga smo sve sreli
Zadar
zastupnik domovinskog pokreta
Damir Biloglav stavio saborski mandat u mirovanje, evo koji je razlog
Zadar
ADOS-2