Foto: Arif SITNICA
Iako je sredina svibnja, mjeseca u kojem je broj turista znatno manji nego tijekom ostalih mjeseci u sezoni, broj turista na gradskim ulicama je već velik. Po sadašnjim podacima, odnosno viđenom čini se da će ova turistička sezona biti uspješnija od one prethodne. Mnogi obrti koji ovise o njima, a mislimo prvenstveno na štandove i trgovine koje se bave prodajom suvenira bilježe već pojačaniji promet.
Pojedini prodavači primijetili su kako se ovog mjeseca kupovna moć u odnosu na isto razdoblje protekle godine znatno podigla. Dok se štanderi na gradskoj rivi bore za svakog kupca, prodavači u specijaliziranim trgovinama, kako ističu, konstantno imaju cirkulaciju što domaćih, što stranih gostiju koji kupuju i skuplje stvari.
Strahuju zbog računa
Među štanderima čiju ponudu u najvećem dijelu čini roba iz Kine, unatoč sve većoj konkurenciji suvenirnica još uvijek svojim proizvodima uspijevaju privući kupce i ostvariti dobit, iako je vijek takvog poslovanja upitan, pogotovo sada kada uđu u sustav fiskalizacije te se budu morali koristiti knjigom uvezanih računa, jer je internetski signal na gradskoj rivi loš i nepouzdan.
– Morat ćemo ispisivati račune, primjerice za majicu ili magnetić, što će u srcu sezone biti prestrašno jer će se gužve povećati, a ne znam tko će po ljetnim vrućinama imati živaca čekati red dok mi ispišemo sve što se od nas traži po sustavu fiskalizacije. Prosto će nam ljudi reći »samo vi pišite, idemo mi dalje«, razočarano zaključuje jedan od prodavača na štandu.
Na šetnici i rivi i ove godine su postavljeni štandovi okićeni razni stvarčicama s motivima našeg grada, no primijetili smo kako za sada gotovo nema zainteresiranih kupaca. No još je prerano govoriti o pravoj slici jer prava turistička sezona tek slijedi.
Štand s domaćim rakijama
– Kao i svake godine kod nas na štandu se najviše prodaju sitnice poput magnetića sa slikama zadarskih znamenitosti koji su kineska roba, a cijene im se kreću od 10 do 20 kuna. Osim toga uspijemo prodati nešto kapa, majica s natpisima Zadar, Hrvatska i sl. Cijene kapa se kreću od 30 do 50 kuna, a majica od 45 do 120 kuna. Kupci su uglavnom stranci dok naši ljudi nemaju baš interesa za našu ponudu. U odnosu na preteklu godinu vidimo da je već u ovom razdoblju turista više, ali promet je ostao na istoj razini, no to opet ovisi od dana do dana, nema tu nekakve logike. Gosti s kruzera su nam jako loši gosti jer svrate tek na odlasku, nakon razgledavanja grada te uzmu samo poneku sitnicu od onih sitnih novaca što im je ostalo, pa su to uglavnom upravo kineski magnetići. Oni uglavnom kupuju po trgovinama jer vjeruju da se tamo prodaju kvalitetnije stvari, mada mislim da je to samo psihološki moment u kojemu su kupci zadovoljniji, a zapravo ne znaju da kupuju vrlo često iste stvari. Mislim da se veliki dio njih ne razumije uopće u ono što kupuje, kaže prodavač s gradske rive.
Ove godine na rivi imamo prigodu vidjeti i štand s domaćim rakijama, travaricom, višnjevačom, šljivovicom i sl. pakiranima u staklene boce iznimno zanimljivih oblika, ali i u ručno rađenim staklenim vazama, čašama i vrčevima.
– Turisti nam najviše traže Maraschino, no mi ga ne držimo te im često ponudimo višnjevaču u zamjenu, koja nam tako i najbolje ide. Kako nam vlasnik sam izrađuje svu staklariju često imamo boce raznih oblika, a moram priznati da se najviše kupuju »erotske« boce. Kupcima je najvažnije da je ono što kupuju domaće i ručni rad. Cijene rakija ovisno o količini kreću se od 30 do 120 kuna, dok se stakleni predmeti kreću od 40 do 120 kuna.
Stranci u suvenirnicama
Promet je trenutačno slabiji, turisti uglavnom šetaju i razgledavaju, no idućih mjeseci bi stanje trebalo biti bolje. U skladu s tim povećat ćemo i izbor proizvoda, ovo je samo upoznavanje ljudi s našim asortimanom, kazala je Leonela Harbaš, prodavačica sa štanda na gradskoj rivi.
Suvenirnice na Kalelargi i okolnim uličicama su sasvim druga priča. Kod njih mušterija već poprilično ima.
– Jako dobro se prodaju magnetići za hladnjake, lavanda, domaći sapuni, Maraschino u raznim ambalažama, drvene slike, nakit od murano stakla, marmelade od kivija, što je dosta neobično te ostali brojni proizvodi koje imamo u ponudi. Naime, kod nas se prodaju proizvodi isključivo domaćih proizvođača i to je uvjet da bi se njihov asortiman uopće našao u našoj suvenirnici, tako da smo već postali poznati po tome. Stranci su oni koji uglavnom kupuju suvenire, ali ima nešto i domaćih ljudi koji kod nas često kupuju poklone za vjenčanja, krstitke, pričesti, rođendane te ostale svečane prigode. Turisti su oduševljeni našim izložbenim prostorom u starom hodniku te načinom prezentacije brojnih artikala. Gosti s kruzera najčešće kupuju nakit, ogrlice, prstenje i naušnice, čije su cijene od 65 do 200 kuna. Ostali uzimaju magnetiće od 20 do 40 kuna, likere koji ovisno o količini stoje od 65 do 160 kuna, lavandu čija je cijena do 30 kuna te marmelade od jabuke i kivija ili samo od kivija, a cijena staklenke je 39 kuna. Iz ponude što je baš s područja Zadra i okolice možemo izdvojiti Maraskine proizvode, smokvenjake, razne marmelade, itd. Traže se dosta i razglednice te marke za njih, ali ih mi ne držimo. Promet je, barem kod nas, u odnosu na isto razdoblje prošle godine povećan, kazala je prodavačica iz suvenirnice preko puta Katedrale.
najnovije
najčitanije
KK Zadar
Hvalevrijedan potez
Pavle Marčinković otpisao potraživanje prema KK-u Zadar
Crna Kronika
NESREĆE
U prometnim nesrećama u Zadru ozlijeđeni pješaci, završili u bolnici
Ostali sportovi
Prva ŽMNL
Prva pobjeda Dasiadda, utiha Fortune protiv KB-a
Hrvatska
OCJENE
TripAdvisor: Hrvatska s razumnim cijenama i iskustvima vrijednih novca
Footopis
cilj ostvaren
Vatrena misija u Ligi nacija bila je uspješna: Posebno su impresionirali igrači ‘iz drugog plana’
Županija
SILBA
FOTO Katamaran Jadrolinije udario o obalu Božave
Scena
IRIS PETRAČ
Tko je supruga Novice Petrača? Bivša zadarska novinarka i glasnogovornica Grada Zadra
Crna Kronika
PU ZADARSKA
U Murvici se zapalio automobil u vožnji, vatrogasci intervenirali
Zadar
INFORMIRAJTE SE!
Višnjik objavio važne upute za posjetitelje koncerta Doris Dragović!
Crna Kronika
zloupotreba položaja