Nedjelja, 7. prosinca 2025

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

RAZGOVOR

Ove godine ostvarili smo odlične turističke rezultate, a pripreme za 2023. odavno smo počeli

Autor: Vanja Mirčeta

22.10.2022. 13:11
Ove godine ostvarili smo odlične turističke rezultate, a pripreme za 2023. odavno smo počeli


Protekle dvije pandemijske godine pokazale su se poprilično izazovnima za turistički sektor. Stoga su sva očekivanja bila usmjerena na ovogodišnju sezonu, koja se u konačnici pokazala i boljom od stalno spominjane rekordne 2019. godine. Gosti su nam došli u velikom broju, a nakon dvije godine raznih ograničenja nastalih pandemijom, željni slobode i pravog odmora. Turizam u današnje vrijeme nije više luksuzna roba, već ulazi u sfere svakodnevnog života i potreba. Nakon niza pohvalnih objava na nacionalnoj razini o ovogodišnjoj glavnoj sezoni, koja je za nama, i dobrog ulaska u posezonu, valja nam se osvrnuti i na to kako je u cijeloj turističkoj priči prošla zadarska turistička regija, odnosno Zadarska županija. O tome smo porazgovarali s Mihaelom Kadija, direktoricom Turističke zajednice Zadarske županije.


Jeste li zadovoljni rezultatima ove turističke sezone?


– Turistička sezona u Zadarskoj županiji je očekivano polučila odlične rezultate i naravno da smo zadovoljni. Zadarska se županija ponovno potvrdila kao snažna, četvrta regija u Hrvatskoj po turističkom prometu. Nakon dvije pandemijske godine, unatoč ratnim zbivanjima u Ukrajini, može se reći da se turizam u Zadarsku županiju ipak vratio na velika vrata. Što je još važnije, primjetno je i veliko zadovoljstvo kod naših subjekata, pružatelja usluga, a svakako su i naši gosti koji su s razlogom posjetili upravo Zadarsku županiju bili zadovoljni.


Kakva je 2022. u odnosu na proteklu godinu, a kakva u odnosu na rekordnu 2019. godinu? Znaju li se podaci eVisitora i eCrewa ?


Najviše gostiju u obiteljskom smještaju


– U podacima za prvih devet mjeseci u koje su uključeni i podaci eVisitora i eCrewa u Zadarskoj je županiji ostvareno preko 1,8 milijuna dolazaka i gotovo 14,5 milijuna noćenja. Podaci kazuju kako smo u ostvarenim noćenjima dosegli rekordnu 2019. godinu. U ovoj godini, odnosno u prvih devet mjeseci, strani gosti u dolascima ostvaruju 84 posto prometa, dok u noćenjima sudjeluju sa 75 posto učešća. Kada govorimo o tržištima, na prvom su mjestu u Zadarskoj županiji tradicionalno gosti iz Njemačke. Oni u dolascima kod stranih gostiju čine jednu petinu prometa u turizmu Zadarske županije, dok u noćenjima ostvaruju čak četvrtinu prometa. Slijede turisti iz Slovenije, Češke, Poljske, Austrije i Slovačke, te Mađarske, Italije, Nizozemske i Ujedinjene Kraljevine. U odnosu na rekordnu 2019. godinu najveći rast ostvaren je kod gostiju iz Češke, Poljske i Njemačke, a među onima koji su ostvarili bolje rezultate su i gosti iz Ujedinjene Kraljevine, Slovačke i Nizozemske. Zadarska je županija poznata kao destinacija koju iznimno vole i posjećuju domaći gosti. Oni su u razdoblju od devet mjeseci 2022. godine ostvarili preko 286 tisuća dolazaka i više od 3,6 milijuna noćenja.


U kojim vrstama smještaja smo najbolje prošli?




– U Zadarskoj se županiji tradicionalno ostvaruju najbolji turistički rezultati u objektima u domaćinstvu. Tako je za prvih devet mjeseci u objektima u domaćinstvu ostvareno preko 780.000 dolazaka i 5,5 milijuna noćenje. Slijede uobičajeno kampovi, budući da je Zadarska županija među snažnijim kamping destinacijama u Hrvatskoj, gdje je u 2022. godini ostvareno 350.000 dolazaka i gotovo 2.400.000 noćenja. Hotelski smještaj je zabilježio 286.000 dolazaka i preko 1.110.000 noćenja.


Spominju se bespovratna i povoljna kreditna sredstva iz NPOO za turizam, o kojim iznosima se radi? Gdje mislite da bi ih valjalo kanalizirati za daljnji razvoj ovdašnjeg turizma?


– Bespovratna sredstva iz Nacionalnog plana za oporavak i otpornost (NPOO) trebaju naš turizam usmjeriti prvenstveno putem podizanja kvalitete i održivosti. To se odnosi na razvoj turističke ponude i sadržaja te procese u turističkom poslovanju prihvatljive za okoliš i učinkovitost. Zatim posebno u Zadarskoj županiji, koja ima velike i šarolike oblike obiteljskog smještaja, nužna je zelena i digitalna tranzicija malih iznajmljivača te njihova transformacija u poduzetnike u turizmu i ugostiteljstvu. I inače, poželjno je svako ulaganje u podizanje kvalitete postojećeg ili izgradnju smještaja viših kategorija. Svakako je, a kako bismo mogli biti u korak s vremenom, potrebno što veće ulaganje u digitalizaciju turističkog poslovanja. Valja naglasiti kako je 5. listopada 2022. godine Ministarstvo turizma i sporta objavilo javne pozive za Jačanje održivosti te poticanje zelene i digitalne tranzicije poduzetnika u sektoru turizma te Regionalnu diversifikaciju i specijalizaciju hrvatskog turizma kroz ulaganja u razvoj turističkih proizvoda visoke dodane vrijednosti ukupne vrijednosti 2,2 milijarde kuna. Prijavitelji će projektne prijedloge moći unositi u sustav eNPOO od 7. studenog 2022. godine.


Radna snaga postaje opći problem turizma. Kakve su bile prilike u nas prema vašim saznanjima?


Mladi i ugostiteljstvo


– U cijeloj je Hrvatskoj pa tako i u našoj županiji osobito nakon pandemije prisutan i očit problem nedostatka radne snage, posebno kvalificirane radne snage u turizmu. Tema je to koja zabrinjava, no unatoč tome problemu ipak je turistička sezona u Zadarskoj županiji uz rekordne brojke gostiju protekla bez većih zapreka. Svi zajedno kao zajednica trebamo, u okviru svojih mogućnosti, nastojati poticati mlade ljude da što više upisuju ugostiteljska zanimanja, a što držimo jednim od važnijih preduvjeta za kvalitetu i najbolje ulaganje u budućnost našeg turizma.


Koliko su se globalna kriza i poskupljenja energenata, hrane i sl. odrazili na naš turizam?


– Globalna kriza, čini se, na sezonu iza nas i nije imala veliki utjecaj na naš turizam. Gosti su nam došli u velikom broju, a nakon dvije godine raznih ograničenja nastalih pandemijom, željni slobode i pravog odmora. I recentna istraživanja koje je proveo Institut za turizam na temu makroekonomskih utjecaja turizma idu prilog tome, jer turizam u današnje vrijeme nije više luksuzna roba, već ulazi u sfere svakodnevnog života i potreba. No, svakako da valja biti oprezan u jeku očite globalne krize te najave buduće recesije, te nam preostaje vidjeti u kolikoj će mjeri kriza i poskupljenja utjecati na iduću turističku sezonu. Hrvatski turizam pokazao se otpornim u protekloj recesiji, a i svim krizama koje su nastupile, na što možemo biti ponosni, ali uvijek trebamo biti oprezni i spremni na izazove.


Općenito, jeste li zadovoljni učinjenim i kome sve zahvaliti barem za ovo do sada?


– Naši sjajni rezultati postignuti u turističkom prometu pokazuju kako smo svi zajedno odradili veliki dio u pripremi sezone i više nego dobro. Zahvale idu apsolutno svima koji su na bilo koji način uključeni u turizam, i fizičkim i pravnim osobama, državnim institucijama, lokalnoj samoupravi, našem sustavu turističkih zajednica i lokalnom stanovništvu, ovaj odličan rezultat je plod sinergije svih zajedno jer znamo da kod nas turizam gotovo način življenja. Naravno da mjesta za napredak uvijek ima, i osobito mi djelatnici u turizmu ne smijemo nikad prestati djelovati na korist turizma Zadarske županije i poboljšanju uvjeta boravka turista.


Kakva su očekivanja od posezone?


Razvoj eno-gastro proizvoda


– Kako je i u našim destinacijama vidljivo, i u posezoni Zadarska županija nastavlja s bilježenjem odličnih rezultata. Svakako očekujemo da se takav trend nastavi sve do kraja godine. Dobrim će rezultatima pridonijeti prvenstveno nautičari koji plove sve do zimskih mjeseci, a vjerno se vraćaju upravo u našu županiju, koja je i pionir nautičkog turizma Hrvatske. U cilju motiviranja turista na dolazak u predsezoni i posezoni TZ Zadarske županije godinama provodi snažne aktivnosti promocije svih, a osobito nautičkog proizvoda i to digitalnim oglašivačkim kampanjama na ključnim tržištima, te komunikacijom putem društvenih mreža i drugih alata i kanala. U svim se aktivnostima TZ Zadarske županije i inače trajno poseban naglasak stavlja na ljepotu našeg arhipelaga. S ciljem poticanja dolazaka u pred i posezoni Turistička zajednica Zadarske županije također godinama aktivno djeluje na promociji prirodnih ljepota Zadarske županije, a koje pružaju brojne mogućnosti za provođenje aktivnog odmora. Osobito se posljednjih godina radilo baš na razvoju i jačanju outdoor odnosno aktivnog turizma koji je prepoznat kao proizvod s najvećim potencijalom, a posebice su brojne aktivnosti bile usmjerene na razvoj cikloturizma i pješačkog turizma, te na omplementarni ruralni turizam. Kad je riječ o prirodi, spomenimo još i promatranje ptica, iznimno razvijen oblik turizma za koji prostor Zadarske županije ima veliki potencijal kroz niz lokacija i zaštićenih područja koja su važna staništa ptica. I naša bogata kulturna baština privlači značajan dio turista. U posezoni računamo svakako i na goste koje zanima eno-gastro turizam jer Zadarska županija i na tom polju ima snažne potencijale, a znamo kako trajno raste globalna potražnja za kvalitetnom i lokalnom hranom i pićem. Stoga se trajno radi na i projektu razvoja eno-gastro proizvoda jer Zadarska županija svojom autohtonom ishranom, tradicijom uzgoja, resursima i potencijalom posebno u vidu ekološke proizvodnje, te ponudom i razinom kvalitete usluge može i treba izrasti u ozbiljnu konkurenciju na hrvatskom Jadranu. Dodajmo još i vrijeme Adventa, koje će svakako privući brojne goste u Zadarsku županiju i tu u najvećem dijelu očekujemo domaće goste kojima su naše destinacije sve zanimljivije i u zimskim mjesecima.


– Što nova Strategija razvoja održivog turizma do 2030. godine i Nacionalni plan razvoja održivog turizma od 2021. do 2027. godine donose za našu regiju?


Novi strateški dokumenti


– Novi strateški dokumenti održivog turizma za cilj imaju, kako nazivi i kazuju, stvaranje uvjeta za daljnji napredak i razvoj turizma kroz održivost. Tim smjerom unutar hrvatskog turizma treba ići i turizam Zadarske županije. Jasno je da su našem turizmu nužne promjene. Krajnji je cilj stvaranje cjelogodišnjeg, održivog turizma koji doprinosi ravnomjernom razvoju cijele Hrvatske, a i svih dijelova Zadarske županije. Govoreći o Strategiji, turističke su zajednice sudjelovale u izradi u okviru istraživanja, anketiranja i sličnih procesnih točaka, te će svakako pratiti finalni dokument, i na njemu temeljiti aktivnosti i usmjeravati buduće djelovanje. Naglašavamo da ono što zaista stvara povjerenje u strategiju kako bi bila više od »slova na papiru« jest povezanost konkretnih akcija i aktivnosti s izvorima financiranja, posebno onih iz EU. To će biti snažan vjetar u leđa najavljenim transformacijskim i tranzicijskim aktivnostima umjerenim u povećanje kvalitete našeg turizma, poslovanju unutar turističkog sustava, ali i životu naših građana unutar tog slojevitog okružja. Očito je, osobito nakon ove sjajne glavne turističke sezone, koliko gužve u samom vrhuncu sezone u našim destinacijama diljem Zadarske županije narušavaju sklad između turista i domicilnog stanovništva. Jedan od temeljnih ciljeva Strategije je održivost dio čega je i postizanje zadovoljstva turista i pružatelja usluga i uključenost lokalnih stanovnika, a na čemu svi zajedno neprekidno trebamo raditi.


Kada krećete s pripremama za sezonu 2022./23.i što planirate, kakve prezentacije, sajmove, putovanja, projekte….?


– Pripreme za turističku 2023. godinu u uredu Turističke zajednice Zadarske županije već su davno započete. Trajno se i neprekidno provode brojne promotivne aktivnosti bilo da je riječ o oglašavanju, digitalnim kampanjama, promociji putem društvenih mreža i svim ostalim alatima koji motiviraju na dolazak u Zadarsku županiju i promoviraju našu županiju kao atraktivnu i poželjnu turističku destinaciju. Trenutačno smo u fazi izrade Programa rada za iduću godinu, a koji će odrediti naše zadaće i aktivnosti za turističku sezonu pred nama. Dogovaraju se sajamski nastupi bilo samostalni, bilo u suizlaganju s drugim partnerima, pripremaju projekti, prikupljaju se ponude za oglašavanja na domaćem i stranom tržištu, planiraju aktivnosti na razvoju turističkih proizvoda, analiziraju prilike na tržištima, organiziraju edukacije, i još mnoge druge aktivnosti koje se poduzimaju za 2023. godinu. Ukratko, u ovom se intenzivnom razdoblju u Turističkom uredu Turističke zajednice Zadarske županije paralelno privodi kraju tekuća godina i priprema iduća.