Protekle dvije pandemijske godine pokazale su se poprilično izazovnima za turistički sektor. Stoga su sva očekivanja bila usmjerena na ovogodišnju sezonu, koja se u konačnici pokazala i boljom od stalno spominjane rekordne 2019. godine. Gosti su nam došli u velikom broju, a nakon dvije godine raznih ograničenja nastalih pandemijom, željni slobode i pravog odmora. Turizam u današnje vrijeme nije više luksuzna roba, već ulazi u sfere svakodnevnog života i potreba. Nakon niza pohvalnih objava na nacionalnoj razini o ovogodišnjoj glavnoj sezoni, koja je za nama, i dobrog ulaska u posezonu, valja nam se osvrnuti i na to kako je u cijeloj turističkoj priči prošla zadarska turistička regija, odnosno Zadarska županija. O tome smo porazgovarali s Mihaelom Kadija, direktoricom Turističke zajednice Zadarske županije.
Jeste li zadovoljni rezultatima ove turističke sezone?
– Turistička sezona u Zadarskoj županiji je očekivano polučila odlične rezultate i naravno da smo zadovoljni. Zadarska se županija ponovno potvrdila kao snažna, četvrta regija u Hrvatskoj po turističkom prometu. Nakon dvije pandemijske godine, unatoč ratnim zbivanjima u Ukrajini, može se reći da se turizam u Zadarsku županiju ipak vratio na velika vrata. Što je još važnije, primjetno je i veliko zadovoljstvo kod naših subjekata, pružatelja usluga, a svakako su i naši gosti koji su s razlogom posjetili upravo Zadarsku županiju bili zadovoljni.
Kakva je 2022. u odnosu na proteklu godinu, a kakva u odnosu na rekordnu 2019. godinu? Znaju li se podaci eVisitora i eCrewa ?
Najviše gostiju u obiteljskom smještaju
– U podacima za prvih devet mjeseci u koje su uključeni i podaci eVisitora i eCrewa u Zadarskoj je županiji ostvareno preko 1,8 milijuna dolazaka i gotovo 14,5 milijuna noćenja. Podaci kazuju kako smo u ostvarenim noćenjima dosegli rekordnu 2019. godinu. U ovoj godini, odnosno u prvih devet mjeseci, strani gosti u dolascima ostvaruju 84 posto prometa, dok u noćenjima sudjeluju sa 75 posto učešća. Kada govorimo o tržištima, na prvom su mjestu u Zadarskoj županiji tradicionalno gosti iz Njemačke. Oni u dolascima kod stranih gostiju čine jednu petinu prometa u turizmu Zadarske županije, dok u noćenjima ostvaruju čak četvrtinu prometa. Slijede turisti iz Slovenije, Češke, Poljske, Austrije i Slovačke, te Mađarske, Italije, Nizozemske i Ujedinjene Kraljevine. U odnosu na rekordnu 2019. godinu najveći rast ostvaren je kod gostiju iz Češke, Poljske i Njemačke, a među onima koji su ostvarili bolje rezultate su i gosti iz Ujedinjene Kraljevine, Slovačke i Nizozemske. Zadarska je županija poznata kao destinacija koju iznimno vole i posjećuju domaći gosti. Oni su u razdoblju od devet mjeseci 2022. godine ostvarili preko 286 tisuća dolazaka i više od 3,6 milijuna noćenja.
U kojim vrstama smještaja smo najbolje prošli?
– U Zadarskoj se županiji tradicionalno ostvaruju najbolji turistički rezultati u objektima u domaćinstvu. Tako je za prvih devet mjeseci u objektima u domaćinstvu ostvareno preko 780.000 dolazaka i 5,5 milijuna noćenje. Slijede uobičajeno kampovi, budući da je Zadarska županija među snažnijim kamping destinacijama u Hrvatskoj, gdje je u 2022. godini ostvareno 350.000 dolazaka i gotovo 2.400.000 noćenja. Hotelski smještaj je zabilježio 286.000 dolazaka i preko 1.110.000 noćenja.
Spominju se bespovratna i povoljna kreditna sredstva iz NPOO za turizam, o kojim iznosima se radi? Gdje mislite da bi ih valjalo kanalizirati za daljnji razvoj ovdašnjeg turizma?
– Bespovratna sredstva iz Nacionalnog plana za oporavak i otpornost (NPOO) trebaju naš turizam usmjeriti prvenstveno putem podizanja kvalitete i održivosti. To se odnosi na razvoj turističke ponude i sadržaja te procese u turističkom poslovanju prihvatljive za okoliš i učinkovitost. Zatim posebno u Zadarskoj županiji, koja ima velike i šarolike oblike obiteljskog smještaja, nužna je zelena i digitalna tranzicija malih iznajmljivača te njihova transformacija u poduzetnike u turizmu i ugostiteljstvu. I inače, poželjno je svako ulaganje u podizanje kvalitete postojećeg ili izgradnju smještaja viših kategorija. Svakako je, a kako bismo mogli biti u korak s vremenom, potrebno što veće ulaganje u digitalizaciju turističkog poslovanja. Valja naglasiti kako je 5. listopada 2022. godine Ministarstvo turizma i sporta objavilo javne pozive za Jačanje održivosti te poticanje zelene i digitalne tranzicije poduzetnika u sektoru turizma te Regionalnu diversifikaciju i specijalizaciju hrvatskog turizma kroz ulaganja u razvoj turističkih proizvoda visoke dodane vrijednosti ukupne vrijednosti 2,2 milijarde kuna. Prijavitelji će projektne prijedloge moći unositi u sustav eNPOO od 7. studenog 2022. godine.
Radna snaga postaje opći problem turizma. Kakve su bile prilike u nas prema vašim saznanjima?
Mladi i ugostiteljstvo
– U cijeloj je Hrvatskoj pa tako i u našoj županiji osobito nakon pandemije prisutan i očit problem nedostatka radne snage, posebno kvalificirane radne snage u turizmu. Tema je to koja zabrinjava, no unatoč tome problemu ipak je turistička sezona u Zadarskoj županiji uz rekordne brojke gostiju protekla bez većih zapreka. Svi zajedno kao zajednica trebamo, u okviru svojih mogućnosti, nastojati poticati mlade ljude da što više upisuju ugostiteljska zanimanja, a što držimo jednim od važnijih preduvjeta za kvalitetu i najbolje ulaganje u budućnost našeg turizma.
Koliko su se globalna kriza i poskupljenja energenata, hrane i sl. odrazili na naš turizam?
– Globalna kriza, čini se, na sezonu iza nas i nije imala veliki utjecaj na naš turizam. Gosti su nam došli u velikom broju, a nakon dvije godine raznih ograničenja nastalih pandemijom, željni slobode i pravog odmora. I recentna istraživanja koje je proveo Institut za turizam na temu makroekonomskih utjecaja turizma idu prilog tome, jer turizam u današnje vrijeme nije više luksuzna roba, već ulazi u sfere svakodnevnog života i potreba. No, svakako da valja biti oprezan u jeku očite globalne krize te najave buduće recesije, te nam preostaje vidjeti u kolikoj će mjeri kriza i poskupljenja utjecati na iduću turističku sezonu. Hrvatski turizam pokazao se otpornim u protekloj recesiji, a i svim krizama koje su nastupile, na što možemo biti ponosni, ali uvijek trebamo biti oprezni i spremni na izazove.
Općenito, jeste li zadovoljni učinjenim i kome sve zahvaliti barem za ovo do sada?
– Naši sjajni rezultati postignuti u turističkom prometu pokazuju kako smo svi zajedno odradili veliki dio u pripremi sezone i više nego dobro. Zahvale idu apsolutno svima koji su na bilo koji način uključeni u turizam, i fizičkim i pravnim osobama, državnim institucijama, lokalnoj samoupravi, našem sustavu turističkih zajednica i lokalnom stanovništvu, ovaj odličan rezultat je plod sinergije svih zajedno jer znamo da kod nas turizam gotovo način življenja. Naravno da mjesta za napredak uvijek ima, i osobito mi djelatnici u turizmu ne smijemo nikad prestati djelovati na korist turizma Zadarske županije i poboljšanju uvjeta boravka turista.
Kakva su očekivanja od posezone?
Razvoj eno-gastro proizvoda
– Kako je i u našim destinacijama vidljivo, i u posezoni Zadarska županija nastavlja s bilježenjem odličnih rezultata. Svakako očekujemo da se takav trend nastavi sve do kraja godine. Dobrim će rezultatima pridonijeti prvenstveno nautičari koji plove sve do zimskih mjeseci, a vjerno se vraćaju upravo u našu županiju, koja je i pionir nautičkog turizma Hrvatske. U cilju motiviranja turista na dolazak u predsezoni i posezoni TZ Zadarske županije godinama provodi snažne aktivnosti promocije svih, a osobito nautičkog proizvoda i to digitalnim oglašivačkim kampanjama na ključnim tržištima, te komunikacijom putem društvenih mreža i drugih alata i kanala. U svim se aktivnostima TZ Zadarske županije i inače trajno poseban naglasak stavlja na ljepotu našeg arhipelaga. S ciljem poticanja dolazaka u pred i posezoni Turistička zajednica Zadarske županije također godinama aktivno djeluje na promociji prirodnih ljepota Zadarske županije, a koje pružaju brojne mogućnosti za provođenje aktivnog odmora. Osobito se posljednjih godina radilo baš na razvoju i jačanju outdoor odnosno aktivnog turizma koji je prepoznat kao proizvod s najvećim potencijalom, a posebice su brojne aktivnosti bile usmjerene na razvoj cikloturizma i pješačkog turizma, te na omplementarni ruralni turizam. Kad je riječ o prirodi, spomenimo još i promatranje ptica, iznimno razvijen oblik turizma za koji prostor Zadarske županije ima veliki potencijal kroz niz lokacija i zaštićenih područja koja su važna staništa ptica. I naša bogata kulturna baština privlači značajan dio turista. U posezoni računamo svakako i na goste koje zanima eno-gastro turizam jer Zadarska županija i na tom polju ima snažne potencijale, a znamo kako trajno raste globalna potražnja za kvalitetnom i lokalnom hranom i pićem. Stoga se trajno radi na i projektu razvoja eno-gastro proizvoda jer Zadarska županija svojom autohtonom ishranom, tradicijom uzgoja, resursima i potencijalom posebno u vidu ekološke proizvodnje, te ponudom i razinom kvalitete usluge može i treba izrasti u ozbiljnu konkurenciju na hrvatskom Jadranu. Dodajmo još i vrijeme Adventa, koje će svakako privući brojne goste u Zadarsku županiju i tu u najvećem dijelu očekujemo domaće goste kojima su naše destinacije sve zanimljivije i u zimskim mjesecima.
– Što nova Strategija razvoja održivog turizma do 2030. godine i Nacionalni plan razvoja održivog turizma od 2021. do 2027. godine donose za našu regiju?
Novi strateški dokumenti
– Novi strateški dokumenti održivog turizma za cilj imaju, kako nazivi i kazuju, stvaranje uvjeta za daljnji napredak i razvoj turizma kroz održivost. Tim smjerom unutar hrvatskog turizma treba ići i turizam Zadarske županije. Jasno je da su našem turizmu nužne promjene. Krajnji je cilj stvaranje cjelogodišnjeg, održivog turizma koji doprinosi ravnomjernom razvoju cijele Hrvatske, a i svih dijelova Zadarske županije. Govoreći o Strategiji, turističke su zajednice sudjelovale u izradi u okviru istraživanja, anketiranja i sličnih procesnih točaka, te će svakako pratiti finalni dokument, i na njemu temeljiti aktivnosti i usmjeravati buduće djelovanje. Naglašavamo da ono što zaista stvara povjerenje u strategiju kako bi bila više od »slova na papiru« jest povezanost konkretnih akcija i aktivnosti s izvorima financiranja, posebno onih iz EU. To će biti snažan vjetar u leđa najavljenim transformacijskim i tranzicijskim aktivnostima umjerenim u povećanje kvalitete našeg turizma, poslovanju unutar turističkog sustava, ali i životu naših građana unutar tog slojevitog okružja. Očito je, osobito nakon ove sjajne glavne turističke sezone, koliko gužve u samom vrhuncu sezone u našim destinacijama diljem Zadarske županije narušavaju sklad između turista i domicilnog stanovništva. Jedan od temeljnih ciljeva Strategije je održivost dio čega je i postizanje zadovoljstva turista i pružatelja usluga i uključenost lokalnih stanovnika, a na čemu svi zajedno neprekidno trebamo raditi.
Kada krećete s pripremama za sezonu 2022./23.i što planirate, kakve prezentacije, sajmove, putovanja, projekte….?
– Pripreme za turističku 2023. godinu u uredu Turističke zajednice Zadarske županije već su davno započete. Trajno se i neprekidno provode brojne promotivne aktivnosti bilo da je riječ o oglašavanju, digitalnim kampanjama, promociji putem društvenih mreža i svim ostalim alatima koji motiviraju na dolazak u Zadarsku županiju i promoviraju našu županiju kao atraktivnu i poželjnu turističku destinaciju. Trenutačno smo u fazi izrade Programa rada za iduću godinu, a koji će odrediti naše zadaće i aktivnosti za turističku sezonu pred nama. Dogovaraju se sajamski nastupi bilo samostalni, bilo u suizlaganju s drugim partnerima, pripremaju projekti, prikupljaju se ponude za oglašavanja na domaćem i stranom tržištu, planiraju aktivnosti na razvoju turističkih proizvoda, analiziraju prilike na tržištima, organiziraju edukacije, i još mnoge druge aktivnosti koje se poduzimaju za 2023. godinu. Ukratko, u ovom se intenzivnom razdoblju u Turističkom uredu Turističke zajednice Zadarske županije paralelno privodi kraju tekuća godina i priprema iduća.
najnovije
najčitanije
Crna Kronika
U Zadru
Vozio automobil bez prometne dozvole, nije imao vozačku i odbio test na droge, evo koliku je kaznu dobio
Košarka
NBA
Harden postao deseti strijelac u povijesti lige
Hrvatska
Kultna serija
Smogovci ponovno na HRT-u? Cijena repriziranja gotovo sto tisuća eura
Hrvatska
FishNoWaste
Jadran zatrpan plastikom, ribari bez infrastrukture za zbrinjavanje otpada: ‘I najbanalniji predmeti završavaju u moru’
Crna Kronika
Drski lopovi
Na Višnjiku ukraden bicikl, a u Šimunima novac i alkohol
Županija
KRUH SA SEDAM KORA
MILJENKO JURIŠIĆ: Kad se prvi put vratio doma donio je ‘punu valižu šoldov’
Zadar
Špica
FOTO Lijepo vrijeme izmamilo na Poluotok brojne Zadrane, pogledajte koga smo sreli
Crna Kronika
PU ZADARSKA
NAPAD NA SILBI! Napali mladića, jedan ga udario bocom u glavu: Uništili i inventar kuće
Crna Kronika
Femicid
GOTOV OČEVID U RIJECI Mladić ubio djevojku, a onda pokušao i sebe. Oboje su u ranim 20-tim godinama
Županija
Urušavanje sustava?