Foto: Vedran SITNICA
“Visit Europe” donosi najnovije informacije iz kulture i turizma pa smo iskoristili priliku da promoviramo zadarske Morske orgulje, Pozdrav suncu kao i arheološke iskopine, poglavito antičko staklo. Orgulje su u travnju bile i u časopisu “JaxFax”, marketinškom mjesečniku, koji čita preko 57 tisuća specijaliziranih tour operatora, agencija i općenito turističkih djelatnika, kaže Nena Komarica, direktorica Ureda HTZ u New Yorku
Zaslugom Nene Komarice, direktorice ureda Hrvatske turističke zajednice za Sjevernu Ameriku i Canadu, u dijelu specijaliziranom za turizam, prestižne američke dnevne novine “New York Times” nedavno je objavljena reportaža o Zadru na udarnoj prvoj stranici priloga. Preko 7 milijuna čitatelja, koliko ih u prosjeku prati spomenuti prilog, imalo se prilike upoznati s turističkom ponudom grada i okolice iz “pera” Alexa Crevara, dugogodišnjeg novinara Timesa i “National Geographica”, koji je, objavivši članak o Zadru, “poklonio” gradu promidžbu vrijednosti najmanje nekoliko stotina tisuća dolara. Doći na naslovnicu turističkog priloga Timesa, velik je uspjeh za bilo koju turističku destinaciju, a posebice za jednu malu zemlju poput Hrvatske.
Zadar na naslovnici
Budžet hrvatskog turističkog ureda za promidžbu na sjevernoameričkom kontinentu je minimalan, za razliku od nekih drugih mediteranskih zemalja, primjerice Turske, koja godišnje za svoju promociju izdvaja milijunske iznose dolara, pa je za popularizaciju hrvatskog turizma u SAD i Kanadi izuzetno važno imati dobru suradnju s uglednim novinarima. U uredu turističke zajednice su itekako svjesni te činjenice, stoga je promidžba Hrvatske prije svega bazirana na reportažama i člancima, a ne standardnim oglasima, čiji financijski ekvivalent tijekom jedne godine u prosjeku zna iznositi vrtlogavih 70 milijuna dolara. Na koji način osmisliti reklamnu kampanju neke turističke destinacije, što staviti u fokus promidžbe, kako prezentirati hrvatski, posebno zadarski turistički “proizvod” Amerikancima pokušali smo doznati od Nene Komarice tijekom njenog boravka u Zadru.
– Zadar na naslovnici priloga za turizam “New York Timesa” puno znači za promociju grada i svega onog lijepoga i originalnoga što se u njemu može vidjeti. Članak je napisao novinar Alex Crevar, jedan od brojnih novinara s kojima naš turistički ured surađuje, novinar koji je i do sada pisao o Hrvatskoj, o našim prirodnim ljepotama i kulturnoj baštini. Crevar je, naime, do sada napisao sedam fenomenalnih članaka o nama, kako u Timesu, tako i u “National Geographicu”, gdje također radi. Riječ je o novinaru koji je oduševljen Hrvatskom i koji je i prije ovog članka snažno doprinio popularizaciji Hrvatske, posebice zadarskog arhipelaga koji je bio u fokusu čak dviju njegovih reportaža. Osim Crevara, o Hrvatskoj su pisali i mnogi drugi, primjerice Jan Bowemaster, novinar koji piše za “National Geographics Adventure” i “National Geographics Travel”, koji je proputovao kajakom od Zrmanje do Zadra, pa preko kornatskog otočja sve do Dubrovnika. Zadnji novinski članak Jan je napiaso u lipnju na temu hrvatski svjetionici za “New York Times”. Jan je snimio i tv reportažu o nama naziva “Borderline” u kojoj je Hrvatsku nazvao zemljom Europe, a ne Balkana. Jan je napravio dvanaest reportaža o nama na način koji mi ni izdaleka ne bi mogli platiti, ističe Komarica, prisjetivši se još i njegove fotografije s malog kornatskog otočića s kapelicom.
Čarolija sunca i svirka mora
– Bila je to veličanstvena slika, a ništa manje dobre nisu bile ni brojne druge fotografije s ovog područja, posebice Zadra, koji je u zadnje vrijeme vrlo intenzivno zastupljen u Americi. Prošle smo godine i u časopisu “Visit Europe”, dodatak “New York Timesa” koji izlazi dva puta godišnje u organizaciji “Europien travel comision” – turističke misije Europe pisali o Zadru. “Visit Europe” donosi najnovije informacije iz kulture i turizma pa smo iskoristili priliku da promoviramo zadarske Morske orgulje, Pozdrav suncu kao i arheološke iskopine, poglavito antičko staklo. Orgulje su u travnju bile i u časopisu “JaxFax”, marketinškom mjesečniku, koji čita preko 57 tisuća specijaliziranih tour operatora, agencija i općenito turističkih djelatnika, naglašava Komarica poojasnivši kako je odabrala motiv Morskih orgulja jer to nema ni jedan grad na svijetu, tu atrakciju zbližavanja s morem, taj šum, taj čin interakcije čovjeka i prirode.
Amerikancima postaju sve privlačnije zadarske osobitosti i moglo bi se reći kako im je uz zadivljenost kulturnom baštinom gradske povijesne jezgre, “osvanuo” i zadarski zalazak, odnosno instalacija Pozdrav suncu kojoj dodatnu notu jedinstvene čarolije daje pratnja Morskih orgulja.
Članak o Zadru, kaže Komarica, rezultirao je nevjerojatno velikim brojem upita, ljude je zanimalo gdje se to može vidjeti, kako to izgleda, naplaćuju li se ulaznice i slično.
Pokazalo se i na to ukazuje Komarica kako je suradnja s novinarima temelj dobre promocije hrvatskog turizma.
– Svi se mi u Hrvatskoj turističkoj zajednici trudimo izabrati najbolju moguću grupu novinara. Ja sam dugo u turizmu, gotovo tri desetljeća i imam jako dobar kontakt s velikom grupom novinara. Za press putovanja novinara organiziramo dolazak u Hrvatsku, dva puta godišnje što rezultira člancima vrijednosti nekoliko milijuna dolara, što zasigurno ne bi mogli platiti. Oglas jedne stranice u novini, primjerice, dođe između 7 i 27 tisuća dolara, ovisi o magazinu ili vrtlogavih sto tisuća dolara u “New York Timesu” za jednu stranicu pa je razumljivo da se ne možemo osloniti samo na klasično oglašavanje te se zbog promidžbe Hrvatske moramo udružiti s nekoliko drugih europskih destinacija te zajedno nastupati u medijima, kaže Komarica, dodajući kako svako pojavljivanje u medijima povlači za sobom ogroman broj upita, pa je, ističe ona, u proteklih šest mjeseci bilo 5374 upita za slanje brošura.
Dovoljno mali, dovoljno lijepi
– Dobra promidžba uključuje i televiziju, što svakako ne zapostavljamo. Hrvatska se može podičiti da sve te medije dobro koristi. Primjerice, jednu TV reportažu o Hrvatskoj u trajanju od 25 minuta pratilo je 45 milijuna gledatelja, što je zasigurno bio još jedan veliki promidžbeni uspjeh hrvatske na američkom kontinentu.
Radimo prije svega na tome da Hrvatska bude percipirana kao jedna europska zemlja, a ne balkanska. Prosječan Amerikanac ne zna gdje je Hrvatska pa je puno bolje da nas doživljava kao europsku, a ne balkansku zemlju. To je nešto oko čega smo se mnogo trudili i što smo uspjeli. Najveća potvrda spomenutog bila je jedna od posljednjih reportaža u “National Geographicu”, gdje je pisalo da Hrvatska nije na Balkanu, već na granici s Balkanom, da naša zemlja pripada europskom krugu država. Prosječni Amerikanac prije deset godina nije znao gdje je Hrvatska, mislio je da je to sve Jugoslavija, a to je ono što je trebalo mijenjati, promijeniti naš imidž, upoznati Amerikance s realitetom, Hrvatskom kao samostalnom državom, priča Komarica, otkrivši kako bi voljela vidjeti Hrvatsku kao destinaciju ne za masovni turiam, već kao destinaciju za selektivni turizam.
Igranje za Hrvatsku
– Dovoljno smo mali, dovoljno lijepi, s velikom kulturnom baštinom da bi na taj način privukli i goste bolje platežne moći. Mi to možemo. No, mislim da još uvijek ne možemo birati, uložili smo puno u infrastrukturu koja je sada odlična, puno se lakše dolazi do pojedinih turističkih odredišta pa je Amerikanac kao gost, po mojim saznanjima, zadovoljan našom ponudom. Amerika je ušla u recesiju, no Amerikanac i dalje putuje. U zadnjih nekoliko godina broj Amerikanaca koji dolaze u Hrvatsku je stalno u usponu pa je naša šansa da se i mi pretvorimo u njima najatraktivnije europske destinacije poput Engleske i Italije, smatra Komarica naglasivši kako prije svega treba raditi na turizmu koji će trajati tijekom cijele godine, a onda i na profiliranju određenih lokaliteta.
– Danas su u modi mali butik hoteli, hoteli prisnog, gotovo obiteljskog ugođaja, isto tako kao što su u modi ponovno male privatne trgovine. Naša je specifičnost to što smo posebni, što imamo bogatu kulturnu baštinu, što jesmo Europa, što imamo toplo more, 1185 otoka kao malo koja zemlja na svijetu, a to trebamo znati iskoristiti,
Drago mi je da imamo i osoba koje mogu promovirati našu zemlju. Sjećam se, tijekom rata, kada je najteže bilo promovirati Hrvatsku, napravili smo jednu krasnu traku na kojoj je pisalo “Igraj za Hrvatsku”, koju je nosio pokojni Dražen Petrović. Ja i danas čuvam tu traku. Hrvatski su sportaši uvelike doprinjeli popularizaciji Hrvatske dok je turistička zajednica napravila promidžbu našeg turizma od koje možemo očekivati veliku dobit. Tu je i Goran Višnjić, koji u svakom razgovoru kaže odlakle dolazi, da je hrvatski glumac, napominje Komarica koja godinama živi u Americi, zadovoljna je, no isto bi se rado vratila u Hrvatsku.
– Nekada je Amerika bila obećana zemlja, danas to ne bih mogla tvrditi. Ja bih se željela vratiti. U budućnosti će veliku prednost imati zemlje koje imaju čistu vodu, a to je zasigurno još jedna snažna prednost za Hrvatsku. Naša je priroda očuvana, ne smijemo dopustiti da se upropasti.
Zadar prezentiramo i kroz priču o višnji maraski, o tome da ne postoji ni jedna višnja koja ima takav okus kao ta zadarska. Amerikanac ima što vidjeti kod nas, treba samo održati jedan nivo kvalitete, paziti da se ne pokvarimo, da da ne budemo preskupi. Da bi došao u Europu Amerikanac treba izgubiti dva dana od svog odmora samo da bi doputovao, tako da je njegov dolazak ovamo svakako treba glasno pozdraviti kao veliki uspjeh za naš turizam, zaključuje Komarica.
Donacija za sat
Nena Komarica uspjela je isposlovati donaciju od 25 tisuća dolara za obnovu sata na Narodnom trgu u Zadru. Bila je to prva donacija izvan SAD-a udruge “Tourist cares for tomorow” koja djeluje unutar najveće organizacije američkih touroperatora “USTOA”-e. Prije deset godina Komarica je uspjela isposlovati donaciju još jedne američke udruge za obnovu Kneževog dvora te uvrstiti Zadar u sto najugroženijih svjetskih spomenika kulture što je bilo jako važno nakon rata.
najnovije
najčitanije
Ostali sportovi
Miting Sveti Krševan
Jaderanima niz osobni rekordih i norma za Prvenstvo Hrvatske
Zadar
MOŽE BOLJE
Zadrani o nedostatcima života u gradu: Pijemo ‘Ganges iz špine’, svuda zgrada na zgradi..
Ostali sportovi
Treća malonogometna liga
Albatros i Sv. Martin igraju »svoju« ligu
Zadar
VRIJEME ZAMJENE
Brojni zadarski vozači pohrlili kod vulkanizera ili automehaničara: ‘Većina vozača koja nam se obraća…’
Županija
HAK
Nepovoljni vremenski uvjeti stvaraju probleme u prometu, u prekidu neke trajektne i brodske linije!
Županija
SILBA
FOTO Katamaran Jadrolinije udario o obalu Božave
Scena
IRIS PETRAČ
Tko je supruga Novice Petrača? Bivša zadarska novinarka i glasnogovornica Grada Zadra
Crna Kronika
PU ZADARSKA
U Murvici se zapalio automobil u vožnji, vatrogasci intervenirali
Zadar
INFORMIRAJTE SE!
Višnjik objavio važne upute za posjetitelje koncerta Doris Dragović!
Crna Kronika
zloupotreba položaja