Foto: Arhiva NL
Terminal za ukapljeni prirodni plin (LNG) na otoku Krku značajno je promijenio položaj Hrvatske na energetskoj karti u regiji, a jedna od prvih tvrtki koje su prepoznale potencijal ovog projekta bila je Prvo plinarsko društvo (PPD) koje posluje u sastavu Energia Naturalis Grupe (ENNA), kao jedan od najvećih zakupaca kapaciteta terminala.
Predsjednika uprave PPD-a i ENNA Grupe Pavla Vujnovca pitali smo o važnosti terminala u okolnostima energetske krize i nastojanja Europske unije da smanji ovisnost o uvozu ruskog plina, kao i značaja terminala u pretvaranju Kvarnera u energetsko čvorište te Hrvatske iz zemlje koja je donedavno bila na kraju opskrbnog lanca plinom, u zemlju iz koje se i susjedna tržišta mogu opskrbljivati ovim energentom.
Važna ulazna točka
– Činjenica je da već neko vrijeme živimo u novoj energetskoj realnosti. LNG terminal na otoku Krku je svakako dio te nove realnosti. Tri su glavna cilja kada govorimo o energetici, pa i opskrbi plinom – dostupnost, sigurnost opskrbe i održivost.
Rat u Ukrajini je ponovo okrenuo svjetla reflektora na sigurnost opskrbe, a LNG terminal na Krku je dokazao koliko je važno imati diverzificiranu infrastrukturu i diverzificirane dobavne pravce. Mi smo sigurno jedan od najvećih zakupaca i do 2037. godine imamo zakupljeno oko 1,35 milijardi kubičnih metara kapaciteta na LNG terminalu.
Od 1. studenoga 2022. prestali smo preuzimati plin od Gazproma, budući da kao tvrtka koja je u dobroj mjeri i odgovorna za sigurnost opskrbe plinom u RH slijedimo političke smjernice naše Vlade. U takvim okolnostima LNG na Krku nam je postao iznimno važna ulazna točka.
Osim sigurnosti opskrbe, izgradnja takvog terminala je sigurno donijela nova znanja kojima je trebalo ovladati u proteklih nekoliko godina i mogu reći da sam jako zadovoljan brzinom usvajanja znanja i fleksibilnosti koju su pokazali naši timovi u PPD-u i ENNA-i.
Što je, konkretno, puštanje u pogon LNG terminala značilo za vašu tvrtku u poslovnom smislu? U međuvremenu ste povećavali zakup kapaciteta, znači li to da LNG vidite kao dugoročnu alternativu uvozu plina kopnenim putem? Imate li osigurano tržište za zakupljene kapacitete i tko su najveći krajnji korisnici?
– Da, svakako je LNG dugoročna alternativa plinu vezanom isključivo za plinsku infrastrukturu ili kako mi to u sektoru volimo reći, »uz cijevi«. Upravo je prošla godina pokazala koliko je LNG terminal važan za sigurnost opskrbe.
Kao jedan od najvećih trgovaca prirodnim plinom u Hrvatskoj i regiji, stalno smo u potrazi za prilikama i svakako je trgovina LNG-jem područje u kojem planiramo nastaviti svoje poslovanje i rasti u tom dijelu. Primjerice, kao jednog od velikih globalnih partnera imamo BP, ali istražujemo mogućnosti i prilike s drugim američkim tvrtkama te se trudimo ostvariti dugoročne opcije opskrbe iz Sjedinjenih Američkih Država.
LNG s izvoznih tržišta je lani i ove godine velikim dijelom prodavan u Europi, uslijed visokih cijena na ovdašnjem tržištu. Ta je cijena, međutim, značajno pala. Može li se zbog toga ponoviti scenarij s početka 2021. godine, kada su brodovi s ukapljenim plinom bili preusmjereni na azijska tržišta koja su nudila višu cijenu? Kako ćete u tom slučaju nadoknaditi ugovorene količine plina?
– Već smo više puta naglašavali kako je nezahvalno raditi bilo kakve procjene kretanja cijena plina. Sigurno je da će cijena ovisiti o brzini ponovnog aktiviranja gospodarstva u Kini nakon dugog lockdowna, ali i Aziji u cjelini. Rast potražnje za LNG-jem u Kini i Aziji će sigurno utjecati na rast cijena LNG-a i za Europu.
Jasno je da europsko tržište, nažalost, plaća cijenu dekarbonizacije Kine. Dodatno, nakon tople zime, koja je pozitivno utjecala na smanjivanje cijena plina, treba vidjeti kako će rasti potražnja u Europi, prvenstveno u dijelu industrije mineralnih gnojiva koja nije proizvodila tijekom protekle godine.
Pored toga, treba vidjeti kako će se zajednička nabava plina na razini Europske unije odraziti na interes dobavljača i tu će značajnu ulogu sigurno igrati odnos prema dugoročnim ugovorima. U svakom slučaju, očekujemo rast cijena plina, ali je u ovom trenutku teško reći do koje razine, upravo zbog svih navedenih razloga.
Jedno je sigurno – poduzetnici i kućanstva svakako trebaju proaktivno brinuti o cjelovitim rješenjima koja im mogu omogućiti upravljanje troškovima energenata. Ulaganja u energetsku učinkovitost, solare te integrirana rješenja za poduzetnike, što mi konkretno danas već nudimo kroz našu tvrtku ENNA Opskrba.
Lanci opskrbe
LNG terminal nudi i mogućnost razvoja opskrbe ukapljenim plinom za pogon brodova, kamiona, vlakova, kao i industrije na lokacijama na kojima još nije razvijena plinska mreža. Namjeravaju li PPD i ENNA razvijati logističke lance opskrbe ukapljenim prirodnim plinom, na koje načine i gdje?
– LNG industrija ima velik potencijal i terminal na Krku otvara svima nama u Hrvatskoj puno prostora za razvoj LNG poslovanja u raznim smjerovima. U smjeru razvoja logističkih lanaca opskrbe LNG-jem smo krenuli u svibnju 2021. godine, kada smo u suradnji s LNG-jem Hrvatska odradili prvu operaciju pretovara LNG-a s FSRU-a »Croatia« na brod za prijevoz UPP-a »Avenir Accolade«. Taj LNG je u konačnici završio na small-scale terminalu na Sardiniji.
Zanimljiva nam je i opskrba industrije u regiji koja nije priključena na distribucijsku mrežu. LNG se do takvih potrošača može dostavljati cestovnim, željezničkim i pomorskim prijevozom. Razmatramo sve opcije te ćemo strateški pristupiti svakoj od njih.
Koji su sve mogući načini korištenja LNG-a u logistici i transportu, hoćete li ih koristiti?
– Jedan od načina svakako je korištenje LNG-a kao pogonskog goriva. Prvenstveno se to odnosi na kamionski prijevoz. Kamioni koji koriste LNG kao pogon u Njemačkoj, Italiji i drugim zapadnoeuropskim zemljama nisu novost, a i jedan su od dobrih alata pri postizanju cilja smanjenja emisija stakleničkih plinova.
Zbog činjenice da LNG mora biti ohlađen na jako nisku temperaturu da bi ostao u ukapljenom stanju, često kamioni koji koriste LNG kao pogon voze rashladne prikolice. Budući da je ENNA Fruit najveći proizvođač, otkupljivač, distributer te prerađivač svježeg voća i povrća u Hrvatskoj, razmatramo mogućnost korištenja kamiona koji će koristiti LNG kao pogon za distribuciju svježeg voća i povrća.
ENNA je u velikoj mjeri uključena u željeznički transport roba, je li i LNG jedna od roba koje namjeravate transportirati željeznicom?
– ENNA transport je najveći privatni željeznički prijevoznik u Hrvatskoj. Zahvaljujući ulaganjima u željeznicu Vlade RH u suradnji s EU-om će se zasigurno podići konkurentnost željezničkog prijevoza. Osim što smo ušli u zajednički projekt izrade novog kontejnerskog terminala s APM Terminalsom, u vlasništvu Maersk grupe, u vlasništvu smo luke Ploče.
Luka Ploče je glavni uvozni pravac za Bosnu i Hercegovinu. Sve spomenuto se ili temelji, ili će se temeljiti upravo na željezničkom prometu. Kako svakodnevno jačamo svoju poziciju u željezničkom prijevozu, jednom kada se u RH otvori mogućnost transporta LNG-a, imat ćemo sve spremno da poslovanje proširimo i u tom smjeru.
Iz današnjeg kuta gledanja, BiH je zanimljivo tržište za transport LNG-a željeznicom s obzirom na to da je plinska mreža u BiH slabo razvijena. No, do toga još je puno predradnji, za početak izgradnja small-scale LNG terminala koji bi otvorio mogućnost prijevoza LNG-a željezničkim prometom.
Lani se spominjala mogućnost sudjelovanja vaše tvrtke u razvoju »mini« LNG terminala, zajedno sa strateškim partnerom. U kojoj je fazi taj projekt, gdje bi se takav LNG terminal manjih dimenzija mogao smjestiti?
– Upravo na to sam mislio kada sam spomenuo kako nam je takav »mini« LNG terminal polazišna točka. Istina je, mi smo sa svojim inozemnim strateškm partnerom o tome razgovarali te i dalje razgovaramo o mogućnosti izgradnje takvog terminala. To bi dovelo do daljnje diverzifikacije LNG industrije u RH. U zadnjih godinu dana smo svjedoci toga kako je diverzifikacija veoma bitna i da je potrebno ulagati u projekte koji mogu pridonijeti sigurnosti opskrbe, ne samo Republike Hrvatske, već i regije.
Sa strateškim partnerom razmatramo nekoliko lokacija, međutim za početak čekamo informaciju hoće li LNG Hrvatska izgraditi small-scale terminal u Gaženici u Zadru.
Povećanje kapaciteta
U planu je značajno povećanje, odnosno udvostručenje kapaciteta LNG terminala na Krku. Smatrate li to povećanje potrebnim i planirate li u skladu s tim i povećanje zakupa kapaciteta te gdje ćete taj dodatni plin plasirati?
– Svakako pozdravljamo najave o povećanju kapaciteta LNG terminala na Krku. Jedina alternativa danas za jugoistočnu Europu je LNG terminal na Krku i terminal u Grčkoj. To je dovoljno za prvu ruku, ali jugoistočna Europa se nalazi u nezgodnom položaju u odnosu na dobavne pravce, stoga vidim priliku za LNG terminal na Krku.
Koliko je, po vašem mišljenju, u tom slučaju važno da Plinacro i susjedne zemlje izgrade interkonekcije većih kapaciteta, posebno prema Sloveniji i Mađarskoj, te dalje prema Austriji? Može li hrvatski LNG postati jedan od najvećih izvora plina za ta tržišta?
– LNG terminal na Krku ima u ovom trenutku vrlo važnu priliku postati ključna točka za sigurnost opskrbe za Sloveniju, Mađarsku, Austriju te cijeli jugoistok Europe i Ukrajine. Naravno, nije dovoljno samo povećati kapacitete samog terminala, nego su iznimno važni i evakuacijski plinovodi te povećanje kapaciteta interkonekcija, kao i izgradnja novih.
Generalno je važno osvijestiti u EU-u da izgradnja plinske infrastrukture nema alternativu i da je presudna za sigurnost opskrbe. Stoga bi bilo potrebno takvu infrastrukturu financirati iz sredstava EU-a, a ne na teret nacionalnih gospodarstava i nacionalnih TSO-ova.
Pratimo sve što se događa na polju vodika
U dugoročnim energetskim strategijama EU-a vodik se navodi kao jedna od glavnih mogućih zamjena za fosilna goriva, a Unija kani postati vodeći proizvođač »zelenog« vodika i tehnologija za njegovo korištenje. Na koji se način PPD i ENNA grupa namjeravaju uključiti u projekte proizvodnje, transporta i korištenja vodika u budućnosti?
– Vodik je sigurno jedno od rješenja za skladištenje električne energije proizvedene iz obnovljivih izvora, te može biti ozbiljna alternativa u prometu kako bi se intenziviralo smanjenje emisija CO2. I u slučaju vodika govorimo o relativno novim i skupim tehnologijama koje zahtijevaju dodatni razvoj kako bi se doveli do punog kapaciteta šire komercijalizacije. Kontinuirano pratimo sve što se događa na polju vodika i za sada se trudimo što više naučiti. Kao i u drugim segmentima našeg poslovanja, promatramo, učimo i čekamo našu priliku.
najnovije
najčitanije
Hrvatska
vrijedna priznanja
Marija Dejanović i Nicolas Bajlo dobitnici nagrada na Danima hrvatskog turizma
Županija
olujni vjetar
U prekidu brojne trajektne i katamaranske linije
Hrvatska
premijer
Plenković o uhidbenim nalozima ICC-a: ‘Ne mogu se izjednačavati demokratska vlast i teroristi’
Zadar
PRIGODNO OBILJEŽAVANJE
OBNOVLJEN SPOMENIK Puntamika slavi obnovu i revitalizaciju sv. Stošije
Hrvatska
telefonska sjednica
Vlada odbija navode iz Prijedloga za pokretanje pitanja povjerenja premijeru
Zadar & Županija
PREDAVANJE
Kvaliteta života u Zadru jako pala! Evo koji je najbolji, a koji najgori gradski kvart…
Zadar
USUSRET DESETOJ OBLJETNICI POSLOVANJA
Od lokalne priče do regionalnog lidera: Kako je Berekin postao simbol uspjeha
Zadar
SVEČANOST
[FOTO] Dodijeljene nagrade zasluženim dobitnicima javnih priznanja Grada Zadra
Crna Kronika
NESREĆE
U prometnim nesrećama u Zadru i Benkovcu ozlijeđeni pješaci, završili u bolnici
Zadar
PREDSJEDNIK RH