U nastavku ciklusa predavanja vezanih uz postav Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti „Jedan svijet “ u prostoru II Palače, u četvrtak 16. 3. u 18 h, u Koncertnoj dvorani, Željko Marcijuš, muzejski savjetnik NMMU održat će predavanje na temu Velegrad u Kraljevićevom slikarstvu.
Važan segment cjelokupnog stvaralaštva Miroslava Kraljevića (1885. – 1913.) tema je i motiv velegrada, Pariza (1911. – 1912.) impersionističkog i postimperisonističkog izvorišta cjelokupne urbane vizualnosti: prirodnog okruženja i fizionomije grada, koje utječe i na Kraljevićevu složenu urbanu tipologiju i društvenu stratigrafiju.
Upravo izborom tema i motiva: ulice, mostovi, parkovi, šetnje izleti u prirodu, music-hallovi, barovi, kavane i krčme, saloni i stanovi, sobe i bordeli…, umjetnik svjedoči vrsnom realizacijom u mediju (slika, crtež, grafika) modrenu egzistenciju i modernog slikara: grada u čovjeku i u čovjeka u gradu razapetog između Erosa i Thanatosa, što je u Kraljevića prožimanjem temeljnih nagona raspoznatljivo.
Tipološkom prezentacijom: opisati će se motive, teme i sadržaje, a idejnom interpretacijom rasvijetliti duh grada i epohe karakterističnog pariškog perioda, do tada u nas bogatstvom vizualizacija neviđenog, te utvrditi važnost Kraljeviće utjecaja na stvaralaštvo Marijana Trepšea, Miroslava Uzelca i Vilka Gecana, kao i usporednosti sa Josipom Račićem.
Urbana geografija Pariza rasprostire se od eksterijera (Pantheon, Most na Seini, Luksemburški parkovi), do ulaska u spomenute interijere grada (U Pariškoj kavani, U kavani, Muškarac s nagom ženom, Kokote, Tučnjava, Milovanje, Zagrljaj, Parovi u plesu).
Za Kraljevića velegrad je vizualno polje znakova i izložaka u kojem su svi društveni parametri naizgled isti – iluzija složene slike velegrada – što postupnim razotkrivanjem života iza fasada postaje mješavina vrijednosnih identifikacija o gradu i čovjeku: muškarcu i ženi, promatraču i promatranom, nervoznim, modernim, brzim, erotičnim i smrtnim karakterom prikaza i umjetnika.
Iz tipologije proizlaze i stilske odrednice, kao i utjecaji ponajviše iz razdoblja impresionizma i postimpresionizma. Izgorjevši mlad od kronične bolesti 1913. u Zagrebu u dobi od navršenih 27 godina, u kratkom vremenskom razdoblju Miroslav Kraljević ostvario je djelo koje kao kulturno nasljeđe sjaji žarom što izvire ispod muzejske patine i konvencije prema nama i onima koji dolaze iza nas.
Program je u organizaciji Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti, u suradnji s Narodnim muzejom Zadar, a uz potporu Grada Zadra. Ulaz na predavanje je besplatan.
najnovije
najčitanije
Zadar
80 učenika i 11 mentora
Kneževa palača puna mladih talenata: Pogledajte kako je protekao učenički Supertalent na njemačkom
Hrvatska
osobni asistenti
Nakon odluke Ustavnog suda Vlada brani zakon i ističe rekordna ulaganja
KK Zadar
ABA liga, 11. kolo
Zadranima večeras u goste stiže Ilirija pojačana Bobanom Marjanovićem
Footopis
RAPHINHA
SILA SE BUDI Bio je na izlaznim vratima, a onda je ‘preko noći’ postao novi Rivaldo
Zadar
vezovi 7 i 8
Poništen postupak za dva veza u Gaženici, LUZ nije objasnio odluku vezanu za davanje koncesije
Plodovi zemlje i mora
U straigradu
NAJULOV 2025. Antonio Koić ulovio je ribu života
Zadar & Županija
Lijekovi za otoke
Napravili smo đir s brodskom ljekarnom: “Ma ovo je pun pogodak, donijela nam je život!”
Županija
Stari problem
Liječnik Makedonac napustio otok, Ižani opet bez svog liječnika
Zadar
nakon 16 godina
Boćarski klub »Crvene kuće« prestaje s djelovanjem, a “odjavili” su se na poseban način
Zadar
educiranje i informiranje