Subota, 27. prosinca 2025

Weather icon

Vrijeme danas

2 C°

LIGATURA

INKLUZIVNA GLAZBENA PRIČA Tri odgojiteljice osigurale djeci s teškoćama prostor za kreativni rast

Autor: Nina Vigan

27.12.2025. 16:31
INKLUZIVNA GLAZBENA PRIČA Tri odgojiteljice osigurale djeci s teškoćama prostor za kreativni rast

Foto: Mate Komina



U glazbi ligatura označava luk koji povezuje dvije note iste tonske visine u jedno neprekinuto trajanje. U Zadru, međutim, ligatura nosi i dublje značenje. Ona simbolizira malu, predanu ekipu koja stoji iza Centra LigaTURa, sigurnog i inkluzivnog mjesta koje svakom djetetu omogućuje prostor za rast, kreativno izražavanje i stvaranje kroz glazbu.


Odgovor na potrebe




Ovaj glazbeni tim, uz roditelje, djecu s teškoćama i djecu urednog razvoja, čine odgojiteljice zaposlene u dječjim vrtićima u Zadru – Tamara Blaslov, Andrijana Melvan i Loreta Bonačić. Blaslov, predsjednica udruge, napominje kako je LigaTURa nastala kao odgovor na potrebe roditelja i djece s teškoćama u razvoju, pa su tako odlučile ponuditi još jedno mjesto gdje će omogućiti djeci sigurno i ugodno okruženje u kojem imaju mogućnost izraziti svoje osjećaje, razvijati svoje socijalne vještine i kreativne sposobnosti te napredovati u svim područjima razvoja.



– Kako smo Andrijana i ja zaposlene u DV-u Latica, osluškujući roditelje i djecu, odlučile smo ponuditi ovakvu priliku, a u to vrijeme završila sam i edukaciju iz muzikoterapije što je lijepo zaokružilo priču. Djeca s teškoćama u razvoju nemaju priliku za ovakvu vrstu glazbenog izražavanja, pogotovo s djecom urednog razvoja, stoga je inkluzija bila misao vodilja, a istaknuta slova TUR u nazivu »ligaTURa« upućuju na teškoće u razvoju. Ligatura je luk koji povezuje dvije note, a naše glazbene radionice povezuju djecu urednog razvoja i djecu s teškoćama u jednu bajkovitu glazbenu priču koja traje i u kojoj nema krive note, govori nam Blaslov.




Dok čekamo da nam stignu prva dječica na radionicu, saznajemo kako djeca s teškoćama u razvoju nemaju puno mogućnosti za ovakvo nešto, za razliku od djece urednog razvoja koja mogu birati svoje aktivnosti. Blaslov također naglašava koliko je važno razumjeti potrebe i sposobnosti djece s teškoćama, stoga su osnove njihova rada inkluzivnosti i jednakost, poštivanje individualnih razlika i podrška razvoju kreativnih vještina.


Jednak pristup


– Za rad s djecom s teškoćama, potrebno je znanje, iskustvo i podržavajuća sredina. Važno je razumjeti potrebe, mogućnosti i sposobnosti djece, na neki način zanemariti dijagnozu na papiru i pogledati dijete izvan tih okvira, u njegovu suštinu i doprijeti do skrivenih talenata. Svako dijete je priča za sebe, a svaka, i ona najmanja naizgled besmislena aktivnost donijela je nekom djetetu priliku za napredak i probudila u njemu interes za daljnje učenje, govori Blaslov istaknuvši posebnost ove vrste učenja – aktivno sudjelovanje u stvaranju glazbe, izrazito važan element u poticanju razvoja kompetencija.





U svemu ovom, naglašavaju, djeca urednog razvoja imaju jako veliku ulogu.


– Ne samo da djeci s teškoćama djeca urednog razvoja pomažu, nego i djeca urednog razvoja uče jako puno. Uče se suživotu s različitima, drukčijima od sebe i brišu se te neke razlike, granice među njima, dok se pritom razvija osjećaj empatije. Iako, djeca te razlike ni ne percipiraju, mi smo ti koji radimo razliku, naglašava Blaslov.


Da je pristup svoj djeci u LigaTURi posve jednak, potvrdila nam je i Loreta Bonačić koja se tek kasnije pridružila radu udruge.


– Iako radim s djecom, bilo me strah na početku, nisam htjela nešto krivo napraviti… No na kraju, prema svima, bez obzira na dijagnozu, pristup je isti i ni ne vidim više razliku među njima. A isto tako, kako radim u vrtiću, ovo iskustvo ovdje mi je jako pomoglo, osobito iz razloga što raste broj djece s teškoćama u razvoju, govori nam Bonačić.


Emocije, razvoj


Odgojiteljice naglašavaju jedan od najvećih izazova u radu s djecom, osobito onom s teškoćama u razvoju, probuditi interes i dobiti fokus.


– Ponekad je teško animirati dijete da se fokusira na nešto što od njega tražimo, a ono želi nešto drugo. Ali, vjerujem, to je univerzalan izazov za sve sudionike odgojno-obrazovnog procesa. Međutim, važno je biti ustrajan i dosljedan u ostvarivanju postavljenih ciljeva i zadaća. To je nešto što oduzima najviše energije, sve ostalo je doslovno pjesmica, govori Blaslov.



Veliku ulogu u cijeloj ovoj glazbenoj avanturi imaju roditelji koji ih svojim povratnim reakcijama i informacijama nadahnjuju za daljnji rad.


– Samim time što nam se vraćaju i dolaze k nama radosni, možemo zaključiti kako je ovo njihovo sretno mjesto učenja kroz zabavu. Glazba ima brojne razvojne, terapijske i emocionalne dobrobiti, a jedan od najučinkovitijih načina poticanja razvoja je – umjetnost. Naš govor, kao i sve ostalo, odvija se u nekom ritmu. Osnova glazbe je ritam, pa je tako i u LigaTURi ritam kralj, a svi ostali elementi glazbe su njegovi podanici. Glazba nam pomaže u izražavanju emocija kada riječi nisu dostupne! Često nam roditelji šalju videa kako djeca pjevaju naše pjesmice i doma. Tako smo imali slučajeva kada su djeca, potpuno neverbalna, pjevala naše pjesmice potpuno izgovarajući tekst. Zna se dogoditi i da otkrijemo takvu razinu slušne percepcije kod nekog djeteta da čuje jednom odsviranu pjesmicu i ponovi ju točno iz prve, na dva različita instrumenta, govori nam ponosno Blaslov.



»Wow efekt«, govore nam, nerijetko se dogodi u njihovoj maloj Ligaturi gdje djeca na raspolaganju imaju instrumente s tipkama, žičane instrumente kao što su gitare i ukulele, ksilofone i metalofone, flaute, udaraljke, šuškalice, kahone, kišni štap, def…. Poznato je kako glazba poboljšava pažnju, pamćenje i koncentraciju te gradi neuronske veze, a djeca u LigaTURi najviše vole bubnjeve, jer tu im je najdraži taj već spomenuti – ritam.


Veliki interes


Naglašavaju kao im je velik vjetar leđa bio i prostor koji im je Grad Zadar ustupio na korištenje, prepoznavši vrijednost ovakvih aktivnosti. Također, zahvaljuju svim roditeljima djece urednog razvoja koji su svoju djecu upisali baš kod njih.


– Hvala im što ne znaju za predrasude, hvala im što svoju djecu odgajaju u dobre ljude koji ne prave razlike. Nešto što bi trebalo biti normalno i utkano u svačiju svijest, nažalost, danas zaslužuje pohvalu jer je još uvijek previše ljudi koji rade razlike, svjesno ili nesvjesno. Osobni angažman u stvaranju inkluzivnog društva i odgoj djece koja nisu »bolja od drugih« najveća je pomoć i podrška, ističe Blaslov.



Interes za glazbene radionice u LigaTURi je velik, tako da je jedan od planova ove kreativne trojke otvaranje novih termina.


– Naše grupe su popunjene i želimo otvoriti nove termine za svu djecu, ali za to nam trebaju ljudi koji bi se priključili našem radu. Pozivamo sve koji imaju iskustva u radu s djecom i bilo kakvo glazbeno znanje jer ne treba imati formalno glazbeno obrazovanje, da nam se jave. Iako, moramo naglasiti kako je ovdje riječ o volonterskom radu, radu koji ispunjava srca i čini razliku u životima ove djece. Srce izlazi iz mode, ali mi smo staromodni i ovdje srce držimo na dlanu. I djeca, i mi, naglašava Blaslov.


Razbibriga, sve(mir), sreća, veselje i hrabrost, riječi su to kojima Tamara, Andrijana i Loreta opisuju svoju LigaTURu, a vjerujemo kako su upravo te riječi ono što bi i njihovi polaznici rekli, bilo riječju, bilo glazbom.