Petak, 5. prosinca 2025

Weather icon

Vrijeme danas

10 C°

O STANJU NA TRŽIŠTU

JOSIP STULIĆ: 'Predsezona je bila iznenađujuće jaka, što je pomaknulo bookinge...'

Autor: Nikolina Lucić

22.09.2025. 10:11
JOSIP STULIĆ: 'Predsezona je bila iznenađujuće jaka, što je pomaknulo bookinge...'

Foto: LUKA JELIČIĆ



Segment luksuznog i premium turizma u Hrvatskoj posljednjih godina bilježi snažan uzlet, što potvrđuju i aktualni podaci o rastu broja dolazaka i noćenja, ali i sve veća ulaganja u razvoj ekskluzivnih smještajnih objekata. Posebno je to vidljivo u Zadarskoj županiji, gdje je posljednjih sezona znatno porastao broj luksuznih kuća i vila za najam, ali i pitanje njihove dugoročne održivosti i tržišne potrebe.


Ponuda raste


Prema podacima Hrvatske turističke zajednice, Hrvatska je do sredine kolovoza ove godine ostvarila oko 15,5 milijuna dolazaka i 79,2 milijuna noćenja, što je blagi rast u odnosu na 2024. godinu. Zadarska županija, kao važan barometar turističkih kretanja u Dalmaciji, u srpnju je zabilježila 3,3 milijuna noćenja.


– Ovaj srpanj i kolovoz mogli bismo opisati kao »stabilan vrhunac s finom dozom uzbuđenja«. Hrvatska bilježi rekordne brojke po kumulativnim dolascima i noćenjima. Predsezona je bila iznenađujuće jaka, što je pomaknulo bookinge prema ranijim terminima i osiguralo stabilan ritam za luksuzni smještaj. Ukratko, gosti su došli, potrošili, i činilo se da uživaju u hrvatskom ljetu bez »pretrpanih« gužvi, istaknuo je Josip Stulić, čelni čovjek za poslovanje na području južne Europe u agenciji Awaze, vodećoj europskoj turističkoj grupaciji za najam privatnog smještaja.




Kako objašnjava Stulić, luksuzna nekretnina danas je puno više od same lokacije uz more ili bazena u dvorištu.


– Ponuda luksuznih kuća i vila sustavno raste iz godine u godinu. Svaka sezona donosi nove projekte, ali pravi luksuz se ne broji samo kvadratima. Zadarska županija je posebno zanimljiva jer spaja jadranski šarm s odličnom infrastrukturom. Zračna luka koja povezuje regiju s Europom i najveća marina na Jadranu, D-Marin u Sukošanu, magnet su za high-end nautičare. Luksuzna nekretnina danas je puno više od bazena i prvog reda do mora. To je kombinacija lokacije koja oduzima dah, arhitekture i dizajna koji dišu elegancijom, pametnih sadržaja, kao što su grijani bazen, wellness, pametna kuća, zatim usluga koje podsjećaju na hotel s pet zvjezdica, uz ostale usluge poput conciergea, privatnog chefa, kapetana za jahtu, te pristupačnosti destinacije. Kada se sve to spoji, gost osjeća da je iskustvo jedinstveno i »isključivo«, naglašava.


Zaobilaze prosječno


Broj kreveta u Hrvatskoj od 2019. godine porastao je za oko 51 posto, a rast se nastavio i u ovoj godini. Takvi podaci otvaraju pitanje prezasićenosti tržišta, čak i u luksuznom segmentu.


– Pravi luksuz, one kuće i vile s top lokacijom, dizajnom i servisom i dalje bilježe puni kalendar. Prezasićenje se vidi samo kod »copy – paste« objekata koji nemaju karakter ili autentičnost. Regulatorni momenti, poput lokalnih ograničenja i nameta, zapravo pomažu da vrh ponude ostane ekskluzivan i održiv, smatra Stulić.


Važno je pitanje može li luksuz funkcionirati paralelno s prosječnom turističkom ponudom.


– Apsolutno može, ali pod uvjetom da postoji cijeli ekosustav premium doživljaja. Brzi privatni transferi s aerodroma, nautička infrastruktura, fine – dining restorani, privatni izleti i concierge usluge čine razliku. Kada gosti osjete da se oko njih sve vrti oko iskustva, oni prosječnu ponudu jednostavno zaobilaze. Empirija pokazuje da visoko platežna publika voli luksuzne koridore destinacije, a to posebno vrijedi za Zadar i okolne otoke, pojašnjava.


Ekskluzivna niša


Dok kratkoročno očekuje stabilnost premium turizma, srednjoročno i dugoročno predviđanja idu u smjeru jačanja autentičnih priča i iskustava.


– Kvalitetni objekti s autentičnim pričama, vrhunskim dizajnom i održivim konceptima drže cijenu i booking. Srednjoročno, očekujem fokus na »manje je više« uz manje objekata, više karaktera i iskustva, jači naglasak na wellness, nautiku i produženje sezone. Globalni trendovi i dalje guraju Hrvatsku prema premium segmentu, što Zadarskoj županiji i Dalmaciji daje perspektivu prema kojoj se luksuz neće boriti s masom, već će živjeti u svojoj ekskluzivnoj niši, zaključuje Stulić, jedan od panelista na konferenciji Zadarskog lista »Premium turizam kao pokretač razvoja Zadarske županije« koja će se održati 26. rujna u hotelu Hyatt u Zadru.