Foto: Luka Jeličić
Razmišljanju »kratko ću pa neću platiti parkirnu kartu, a i neće baš mene kazniti od ovoliko auta« od prošlog ljeta došao je kraj, i to zahvaljujući inovativnom scan car vozilu Obale i lučica koje snima registracije parkiranih automobila i vidi baš sve, bolje od dežurne seoske babe na prozoru.
Vrijeme je ljetnih gužvi, mora automobila, pa stoga djelatnici ove gradske tvrtke imaju pune ruke posla, no nasreću pomaže im »kolega« koji se lako i praktično kreće po gradu, sa šest kamera, itekako olakšavajući posao, krateći vrijeme obilazaka po nesnosnim temperaturama.
Dakle, umjesto djelatnika koji kontroliraju vozila, upisuju registracije, provjeravaju je li vozač platio parkirnu kartu, to sad radi vozilo u pokretu, skenira registraciju vozila te se na temelju toga provjerava je li vozač platio parkirnu kartu ili nije.
Ako nije, djelatnik dobiva obavijest te se vozaču ispod brisača ostavlja kazna u iznosu dnevne parkirne karte.
Primjer dobre prakse
Obavljaju jednako kvalitetan posao uz manji broj djelatnika, odnosno povećanje potrebnih djelatnika zamijenili su uređajima i tehnologijom, stoga, bez obzira na povećani obujam posla, u Obali i lučicama nema potrebe za dodatnom radnom snagom, premda su, zahvaljujući solidnim uvjetima i ugodnoj radnoj atmosferi, brojni građani zainteresirani.

A da je u ovoj tvrtki dobro, potvrđuje nam i Jurica Šindija koji radi ovaj posao već šest godina, odnosno od svoje 18. godine i koji nam je, odrađujući patrolu, detaljno, iz prve ruke, objasnio kako vozilo funkcionira, kuda sve prolaze i koji su benefiti ovog zanimljivog iskoraka.
Najprije, dok se vozimo iz baze, odnosno prostora pauk službe prema Poluotoku, Šindija naglašava kako su odavno dobro uigrani, da kontrolori na terenu znaju kad će kuda proći scan car, ali i da su se građani navikli na novu pojavu na cesti.
Kod nas je to bila novost, no u Zagrebu, Opatiji i Puli već se koristi ova tehnologija, a interes su pokazali i iz Splita, Šibenika i Makarske, dolazeći u Zadar koji očito postaje primjer dobre prakse.
– Riječ je o nizozemskoj tehnologiji, a uz njih, velika su nam pomoć u početku bili kolege iz tvrtke Rao iz Zagreba. Osim što su nam bili stalno na raspolaganju, oni su najprije unijeli u sustav sve pozicije koje su pod naplatom.
Znači, automobil skenira samo vozila na naplatnim područjima, a ne nogostupe i sl., kazuje Šindija i dodaje da područje naplate, u ovom slučaju kontrole, obuhvaća Poluotok, Branimirovu obalu, Lipoticu, Autobusni kolodvorte ljeti plažu u Petrčanima.
Kružeći po Poluotoku, optimalnom brzinom do 30 do 40 kilometara na sat, Šindija pokazuje tzv. leptire sa strane volana pomoću kojih se pale desne i lijeve kamere na krovu.
Sve zajedno ih je šest, obuhvaćaju prednji, srednji i stražnji dio tako da je mogućnost da nekoga zaobiđe kazna, kaže, apsolutno nikakva.


Prekršaji na Poluotoku
– Pratimo na ekranu, vozilo skenira registracije, podaci idu u sustav i našim kontrolorima na terenu. Kontrolori u roku od minutu, dvije dobivaju informacije o tome koje vozilo nema parkirnu kartu, dobiju točnu sliku i lokaciju vozila.
Za desetak minuta dolaze do vozila i utvrđuju prekršaj, ostavljaju, kako to ljudi kažu, kaznu.
Na ovaj način u desetak minuta prekontroliramo preko tisuću automobila. Usporedbe radi, bez ovog scan cara kontroloru bi trebalo oko pola sata da prođe cijelu zonu, a sada je to minuta, objašnjava Šindija.
Najviše prekršaja bilježi se upravo na Poluotoku jer je, osim što su to najfrekventnija mjesta zbog sadržaja, na ovom području od 15. lipnja. do 1. rujna ograničenje na tri sata.
– Dosta turista ode na izlete brodom, a i generalno je ovdje puno ljudi. Plate tri sata i misle da je to to, a trebali bi pomaknuli automobil i produžiti parkiranje.
Ali ipak, turisti su dosta savjesni, u svojim su zemljama jednostavno naviknuti, kod njih su nerijetko drakonske kazne, govori Šindija i naglašava kako su, otkad je uvedeno scan car vozilo, i naši ljudi, u velikom postotku, osvješteniji.

Pametni pomoćnik
– Sad već znaju što se događa kad prođemo vozilom, pa ili odlaze ili plaćaju. Uveo se red, i što se tiče plaćanja, i parkiranja, ljudi poštuju pravila.
U početku je znalo biti nekakvih komentara tipa »sve se radi da se ne radi«, ali odavno su svjesni koliko je veći red i koliko smo efikasniji. Uglavnom podržavaju ovu ideju, posebno oni koji godinama uredno plaćaju parking, koji cijene red, naglašava Šindija.
Isto tako, građani su zadovoljni jer djelatnici Obale i lučica brzo i efikasno reagiraju po pozivu, po dojavama. Rade u smjenama od osam do 22 sata, a po potrebi, kad je velika gužva, ostaju i do iza ponoći.
– Npr. imamo i nultu zonu na Poluotoku, to je samo za stanare, ostali mogu stati maksimalno sat vremena i ta je zona pod naplatom 0 – 24 sata, dodaje Šindija.
Obiđemo centar grada, mahnemo Šindijinim kolegama na terenu, skeniramo sve automobile i nastavimo prema Branimiru, zanimljivim hibridnim vozilom u čijem je prtljažniku napajanje za kamere i koji je i praktičan i ekonomičan.
– Na početku rada treba provozati pet minuta da satelit »povuče« signal i lokaciju. Onda sve ide lagano, možda na prvu djeluje komplicirano, ali stvarno nije. Sada ne mogu zamisliti posao bez ovog vozila, ističe Šindija.
S ovim vrijednim i pametnim pomoćnikom dovoljno je da je u smjeni pet do šest djelatnika, a ako dođe do širenja parkirnih mjesta, što se odavno uvelike najavljuje i što je prijeko potrebno, ovo će vozilo postati još važnije – ili će čak dobiti prijatelja na četiri kotača.
Svugdje se može zavući i snimati
Jedini izazov im je, kao i svim sudionicima u prometu, gužva, posebno oko 20 sati kada se svi »sliju« prema centru ili tijekom popodneva kada je kišno, oblačno vrijeme.
– Znamo i mi upasti u gužve, ali ljudi imaju takta, propuste nas, razumiju kako funkcionira naš posao. Uvijek nas propuste vozila drugih gradskih firmi, npr. Čistoće, mi se razumijemo, ali propuste i taksisti i drugi, kazuje Šindija.
Nastavljamo dalje Branimirovom obalom pa prema Lipotici, a naš sugovornik ističe kako je riječ o jako praktičnom automobilu za gradsku vožnju koje se svugdje može zavući, bez obzira na to što su neki dijelovi prilično uski.
– Ne postoji mjesto gdje ne možemo ući i snimiti, nema prepreka, dodaje.
najnovije
najčitanije
Ostali sportovi
2. Futsal liga
Malom Parizu mjesni derbi, kriza Sukošana
Zadar & Županija
vrijedno djelo
Plenković će papi darovati knjigu koju je uredila zadarska profesorica
Zadar & Županija
PITANJE SA SKUPŠTINE
Mate Lukić: Županija plaća liječenje Egipćanina optuženog za napastvovanje! Bolnica: Nije istina
KK Zadar
ABA liga, 9. kolo
Košarkašima Zadra večeras u goste stiže Vienna, protivnik po mjeri ali i vrlo opasan
Footopis
MARSEJSKI RULET
Doživjeli su bolno prizemljenje, odgojili su zvijezde, a sada žele svrgnuti ‘kralja’ s trona
Crna Kronika
Nesreća
ZAVRŠEN OČEVID 26-godišnjeg radnika pregazio 19-godišnji kolega
Zadar
NE ZNA SE KRIVAC
OBRAT! Šibenski aktivist uhićen zbog sumnje da je razbio spomen-ploču sad će tužiti policiju
Zadar
Nova funkcija
Bivši župan postao savjetnik, evo gdje će raditi
Scena
ĐURĐICA BARLOVIĆ
Pjevačka ikona preminula je prije 33 godine u zadarskoj bolnici, ostavila je neizbrisiv trag
Hrvatska
UŽASNE UVREDE!