Petak, 5. prosinca 2025

Weather icon

Vrijeme danas

10 C°

"PRIZEMLJENJE" IZ RYANAIRA

Smanjen broj letova u travnju, povećan tijekom ljeta. Jesmo li zauvijek izgubili bitku za održivi turizam?

Autor: Nikolina Lucić

08.04.2025. 09:00
Smanjen broj letova u travnju, povećan tijekom ljeta. Jesmo li zauvijek izgubili bitku za održivi turizam?

Foto: Luka Jeličić



Nedavna odluka svjetskog avioprijevoznika Ryanaira da letove prema Zračnoj luci Zadar smanji kroz travanj, a poveća kroz tri ljetna mjeseca čini se kao vrlo pametna poslovna odluka kompanije. No, s druge je strane destinacija kojoj su turisti u pred i posezoni itekako potrebni, dok ih je već godinama u špici sezone svima preko glave.


U ovom će mjesecu tako imati prosječno 40 posto manje polijetanja iz Zadra u odnosu na isto razdoblje prošle godine. I dok se u domaćoj turističkoj industriji već godinama naveliko razglaba o održivosti naših primorskih destinacija, očito je da su želje i potrebe politike i poduzetnika u raskoraku.


Pitanje koje se postavlja je jesmo li zauvijek izgubili utrku za održivi turizam, jer sunce i more još godinama će biti glavni motiv dolaska u Zadar, što znači i godine prometnih gužvi, komunalnih problema, opterećenja zadarskih znamenitosti.




Ryanair ukupno za travanj planira 260 letova iz Zadra, što je 149 letova manje. Kada se uračunaju i povratni letovi, taj broj raste na oko tristo.


Zbog toga će kapaciteti Zračne luke Zadar biti smanjeni, a Ryanair će ukinuti više od 26 tisuća sjedala u svakom smjeru, odnosno ukupno skoro 53 tisuće sjedala.


Neugodno iznenađenje


Ryanair vidi ono što svi mi znamo, a to je da će Hrvatska još godinama biti destinacija sezonskog, kupališnog turizma.


Ne čudi zato ova odluka, usmjerena isključivo na povećanje prihoda u periodu najveće potražnje, jer smanjenje broja letova iz Zadra bit će privremeno. Tijekom ljetne sezone, u lipnju, srpnju i kolovozu, Ryanair planira povećati broj letova za 15 tjedno u usporedbi s istim razdobljem prošle godine.


Odluka kompanije koja dovodi najveći broj putnika u Zadar neugodno je iznenadila predsjednika UHPA-e Tomislava Faina, koji se, zajedno s mnoštvom drugih turističkih subjekata u našoj regiji ipak nadao »win-win« situaciji ovog proljeća.


No, Ryanair je, vodeći se svojim korporativnim interesima ipak zaključio kako je profit najveći upravo tijekom ljeta, kada i povećavaju broj dolazaka u našu zračnu luku.


– Ražalostila nas je ovakva odluka, jer svaki gost koji dođe u pred i posezoni vrijedi duplo u odnosu na onoga koji putuje u špici sezone. Ovakva je odluka zato udarac za našu destinaciju i to napose u razdoblju kada pokušavamo povećati turistički promet.


Naravno da se oni vode isključivo vlastitim poslovnim interesima, jer povećanje prihoda najlakše im je postići upravo tijekom špice sezone.


Svaka je popunjenost u destinaciji dobrodošla, no našim bi naporima za ravnomjernijim turizmom koristilo da su u ovom periodu također povećali, a ne smanjili broj letova, rezimirao je Fain, dodavši kako održivi turizam ipak ne ovisi samo o aviogostima, već o kolopletu ponude u destinaciji.


– No, Ryanairovi su klijenti u ovom periodu ipak prvi koji dolaze u naše destinacije, tako da će iznajmljivači itekako osjetiti pad popunjenosti do početka ljeta, dodao je.


Uvijek sunce i more


Iako Ryanair sam za sebe donosi odluke koje koriste njihovu poslovanju, ova se odluka kosi s naporima da se sezonski turizam u Zadarskoj županiji pretvori u cjelogodišnji.


Iako čelnici resornog ministarstva unatoč svim pokazateljima i dalje uporno tvrde kako Dalmacija može biti regija održivog turizma, direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić kazao nam je kako sve zračne luke očekuju povećanje prometa, a najveći broj operacija putničkih zrakoplova planiran je za zračne luke Zagreb, Split, Dubrovnik i Zadar.


Poslovne odluke pojedine aviokompanije, uvjeren je Staničić, ne bi smjele značajno i negativno utjecati na ciljeve razvoja cjelogodišnjeg turizma određene destinacije.


– Siguran sam da će Zračna luka Zadar, TZ Grada Zadra i regionalna turistička zajednica u sinergiji sa HTZ-om u budućnosti uložiti još više napora i sredstava u privlačenju aviokompanija koje će prometovati prema Zadru upravo u cilju jačanja turističkog prometa u pred i posezoni.


Uvažavajući aktualne tržišne trendove, jasno je da održivost mora biti u fokusu interesa svih naših destinacija pa tako i Hrvatske u cjelini. Naime, bez učinkovite brige o okolišu i kružnom gospodarstvu, nećemo imati na čemu graditi našu sutrašnjicu.


Kada govorimo o održivom turizmu, tu konkretno mislim na promišljeno upravljanje kroz tri stupa održivosti – ekološku, socijalnu i ekonomsku. U skladu s time, naša zemlja nema alternativu, poručio je Staničić.


No, ipak, čini se kako kompanija Ryanair drži da je Dalmacija destinacija klasičnog plažnog turizma, s obzirom na porast njihova prometa upravo tijekom ti ljetna mjeseca, što će sunce i more još više utvrditi na prvom mjestu liste najpoželjnijih motiva putovanja u Dalmaciju ljeti.


Iako priznaje da će sunce i more uvijek ostati primarni motiv putovanja na Mediteran, Staničić smatra kako Hrvatska ima sve predispozicije za cjelogodišnje poslovanje u turizmu i to kroz posebne oblike turizma.


Sezonske destinacije


Odluka kompanije Ryanair ipak će izravno utjecati na povećanje broja dolazaka u Zadarsku županiju tijekom triju ljetnih mjeseci.


– Za dobrobit hrvatskog turizma trebalo bi napraviti i određeni odmak od pukog brojenja turista u određenom vremenskom razdoblju. Naravno da je broj turista u destinaciji pokazatelj određenih trendova, ali mjerilo uspješnosti mora biti turistička godina, a ne sezona.


Naši ciljevi uključuju veći broj gostiju u pred i posezoni i na kontinentu, veću kvalitetu pružene usluge, a samim time i veću potrošnju naših gostiju. Određeni pomaci su već napravljeni, ali rezultati ne idu preko noći.


Riječ je o procesu koji ide svojim tijekom, a za veći priljev gostiju u pred i posezoni bitan je raznovrstan sadržaj zbog kojeg će gost doći u neku destinaciju, zaključio je direktor HTZ-a.


Predsezona je ključno razdoblje za Zadar jer privlači putnike koji traže autentična iskustva, kulturne sadržaje i boravak izvan glavnog vala gužvi.


Iva Bencun, direktorica Turističke zajednice grada Zadra, zato nam je kazala kako smatra da Zadar nije izgubio bitku za održivi turizam, ali činjenica je, podsjeća, da se nalazimo pred izazovima koje moramo ozbiljno adresirati.


– Zato što se korporativni interesi ne poklapaju uvijek s lokalnim potrebama, suradnja i dijalog postaju ključni alati. Grad Zadar i Turistička zajednica rade na strateškom dokumentu za upravljanje destinacijom koji uključuje smjernice za održivi razvoj turizma.


U tom okviru, kroz javno-privatna partnerstva, radimo na uravnoteženju interesa, s ciljem da Zadar ostane poželjna, ali i ugodna destinacija za život i boravak, rezimiravši kako rast broja dolazaka sam po sebi nije negativan, ali mora biti usklađen s kapacitetima destinacije i kvalitetom života lokalnog stanovništva.


Ciljana promocija


– Održivi turizam nije samo broj dolazaka – to je pitanje strukture ponude, načina upravljanja destinacijom, razine uključenosti lokalne zajednice i ravnoteže između gospodarskog razvoja i očuvanja resursa.


Svjesni smo situacije i upravo zato dodatno ulažemo u promociju sadržaja izvan glavne sezone, digitalizaciju upravljanja tokovima posjetitelja i jačanje svijesti o odgovornom turizmu, pojasnila je Bencun.


Konkretan set mjera koje mogu preokrenuti trenutne turističke tokove u Zadru stvaraju zato u suradnji s Gradom Zadrom, županijskim i nacionalnim institucijama te privatnim sektorom.


Turisti, smatra Bencun, Zadar pozitivno percipiraju, unatoč činjenici da sunce i more još dugo neće sići s trona primarnih motiva dolaska u grad u špici sezone. Ključ je, pojašnjava, u kvalitetnoj i ciljanoj promociji.


– Već niz godina komuniciramo Zadar kao destinaciju kulture, povijesti, gastronomije i autentičnog mediteranskog načina života. No, promjena percepcije zahtijeva vrijeme i kontinuitet.


Naš cilj je turizam manjeg volumena, a veće vrijednosti – turizam u kojem gost dolazi radi doživljaja, znanja i povezanosti s lokalnom zajednicom.


Tome će pridonijeti i kvalitetan smještaj koji se ovih dana otvara u destinaciji i koji može pružiti cjelogodišnji ugodan boravak turistima. Moramo svejedno biti svjesni da će sunce i more uvijek biti jedan od glavnih motiva dolazaka, ali ne moraju biti primarni, zaključila je Bencun.