Petak, 5. prosinca 2025

Weather icon

Vrijeme danas

11 C°

RADNIČKA PRAVA

Radnici Liburnije uskoro počinju štrajk: "Plaće su jako mizerne, osnovica nam je 970 eura bruto"

Autor: Goran Šimunov

04.04.2025. 16:30
Radnici Liburnije uskoro počinju štrajk:

Foto: Mislav Klanac



Ne povećaju li se u sljedeća tri tjedna plaće zaposlenika gradskog prijevoznika Liburnije za najmanje 50 posto, 29. travnja stupit će u štrajk do ispunjenja svih zahtjeva. Najavili su to jučer na konferenciji za medije predstavnici jednog od dvaju sindikata koji djeluju u ovoj gradskoj tvrtki, sindikata Zajedno. No moguće je kako će štrajkati samo oni radnici koji su članovi sindikata Zajedno, budući da sindikalna podružnica u Liburniji Sindikata vozača i prometnih radnika još nije donijela odluku hoće li podržati svoje kolege.


– Ne ispune li se naši zahtjevi štrajk počinje 29. travnja, ide se s potpunom obustavom rada, a trajat će do ispunjenja zahtjeva. Usporedno sa štrajkom pripremamo i prosvjed tijekom manifestacije Wings for life, koja će se održati 4. svibnja, jer su svake godine tijekom ove manifestacije svi vozači Liburnije dostupni za vožnju svih sudionika ove utrke, kaže Dino Lilić, županijski povjerenik sindikata Zajedno dodajući kako je sadašnje stanje s plaćama radnika Liburnije neprihvatljivo te su im štrajk, a potom i prosvjed jedini put koji im je ostao.


Neki od okupljenih radnika Liburnije


Neprihvatljivo male plaće


Govoreći o stanju plaća i drugih radnih prava Kristijan Vukić, sindikalni povjerenik sindikata Zajedno u Liburniji, rekao je kako su nezadovoljni trenutačnim stanjem s plaćama i materijalnim pravima, posebice vozača, ali i čistačica, radnika na točenju goriva i onih u administraciji.




– Naše plaće su daleko manje od naših kolega u autobuserskim tvrtkama u drugim hrvatskim gradovima, prosječne plaće su oko 900 eura. Pregovori s upravom tvrtke oko povećanja plaće i drugih radnih prava su počeli u studenom 2024. U dva navrata pokušali smo postići sporazum s upravom Liburnije, ali nije bilo dogovora. Uprava je ponudila da se plaće vozača podignu na 1200 eura bruto, što je ispod svake razine i neprihvatljivo. Mi iz sindikata smo tražili da nam se plaće povećaju na 1500 neto za vozače. Plaće vozača autobusnih tvrtki u drugim gradovima otišle su na dvije tisuće eura jer je ovo najveća profesionalna kategorija vozača, napominje Vukić čiji sindikat u Liburniji ima učlanjeno 80-ak radnika.


– Pravnim sredstvima koji su nam na raspolaganju ćemo ostvariti radna prava radnika Liburnije. Ako poslodavac u međuvremenu ne izvrši što tražimo, s obzirom na to da sindikat Zajedno nije potpisnik kolektivnog ugovora, nismo u obavezi provesti postupak mirenja, stoga će štrajk početi 29. travnja. Molimo korisnike javnog prijevoza da imaju razumijevanja s obzirom na loše plaće i položaj radnika Liburnije, ističe Dejan Džidom, pravni zastupnik sindikata Zajedno.


gradski vijećnici Enio Meštrović, Ante Rubeša i Daniel Radeta


No dok je izgledan štrajk zaposlenika Liburnije koji su članovi sindikata Zajedno, Marko Crnjak, sindikalni povjerenik u Liburniji Sindikata vozača i prometnih radnika, po tom pitanju je puno suzdržaniji. Pojašnjava kako je njihov sindikat u Liburniji, najveća sindikalna podružnica u toj tvrtki s više od 50 posto članova sindikata.


– Naša sindikalna podružnica će dalje postupati sukladno Zakonu o radu. Kad dođe vrijeme i momentum za štrajk mi ćemo mu se pridružiti. Podržavamo kolege, ali ako vidimo da štrajk nije zakonit, nećemo ga podržati, a ako je zakonit hoćemo. Naše plaće su jako mizerne u odnosu na sve radnike hrvatskih autobusera, osnovica nam je 970 eura bruto. Da bi naš vozač zaradio 1300 eura morati imati 68 sati prekovremenog rada, što nije po zakonu, napominje Crnjak.


Marko Crnjak, sindikalni povjerenik Sindikat vozača i prometnih radnika u Liburniji


Zahtjevi sindikata nerealni


Dok su s jedne strane konferenciju slušali i očigledno radnicima davali podršku gradski vijećnici Enio Meštrović, Daniel Radeta, Adela Frank i Mate Lukić, s druge ju je slušao direktor Liburnije Slobodan Erslan koji je potvrdio kako je apsolutno suglasan da treba podignuti plaću i da ljude treba platiti.


– No njihovi zahtjevi su potpuno nerealni, s obzirom na to da naša tvrtka značajan dio prihoda ostvaruje iz gradskog proračuna koji je sada tehnički, pa tako Liburnija ne može udovoljiti tim zahtjevima zaposlenika. Spomenutih 1500 eura neto plaća vozača, u brutu bi iznosilo oko 2.300 eura, što je povećanje od 70 posto. Kad sam preuzeo mjesto direktora sam promijenio sistematizaciju rada i plaću vozača korigirao na 1200 eura bruto. Promijenio sam i način obračuna, pa bi prosječna bruto plaća vozača izosila 1660 eura. To Liburnija može. Do odblokiranja proračuna više ne možemo, a nisam toliko neodgovoran da bih uime tvrtke potpisivao što ne možemo ispuniti, ističe Erslan dodajući kako mu je žao što će vjerojatno doći do štrajka te tvrdi kako bi štrajk morao imati neki smisao.


Slobodan Erslan, direktor Liburnije


– Pokušao sam objasniti predstavnicima sindikata da Grad mora odobriti povećano izdvajanje za Liburniju, ali nažalost nisam naišao na razumijevanje sindikalista. Trebaju razmisliti jer po meni u ovoj situaciji štrajk nema smisla. I uz najbolju volju se ne može sada odblokirati proračun, poručuje direktor Liburnije koji je otkrio kako je udio subvencije Grada Zadra u ukupnim prihodima Liburnije 17 posto, dok drugi gradovi subvencioniraju puno veće udjele u prihodima njihovih autobusera. Pula subvencionira 37 posto, Rijeka 38 posto, a Split 40 posto.


Grad traži da se najprije odblokira proračun


Sindikalisti su prije nekoliko tjedana uputili zahtjev Gradu Zadru za sastankom i pregovorima na temu Liburnije, a kako nam je rekao odvjetnik Domagoj Kovač, koji zastupa sindikat Zajedno, od tada im se nije javio nitko iz Grada, od gradonačelnika nadalje. Iz Grada su prošlog tjedna u priopćenju pojasnili kako povećanje plaća i poboljšanje drugih radnih prava zaposlenika Liburnije ovisi isključivo o proračunu i odluci Gradskog vijeća, čija ga većina uporno odbija izglasati, pa gradska uprava zbog toga ima »vezane ruke«.