
Foto: Luka Jeličić
Neupitno, jedan od najvećih izazova suvremenog doba upravo su klimatske promjene čije se posljedice sve intenzivnije osjećaju diljem cijelog svijeta. Svjedoci smo kontinuiranog porasta temperature, sve češćih i snažnijih ekstremnih vremenskih uvjeta poput razornih oluja, dugotrajnih suša i obilnih padalina koje uzrokuju poplave, a posljedično dolazi i do smanjenja bioraznolikosti, nestanka mnogih biljnih i životinjskih vrsta te narušavanja prirodne ravnoteže.
Sve to ugrožava ekosustave, gospodarstvo i najvažnije – kvalitetu ljudskog života. U tom kontekstu, posebnu bismo pažnju trebali posvetiti obrazovnim i odgojnim institucijama, školama i vrtićima, koje oblikuju naše najmlađe, one na kojima svijet ostaje.
Uz to, dužni smo im osigurati uvjete za kvalitetno i ugodno učenje, a klimom rashlađene prostorije, složit ćete se, uz velike temperaturne razlike, to nisu.
A osim toga, u vrijeme kad se svim silama trudimo djeci i mladima otrgnuti iz ruku tehnologiju koja, ako ju koriste u prevelikoj mjeri, ometa njihov pravilan razvoj, od govora do samog poimanja svijeta, zatvaranje među četiri zida zaista zvuči apsurdno.
Sretnija djeca
Međutim, odgovor na probleme današnjice koji uključuju i klimatske promjene i način života silno otuđen od onog iskonskog, zapravo nije teško pronaći.
Cijelo je vrijeme oko nas, u prirodi, u šumama, zelenilu i parkovima, a na društvu u cjelini je samo da mudro iskoristi resurse koje ima, stvarajući tako održiviju budućnost i odgajajući tako još sretniju djecu.
Primjerice, Barcelona u tom smjeru ide već pet godina uspostavljajući mrežu klimatskih skloništa, u koja su pretvoreni mnogi parkovi, knjižnice, muzeji te čak 11 obrazovnih ustanova.
Školska dvorišta i zgrade dobile su fontane, vrtove, zelene zidove, zaštite od sunca i nove krovove te se tako prilagodila sve opasnijim klimatskim promjenama.
Nadalje, naprimjer, u Francuskoj četiri bretonske ovce žive u gradskom parku »19th Arrondissement«, domu »Conservatoire de Paris«, jedne od najprestižnijih glazbenih škola u Europi.
U Ujedinjenom Kraljevstvu već 30 godina predano rade na dubljem povezivanju djece s prirodom, kao i u Italiji, a Nijemci su već uvelike razvili »Waldpädagogik«, tzv. šumsku pedagogiju što su dakako prihvatile gotovo sve razvijene europske zemlje.
Naime, riječ je o pedagoškom pristupu koji koristi šumu i prirodu kao glavno okruženje za učenje i razvoj djece. Ovaj se koncept temelji na činjenici da boravak u prirodi pozitivno utječe na djecu, potiče njihovu kreativnost, motoričke vještine, emocionalni razvoj i ekološku svijest.
Djeca istražuju prirodu dodirom, promatranjem, mirisima i zvukovima što im omogućuje bolje razumijevanje svijeta oko sebe, a penjanje, trčanje i igranje u šumi potiču tjelesni razvoj i koordinaciju pokreta. Istovremeno, djeca uče o važnosti zaštite okoliša, biljkama, životinjama i prirodnim procesima.
Također, suradnja u prirodnim aktivnostima potiče timski rad i osjećaj zajedništva, a boravak na svježem zraku, među zelenilom dokazano smanjuje stres i povećava pažnju.
Brojne dobrobiti
Potvrdio je to i projekt u Berlinu, šumski razred škole Conrad-Schule, 26-ero učenika proveo je dio školske godine među drvećem, grmljem i stonogama, pisao je Der Tagesspiegel, a dobrobiti su višestruke; opušteniji su, sretniji, znatiželjniji, a zabilježen je i ogroman napredak tzv. problematičnih učenika.
Naravno, djeca nisu ništa »izgubila« ni što se tiče gradiva, radila su sve prema planu i programu, spremna za nastavak daljnjeg obrazovanja.
Isto tako, valja napomenuti da se u Beču nude besplatni tečajevi njemačkog za odrasle u bečkim parkovima na kojima mogu sudjelovati svi koji su zainteresirani za učenje.
U opuštenoj atmosferi u prirodi polaznici tečaja mogu ovladati osnovama njemačkog jezika, vježbati sporazumijevanje u svakodnevnim situacijama ili dobiti odgovore na pitanja o samome jeziku i načinu učenja.
A koliko je boravak u prirodi blagotvoran, možemo vidjeti i bliže, primjerice, na dječjim vrtićima na Višnjiku gdje je Grad svojevremeno izgradio najveće dječje igralište u Dalmaciji. Oko 250 djece boravi u prirodi, razvijajući osnovne životne vještine, povezujući se s prirodom i učeći istraživanjem.
Idealno okruženje
Zaista, pet je do podne da preispitamo obrazovno okruženje i osvijestimo da su tradicionalni školski modeli, oblikovani praktički prema zahtjevima industrijskog doba, danas zapravo zastarjeli i nedovoljno prilagođeni potrebama razvoja naše djece u suvremenom društvu.
Šuma i priroda u cjelini idealno su okruženje za podržavanje cjelovitog razvoja djeteta – njegovih fizičkih, emocionalnih, psiholoških i socijalnih potreba.
U skoroj budućnosti, ova će tema svakako biti itekako zanimljiva, a zasigurno ćemo pisati i o školi u Žmirićima i mogućnosti da ta škola bude nešto konceptualno sasvim novo – škola za novo doba.
najnovije
najčitanije
Svijet
IZRAELSKI PREMIJER
Netanyahu stiže u Mađarsku unatoč uhidbenom nalogu ICC-a
Scena
na havajima
Preminuo glumac Richard Chamberlain, ‘kralj miniserija’
Nogomet
samo bod
Dinamo remizirao s Varaždinom
Crna Kronika
vozila pijana
Automobilom se popela na nogostup pa udarila u prometni znak i stup javne rasvjete
Nogomet
karta za wembley
Manchester City posljednji polufinalist FA kupa
Zadar
RASPRAVA
Austrijanac ostao šokiran cijenama u Zadru: “Kako vi uopće preživljavate?!”
Zadar
Bajram Šerif Mubarek Olsun
[FOTO] U Zadru proslavljen Ramazanski bajram. Imam Bašić: Puno je stranih radnika, imamo problem s prostorom
Županija
odličan odaziv
Na prvoj kukljiškoj Šparogijadi preko stotinu berača
Crna Kronika
KAZNENA PRIJAVA
Svađa u Obrovcu završila šakom u glavu, obojica bila pijana
Zadar
RADOVI