Utorak, 11. veljače 2025

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

BEZ NATJEČAJA

Jadroliniji novi ugovor za liniju Zadar - Preko

Autor: Goran Šimunov

07.02.2025. 07:00
Jadroliniji novi ugovor za liniju Zadar - Preko

Foto: MISLAV KLANAC



Agencija za obalni linijski pomorski promet (AZOLPP) je tvrtki Jadrolinija produljila ugovor za privremeno obavljanje usluge javnog linijskog prijevoza na državnoj trajektnoj liniji 431 Preko – Ošljak – Zadar/Gaženica i obratno za još 12 mjeseci. U skladu s propisima Agencija za pronalazak brodara koji će održavati ovu važnu brodsku liniju nije raspisala javni natječaj, već su oko produljenja ugovora izravno pregovarali s Jadrolinijom. Ukupna vrijednost novog jednogodišnjeg ugovora iznosi 177.360,21 eura.


– Predmet nabave uključuje uslugu obavljanja privremenog javnog prijevoza na državnoj trajektnoj liniji 431 Preko – Ošljak – Zadar/Gaženica i obratno, a kako je određena Odlukom o uspostavljanju državnih linija, u razdoblju od 1. siječnja 2025. do dovršetka započetog postupka davanja koncesije za obavljanje javne usluge na predmetnoj liniji, ali ne dulje od šest mjeseci, iznimno do godine dana, pojašnjavaju u AZOLPP-u.


Direktiva EU-a


Dodaju kako je izravno pregovaranje bez prethodne objave poziva na nadmetanje u skladu s Direktivom 2014/24/EU. Ovom direktivom se definiraju pravila o dodjeli javnih ugovora subjekata aktivnih, uz ostale, i u prometnom sektoru. Ugovori se moraju dodjeljivati prema pravilima Direktive kada je uključeni iznos do praga od 443.000 eura za ugovore o …robi i uslugama. Izravno pregovaranje predvidio je i hrvatski Zakon o javnoj nabavi u kojem se kao razlog navodi iznimna žurnost izazvana događajima koje javni naručitelj nije mogao predvidjeti, pri čemu nije moguće pridržavati se rokova propisanih za otvorene ili ograničene postupke ili natjecateljske postupke uz pregovore.




Omogućio je to i Zakon o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu u kojem je određeno da javni naručitelj može zbog drugih razloga iznimne žurnosti uspostave redovitog funkcioniranja sustava javnog linijskog prijevoza s obvezom javne usluge, a radi sprječavanja ugroze općega gospodarskog interesa i otklanjanja uzroka koji bi mogli dovesti do zastoja ili prestanka povezivanja naseljenih otoka s kopnom ili naseljenih otoka međusobno, sklopiti ugovor o javnoj usluzi privremenog trajanja s najpovoljnijim ponuditeljem odabranim u pregovaračkom postupku javne nabave bez prethodne objave poziva na nadmetanje. S ovim ponuditeljem će ugovoriti privremeno obavljanje usluge javnog linijskog prijevoza na liniji s obvezom javne usluge čije je redovito funkcioniranje ugroženo. Smatra se da iznimna žurnost postoji ako je pokrenut postupak dodjele koncesije za obavljanje javne usluge na liniji s obvezom javne usluge, a taj postupak nije dovršen do dana prestanka važećeg ugovora o javnoj usluzi.


Profitabilna linija


Novina za trajektnu liniju Zadar – Preko je i da je izmijenjena iz neprofitabilne u profitabilnu sukladno financijskima pokazateljima, odlukom koju je Vlada RH donijela na sjednici 24. listopada 2024. pod nazivom Odluka o izmjeni Odluke o uspostavljanju državnih linija. Ova izmjena znači kako Jadrolinija za ovu liniju gubi obilatu godišnju novčanu potporu koju im je davala država.


– U Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2024. godinu te projekcijama za 2025. i 2026. godinu planirana su sredstva za isplatu naknade za obavljanje javne usluge javnog obalnog linijskog pomorskog prometa u iznosu od 58.191.000,00 eura za 2024. godinu, 58.695.100,00 eura u projekciji za 2025. godinu i 59.795.100,00 eura u projekciji za 2026. godinu, stoji u spomenutoj Odluci Vlade RH.


Prema zadnjim javno objavljenim podacima Jadrolinije za trajektnu liniju Zadar – Preko im je iz Državnog proračuna za 2023. godinu za ove naknade ukupno isplaćeno 872.700,50 eura.


Nezadovoljstvo na Ošljaku


– Sukladno Uredbi o uvjetima i vrednovanju kriterija za davanje koncesije i sklapanje ugovora o javnoj usluzi za obavljanje javnog prijevoza u linijskom obalnom pomorskom prometu na linijama koje javni naručitelj definira kao linije na kojima prosječni godišnji promet u dvije godine koje prethode godini u kojoj je povjereno obavljanje usluge od općeg gospodarskog interesa prelazi 300.000 putnika, primjenjuju se načela utvrđena u Priopćenju Komisije – Okvir Europske unije o državnim potporama u obliku naknade za javne usluge, ističu u Jadroliniji.


Agencija za obalni linijski pomorski promet je tako u zadnjim objavljenim podacima za trajektnu liniju Zadar – Preko navela kako je u 2023. godini prevezeno 1.425.849 putnika i 513.423 vozila. Druga je to najprometnija linija na Jadranu.


– Agencija je Jadroliniji za ovu liniju u više navrata produljivala koncesiju. Za tu liniju su hrvatska tijela pregovarala s Europskom komisijom, zbog toga što je godišnji promet na njoj prelazio 300 tisuća putnika. Pretpostavljam kako je zbog toga ova linija prešla iz neprofitabilne u profitabilne. No otočane to ne zanima, već im je bitna kvaliteta usluge, kvaliteta broda, potom da se zadrže obje linije između Zadra i Preka, trajektna i brzobrodska, da su povezani s Gaženicom i Poluotokom, kaže nam Denis Barić, predsjednik udruge Otočni sabor dodajući kako njihovu udrugu zanima da otočani zadrže prava na povlašteni prijevoz ovom linijom.


– Iako su otočani zadovoljni načinom na koji Jadrolinija održava ovu liniju, postoji nezadovoljstvo mještana otočića Ošljaka koji moraju platiti dvije karte kada presjedaju iz trajektne u brzobrodsku liniju. Iz Otočnog sabora smo tražili da se u vezi tog problema mještanima Ošljaka izađe ususret, napominje Barić koji je rekao i kako otočane uznemiruju glasine da su strani brodari zainteresirani za održavanje trajektne linije Zadar – Preko.