Petak, 22. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

IZNENAĐENJE

Nakon deset godina vlak stigao u Zadar: 'Ovo je bila iznimna situacija. Pruga nikada nije zatvorena...'

Autor: Iva Bucić

18.09.2024. 14:22
Nakon deset godina vlak stigao u Zadar: 'Ovo je bila iznimna situacija. Pruga nikada nije zatvorena...'

Foto: LUKA JELIČIĆ



U ponedjeljak je na zadarski željeznički kolodvor, nakon čitavog desetljeća. stigao putnički vlak Prestige Continental Express. Doduše, na prestižnom putovanju od Zuricha do Splita, Zadar je bio samo usputna stanica, a kako ističe Josip Bilaver, državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, ovo je bila iznimna situacija u kojoj je privatni, turistički vlak tražio dolazak i to im je omogućeno.


Turistička perspektiva


Iako nije riječ o stalnoj liniji, upravo je ovo dokaz, kazuje Bilaver, da pruga Zadar-Knin, čija bi rekonstrukcija trebala započeti za 10-ak dana, ima turističku perspektivu. Osim planirane rekonstrukcije i modernizacije pruge te izgradnje tunela, Bilaver najavljuje da će se uskoro krenuti i u nabavku vlakova za dionicu Zadar-Knin.


– Relacija Knin-Zadar ima turistički potencijal, a nedavno uspostavljene autobusne linije iz Zadra prema Kninu potvrđuju da ima interesa za putnički prijevoz, započinje Bilaver pa najavljuje da će se sljedeći tjedan održati sastanak u HŽ putničkom prijevozu, na kojem će se dogovoriti nabavka vlakova, koja bi se trebala realizirati nakon što se obnovi pruga. Držani tajnik zadužen za EU fondove pri tom ističe da su vlakovi prihvatljivi za financiranje iz europskih sredstava, kao što će biti i tunel kod Bibinja, a obnova i modernizacija financirat će se iz Europske investicijske banke (EIB).




Iako na zadarski željeznički kolodvor putnički vlakovi ne pristižu već deset godina, pruga Zadar-Knin nikada nije zatvorena za promet, nego se njome samo prestalo prometovati. Performanse pruge, kako ocjenjuje Bilaver, trenutno su ograničene, no ona je sigurna za prometovanje. No, ističe pri tom, planiranim će se radovima povećati i brzina i sigurnost.


JOSIP BILAVER


Promjena rute


– Na toj dionici i prije nego što se njome prestalo prometovati, a i sada, postoje ograničenja. Ta se ograničenja odnose, među ostalim, i na brzinu, što znači da je vlak išao smanjenom brzinom tako da se ne može dogoditi nikakva nesreća. U rekonstrukciji će se nosivost pruge podignuti se s 18 na 22,5 tone, što je važna stavka za teretni promet, a za putnički je promet ključno povećanje brzine. Prije prestanka prometovanja ovom se prugom vozilo do 80 km/h, a po završetku obnove maksimalna dopuštena brzina iznosit će 100 km/h. Novom prugom moći će bez problema prometovati svi vlakovi, objašnjava Bilaver.


U planiranoj rekonstrukciji i modernizaciji sanirat će se gornji pružni ustroj, odnosno tračnice i pragovi, prolazni kolosijeci i skretnice na prolaznim kolosijecima u kolodvorima, sanirat će se i željezničko-cestovni prijelazi, a pri tom će se i promijeniti ruta željezničke pruge, koja više neće prolaziti kroz Sukošan i Bibinje.


Najzahtjevniji posao u gradnji takozvane bibinjske obilaznica, dugačke 7,8 kilometara, bit će gotovo tri kilometra dug tunel između Sv. Martina i Sukošana koji će proći ispod postojeće cestovne mreže i infrastrukture.


Unutarnje uređenje


– Radimo na ishođenju lokacijske dozvole, kako je i dogovoreno. Prije nekoliko tjedana načelnik Općine Bibinje bio je u Ministarstvu zaštite okoliša i dobio je obećanje da će lokacijska dozvola biti izdana do kraja ove godine. Tako da nakon toga mi idemo u natječaj za izgradnju samog tunela i vlak u budućnosti neće prolaziti kroz središte naselja, tumači Bilaver.


Doduše, valja napomenuti da obnova kolodvora i stajališta na trasi nije obuhvaćena ovim projektom, ali je dio dugoročnih planova HŽ Infrastrukture, a u zgradi kolodvora Zadar ovo se ljeto krenulo u uređenje uredskih prostorija u prizemlju zgrade za potrebe djelatnika Sektora za promet HŽ Infrastrukture te zakupnika koji u zakupu ima dio prizemlja i prvi kat zgrade.


Radovi na unutarnjem uređenju prostorija, zamjeni dijela postojeće stolarije novom PVC i aluminijskom stolarijom, izgradnji sanitarnog čvora zajedno s novom instalacijom vode i odvodnje te na prilagodbi elektroinstalacije novoj dispoziciji prostora odvijali su se tijekom kolovoza, a u planu je i sanacija dijela krovišta te obnova fasade.


FOTO: LUKA JELIČIĆ