Srijeda, 11. rujna 2024

Weather icon

Vrijeme danas

27 C°

NOVA ŽELJEZNICA

Uskoro kreće dugoočekivana obnova pruge Knin - Zadar, doznajemo kada

Autor: Goran Šimunov

11.09.2024. 07:00
Uskoro kreće dugoočekivana obnova pruge  Knin - Zadar, doznajemo kada

Foto: Luka Jeličić



Radovi na obnovi i modernizaciji željezničke pruge Knin – Zadar, dionice duge 95 kilometara, trebali bi početi u listopadu 2024., potvrdili su nam iz tvrtke Hrvatske željeznice (HŽ) Infrastruktura. Radovi će obuhvatiti kompletnu sanaciju gornjega pružnog ustroja, odnosno tračnica i pragova, prolaznih kolosijeka i skretnica na prolaznim kolosijecima u kolodvorima te sanaciju željezničko-cestovnih prijelaza.




Obnova kolodvora i stajališta na trasi nije obuhvaćena ovim projektom, ali je dio dugoročnih planova HŽ Infrastrukture.


Ova državna tvrtka je tijekom godine provela javnu nabavu za ovaj projekt, čemu je prethodilo potpisivanje Ugovora o financiranju između Hrvatske i Europske investicijske banke (EIB), vrijednog 400 milijuna eura, kojim će se obnoviti 500 kilometara lokalnih i regionalnih željezničkih pruga te obnoviti 30 kolodvora. Dijelom tog novca će se financirati i obnova pruge Knin – Zadar.


30 posto jeftinije


HŽ Infrastruktura je projekt obnove pruge Knin – Zadar procijenila na 112,5 milijuna eura, a javnom nabavom prošli su gotovo 30 posto jeftinije.




Na natječaj je stiglo ukupno šest ponuda od kojih je ekonomski najpovoljnija bila ona tvrtke Swietelsky, hrvatske podružnice austrijskog poduzeća koja se bavi izgradnjom velikih infrastrukturnih projekata, s iznosom od 87.138.998,3 eura. Rok završetka radova je 48 mjeseci od uvođenja u posao.





– Uvođenje izvođača u posao očekuje se u listopadu. Radovi će započeti iz smjera Zadra prema Benkovcu. Predstavnici medija moći će fotografirati zamjenu kolosiječne rešetke strojem za brzu izmjenu, odgovorili su na naš upit iz Korporativnih komunikacija HŽ Infrastrukture d.o.o.


Ova državna tvrtka je u dokumentaciji o nabavi i troškovniku u provedenom prethodnom savjetovanju o obnovi spomenute pruge objavila kako za radove na predmetnoj dionici ne postoji projektna dokumentacija. Izvođač radova dužan je za izvođenje radova izraditi dokumentaciju koja mu je potrebna, te za nju ishoditi suglasnost investitora.


Ovaj projekt uključuje obnovu 22 tunela, radove na željezničkim prijelazima te izmještanje na pojedinim dionicama. Podignut će se nosivost pruge na 22,5 tone koja je trenutačno u lošem stanju s obzirom na to da od njene izgradnje nije bilo većih zahvata, a za vrijeme Domovinskog rata doživjela je brojna oštećenja.


Radovima će se povećati i brzina i sigurnost. Prije prestanka prometovanja ovom prugom se vozilo do 80 km/h, a po završetku obnove maksimalna dopuštena brzina će iznositi 100 km/h.



Izmještanje pruge


Svojevrstan nastavak obnove ove pruge bit će izmještanje njene dionice kroz Bibinje, a za ovaj projekt se lokacijska dozvola očekuje do kraja godine. Radovi koji će biti obuhvaćeni planiranim zahvatom čija ukupna duljina iznosi oko 7,8 km, odvijat će se na području općina Sukošan i Bibinje te grada Zadra.


Zahvat uključuje izgradnju nove željezničke zaobilaznice naselja Bibinje ukupne duljine oko 6,7 km, izgradnju novog teretnog kolodvora Gaženica, izgradnju ranžirnog parka te rekonstrukciju i izgradnju lučkih kolosijeka i pratećih objekta.


Na panel raspravi na temu »Obnova željezničke pruge Knin – Zadar u funkciji gospodarskog rasta Zadarske županije« rečeno je kako će sve vrste prometa sjecište imati u luci Gaženica, gdje bi trebao biti i novi zadarski željeznički kolodvor, a prema ambicioznim bi najavama Zadar trebao dobiti i tramvaj, tj. gradsku željeznicu, koja će ići do centra grada.


Državni tajnik ministarstva mora, prometa i infrastrukture Josip Bilaver naglasio je tada kako će nastojati iz europskih sredstava osigurati i nabavu kraćih električnih baterijskih tramvaja koji bi se integrirali sa zadarskim gradskim javnim prometom.


Zadnji vlak prošao prije 10 godina


Pruga Knin – Zadar svečano je puštena u promet 18. lipnja 1967. kada je u Zadar stigao prvi vlak iz Knina. Promet na njoj više od četiri godine se nije odvijao tijekom Domovinskog rata, a nakon nepunih 19 godina prometovanja zaustavljen je odlukom uprave HŽ Putničkog prijevoza koja je tada navela kako su od 15. travnja 2014. zbog smanjenja prihoda napravili izmjene voznog reda te su ukinuli vlakove na pojedinim linijama. Isprva je između Knina i Zadra ukinut kompletan prijevoz putnika vlakom i uvedena zamjena vlakova autobusima, ali ni to nije potrajalo.