Foto: ARIF SITNICA
I hrvatski građani, ali i strani gosti, ubiru zadnjih desetak godina korist od liberalizacije taksi tržišta u našoj zemlji koja je dovela do iznimnog povećanja konkurentnosti, a time posredno i do pada cijena usluga. No, kao i u drugim profitabilnim djelatnostima, one tvrtke koje su se iz raznih razloga odlučile za naglo povećanje broja vozila taksi službe nisu uspjele potreban broj vozača naći putem svojih natječaja, već su posegnule za uvozom radne snage i to, kao što je već uobičajeno, iz azijskih zemalja.
Vozači iz azijskih zemalja, koji obavljaju jednu od vrsta taksi usluga, Ubera, odnedavno se mogu vidjeti i na zadarskim ulicama kao zaposlenici skupine povezanih tvrtki koje imaju iste osnivače, a njihovi zadarski kolege koji također voze za Uber, iznijeli su nam sumnju kako ova tvrtke pritom krši zakon.
Pretjecali policiju
– Vozači Ubera koji rade za ove tvrtke, a uglavnom se radi o Nepalcima, ne posjeduju adekvatne dozvole za ovakav rad, već većina njih vozi na jednu dozvolu. Vidjeli smo da posjeduju vozačku dozvolu isprintanu na A4 papiru, svi vozači ove tvrtke voze na jednu dozvolu. Osim toga, njihovi vozači ne poznaju prometne znakove, jedan od kolega je bio prisutan kada je jedan od tih vozača prometovao Obalom kneza Branimira jednosmjernom ulicom u suprotnom smjeru, kaže nam Tome, vozač Ubera, a njegov kolega Vlatko otkriva drugi prometni prekršaj jednog od nepalskih vozača Ubera koji vozi za ove tvrtke. Dodao je kako je spomenuti vozač na predjelu Gaženice pretjecao preko pune crte policijski automobil, pa su ga policijski službenici zaustavili.
– Svjedočili smo i kad je jedan od nepalskih vozača došao po putnike u Zračnu luku Zadar starim, neadekvatnim automobilom kojemu je s unutarnje strane vozila nalijepljena obavijest o modelu vozila pod kojim je prijavljen u Uber aplikaciji s registarskom oznakom s kojom je prijavljen. Možete misliti što su mislili putnici koji su naručili vožnju jednim modelom automobila, a po njih je došao vozač u toj starudiji. Kako će obični taksist dobiti vožnju pored ovih vozača, pita Tome dodajući kako se ovdje radi o brojnim kaznenim djelima.
– U situaciji sa sumnjivim vozačima koji rade za ove tvrtke najviše gube naši klijenti, putnici koje voze ovakvi vozači. Ovaj problem se, nažalost, neće početi rješavati sve dok ne eskalira, primjerice, da takav vozač skrivi prometnu nesreću s težim posljedicama, misli Tome.
Zadarski vozači Ubera otkrili su nam još jednu prevaru kojom se služi tvrtka s nepalskim vozačima. Kada se putem ove aplikacije naruči vožnja, putnik može vidjeti koji im vozač dolazi. Kada su se ovi vozači tek našli na zadarskim ulicama, ovdašnja mladež je na povratku s izlaska u noćne klubove pozivala Uber, no kad bi na fotografiji primijetili kako vozač nije domaći, poništili bi poziv te bi pozvali novo vozilo.

Zadarski vozači Ubera, Antonio, Stipe, Vlatko i Tome, Foto: Arif Sitnica
Lažne fotografije
– Kad su poslodavci ovih nepalskih vozača shvatili što je posrijedi, onda su na aplikaciji Uber za ove vozače stavili fotografiju domaćih ljudi za određeno vozilo, iako je vozač ustvari Nepalac, priča Antonio, vozač Ubera, dodajući kako imaju saznanja kako će ove tvrtke u Zadar uskoro za sezonu poslati dodatnih 20 nepalskih vozača.
Za svakog od spomenutih nepalskih vozača otvorena je samostalna tvrtka s početnim nazivom Onlycab, a svi imaju dva zajednička osnivača, tvrtku Onlycab Limited iz Colchestera u Engleskoj i tvrtku St. Ben transfer j.d.o.o. iz Zagreba. Objema je ista osoba ovlaštena za zastupanje, čija je adresa u mjestu Bušetina u Virovitičko-podravskoj županiji. Dodatnom provjerom informacija može se utvrditi kako se na adresi tvrtke St. Ben transfer, koja nema ni mrežnu ni stranice na društvenim mrežama, u Zagrebu nalazi registrirano još nekoliko prijevozničkih i taksi tvrtki.
Da će djelatnost taksi usluga samo rasti, može se vidjeti i iz nedavnih podataka Fine iz obrađenih godišnjih financijskih izvještaja za statističke i druge potrebe u 2022. godini. U ovoj djelatnosti poslovalo je 936 poduzetnika s 1.589 zaposlenih. Prema podacima Fine, u 2007. je taksi usluge pružalo 18 tvrtki, čiji broj je krajem 2022. narastao za 52 puta, dok je broj zaposlenih porastao s 44 koliko ih je bilo 2007. za 36 puta.
Navedena skupina poduzetnika u 2022. je ostvarila ukupne prihode u iznosu od 46,7 milijuna eura te ukupne rashode od 46,5 milijuna eura. Ostvarena je dobit razdoblja od 3,3 milijuna eura i 3,4 milijuna eura gubitka razdoblja te je iskazan neto gubitak u iznosu od 173 tisuće eura.
najnovije
najčitanije
Novosti
DJELO VANDALA
Tito ostao bez glave
Crna Kronika
kriminalistička istraga
Muškarac (49) u Benkovcu ukrao katalizator, a djevojka (20) u Zatonu pumpu za vodu
Crna Kronika
POLICIJA IMALA POSLA
Pijani muškarac radio nered na Adventu, a žena opljačkala trgovinu na Bulevaru
Sport
ATLETSKA UTRKA
Sportski događaj koji spaja atletiku i biciklizam dogurao do 28. izdanja
Crna Kronika
Tragedija
Ubijena žena je majka troje djece, a uz to je bila i trudna
Crna Kronika
Nesreća
ZAVRŠEN OČEVID 26-godišnjeg radnika pregazio 19-godišnji kolega
Zadar
NE ZNA SE KRIVAC
OBRAT! Šibenski aktivist uhićen zbog sumnje da je razbio spomen-ploču sad će tužiti policiju
Zadar
Nova funkcija
Bivši župan postao savjetnik, evo gdje će raditi
Scena
ĐURĐICA BARLOVIĆ
Pjevačka ikona preminula je prije 33 godine u zadarskoj bolnici, ostavila je neizbrisiv trag
Hrvatska
UŽASNE UVREDE!