Petak, 22. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

18 C°

Svjetski dan učitelja

Ukoliko se ne reagira, sustavu prijeti kolaps

Autor: Nikolina Lucić

05.10.2023. 09:32
Ukoliko se ne reagira, sustavu prijeti kolaps

Foto: Sergej Dreschler/NL



Nastavnički se posao stoljećima cijeni zbog utjecaja koji učitelji i profesori imaju na svoje učenike, njihov psihofizički razvoj i pogled na svijet. No, unatoč svim pohvalama i važnosti njihova položaja, nastavnici su u većini zemalja i dalje potplaćeni, rade i nakon što učenici izađu iz škola, a sve češće se susreću i s problematičnim učenicima i njihovim roditeljima, koji često imaju visoke zahtjeve i od nastavnika i od svoje djece.


Deficitarni nastavnici


Danas je njihov dan – Svjetski dan učitelja, kada će nacionalni sindikati sa svojim brojnim podružnicama i članovima još jednom upozoriti javnost na goruće probleme sustava. U prvom su redu to male plaće nastavnika, kao i manjak deficitarnih stručnjaka, naročito iz STEM područja i strukovnih zanimanja tehničkog i prirodoslovnog smjera.


To nam apostrofira i Tomislav Maričić, županijski sindikalni povjerenik Nezavisnog sindikata zaposlenih u srednjim školama, koji se zajedno s kolegama nastavnicima i učiteljima u osnovnim školama nada poboljšanju njihovih materijalnih i radnih uvjeta.




– S obzirom na to da se još uvijek vode razgovori s predstavnicima Ministarstva, o ishodu pregovora i eventualnim odlukama još uvijek ne možemo raspravljati, ali zna se što tražimo i što nas muči.



Na nacionalnoj su razini nastavnici i učitelji nedovoljno plaćeni, a zbog visokih su zahtjeva i opterećenosti sustava pod sve većim pritiskom, roditelji od svoje djece imaju velika očekivanja, koja oni ponekada ne mogu ispuniti, ističe Maričić i dodaje kako fali obrazovanih nastavnika tehničkih i prirodoslovnih predmeta.


Zapostavljen sustav


U osnovnim i srednjim školama veliki je problem s organiziranjem nastave fizike, matematike i informatike, a još je teže u strukovnim školama, gdje nastavu trebaju izvoditi obrazovani strojari i inženjeri, naglašava Maričić i dodaje kako se i kao članovi obrazovnog sustava i sindikalisti nadaju da će ih institucije i Ministarstvo čuti i razumjeti.


– Naši su zahtjevi jasni i opravdani, a nadamo se da će nas s najviših instanci napokon poslušati, jer ukoliko se pravodobno ne reagira prijeti nam kolaps obrazovnog sustava, koji je ionako opterećen. U nekim sredinama s jedne strane imate smanjenje broja djece, što automatski znači i višak nastavnog osoblja, dok istovremeno fali nastavnika deficitarnih struka.


Mi u Zadarskoj županiji na sreću nemamo problem sa smanjenjem broja učenika, ali zato imamo kroničan manjak stručnog nastavnog osoblja, ističe Maričić i zaključuje kako je obrazovni sustav već dugo godina zapostavljen, te kako će sindikati uvijek tražiti više i bolje za sve nastavnike.