ponedjeljak, 25. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

»Užitak je svirati i za dvoje ako su iskreno zainteresirani poslušati moju glazbenu priču«

19.03.2021. 08:43


Koncertni ured Zadar u okviru ciklusa Klub u Kneževoj u Zadar premijerno dovodi mladu hrvatsku glazbenu zvijezdu Lanu Janjanin.
Koncert će se održati danas, 19. ožujka u 20 sati u Svečanoj dvorani Sveučilišta u Zadru. Tim smo povodom razgovarali sa simpatičnom glazbenicom koja je otkrila svoje prve glazbene korake, govorila o odnosu prema glazbi te posebnosti zadarskog koncerta.


Očekivana recepcija
– Pozitivno sam iznenađena pozivom od Koncertnog ureda Zadar, s obzirom da je došao sasvim spontano i nedavno. Kao i većina umjetnika u ovom trenutku, ne mogu se pohvaliti da puno nastupam u zadnje vrijeme budući da nam to situacija onemogućava. Baš zato, svaki je poziv na koncert u ovim vremenima posebna prilika na kojoj sam jako zahvalna. Na ovom će koncertu ono drugačije i specifično biti činjenica da sam na pozornici posve sama, na klaviru i vokalu, što se zapravo u mome slučaju događa rijetko, barem u koncertnim uvjetima, započinje Lana i ističe da je to za nju novi izazov, ali i poticaj da se posveti upravo tom vidu nastupanja.
Lana je na društvenim mrežama iskazala posebnu radost što dolazi nastupati u Zadar u čijoj okolici oduvijek ljetuje. Nameće se stoga i pitanje očekivane recepcije.
– Ljetujem u jednom malom mjestu na otoku Pagu otkako sam rođena te sam zbog toga često dolazila u Zadar, kao najbliži veliki grad. Uvijek volim doći i vežu me mnoga lijepa sjećanja za njega. Iskreno govoreći, ne mogu procijeniti kakav će odaziv biti s obzirom da je moja glazba vrlo specifična. Svi oni koji se bave glazbom koja nije previše komercijalna naviknuli su na brojčano skromnije odazive, no za mene nije poanta u broju nego kvaliteti publike. Užitak je svirati i za dvoje ljudi ako su iskreno zainteresirani i otvoreni poslušati moju glazbenu priču, naglašava Lana pravi smisao glazbe.


Melankolično i baladično
Kako kaže, teško je opisivati samoga sebe, kao i svoje stvaralaštvo.
– No, ako bih morala to sažeti u jedan kratak opis, rekla bih da je na mojim koncertima uvijek emocija u prvom planu. Tematika mojih pjesama, a i onih koje obrađujem, gotovo je uvijek ljubavna, a nerijetko melankolična i »baladična«. Zadrani će malo upoznati moj opus, ali i čuti moje aranžmane i interpretacije dragih mi pjesama, najavljuje zvijezda glazbenog neba.
Zanimljivo je njezino razvijanje njene ljubavi prema glazbi koja joj je, može se reći, upisana u genetski kod.
– Šalim se uvijek da je moj odnos i ljubav prema glazbi počeo dok sam još bila »u trbuhu«. Naime, rođena sam u glazbeničkoj obitelji i stvarno sam i prije rođenja bila eksponirana glazbi konstantno, i to raznovrsnim žanrovima. Tako da i svoj talent i glazbene afinitete prvenstveno dugujem svojoj obitelji. Tijekom godina je moj odnos s glazbom postajao sve ozbiljniji kako sam od četvrte godine života u sustavu glazbenog obrazovanja tijekom kojeg se razvijaju i ambicije i očekivanja. U mom slučaju, očekivanja su uvijek bila velika pa je to nerijetko stvaralo pritisak zbog kojeg mi je glazba nekad postajala teret. Često kažem da su oni koji glazbu konzumiraju »bez obveza«, odnosno kao publika ili hobby glazbenici, najsretniji s njom. Ona je tu za njih kad god ju trebaju, a ništa joj ne duguju. Mi profesionalni glazbenici smo s njom u dobru i zlu, i koliko god joj se posvećujemo, uvijek imamo osjećaj da nije dovoljno, da joj još nešto dugujemo, da nismo dovoljno dobri za nju. S druge strane, ona je naš smisao, naše utočište, naš identitet, naš hram strahopoštovanja i obožavanja, objašnjava Lana i drugu stranu medalje i zaključuje da je to taj nepomirljivi ljubavni odnos s glazbom za koji vjeruje da ga proživljava većina glazbenika, ali da ga, baš kao i ona, ne bi mijenjali ni za što.




Isprepletanje žanrova
Otkriva i nerijetke predrasude prema jazz glazbi u široj javnosti. Kako tumači, jazz je samo neposredno nakon svog »utemeljenja« bio popularan, a ubrzo nakon toga počeo se razvijati u nekomercijalnu glazbu, gotovo supkulturu, koja je u glazbenom smislu poticala žanrovsku raznovrsnost, eksperimentalizam, improvizaciju, a u sociološkom smislu predstavljala identitet potlačenih, borbu s rasizmom i konformizmom.
– Tijekom godina se jazz glazba popela na koncertne pozornice te danas stoji uz bok klasičnoj glazbi, s obzirom na svoju kompleksnost i znanje koje je potrebno da bi se netko njom ozbiljno bavio. Ljudi zato prema njoj, kao i prema klasičnoj glazbi, često imaju predrasude da je prekomplicirana, dosadna, neshvatljiva. Boje ju se konzumirati. Također, nerijetko je predrasuda da je jazz isključivo instrumentalna bebop improvizacija pa da će dolaskom na jazz koncert cijelu večer slušati glazbenike kako soliraju na svojim instrumentima, »u svom svijetu«, u koji je prosječnom čovjeku teško ući. Naravno, postoje i takvi koncerti, no jazz je jako širok pojam i nudi puno više od samo tog načina izričaja. Treba biti otvoren i znatiželjan, i naći svoj »đir« unutar njega, ističe Lana i mogućnosti jazza.
Dodaje da ima potrebu reći za sebe, nadovezujući se i na prijašnje pitanje, da »njena« glazba pod čim podrazumijeva onu koju piše kao skladatelj, ali i koju konzumira kao slušatelj, nije samo i isključivo jazz.
– Neki će jazz policajci reći da moja glazba uopće nije jazz. I meni je to skroz ok jer svatko ima svoj pogled na glazbu, a etiketiranje glazbe i svrstavanje u žanrovske ladice svakako je iznimno manjkav i nezahvalan proces. Ja sam konkretno cijeli život u klasičnom glazbenom obrazovanju, a u svojim formirajućim, odnosno tinejdžerskim godinama, počela sam slušati i Charlie Parkera, Noru Jones i Aliciu Keys u isto vrijeme te i dalje pratim glazbenike iz raznih žanrova. Neminovno je da su se svi moji utjecaji isprepletali i mislim da baš u tome leži bogatstvo i sloboda umjetnosti, stoga to ne gledam to kao minus, naglašava Lana koja ne može zamisliti da sluša i svira samo jednu vrstu glazbe, tj. da se »odrekne« ljubavi prema raznolikim stilovima, samo da bi zadovoljila standarde purističkog pristupa umjetnosti.


Dirigiranje privatnim životom
Lana piše tekstove, sklada i aranžira glazbu za svoj jazz sastav s kojim redovito nastupa na internacionalnim pozornicama, kao i za klasične i jazz orkestre, kojima po prilici i dirigira. U skladu s tim, postavlja se pitanje kako uspjeva dirigitati privatnim životom.
– Moram priznati da je to velik izazov i da sam nerijetko u disbalansu po tom pitanju. Što sam starija, imam veću potrebu za stabilnošću i ravnotežom te mi teže pada »neuredni« život i činjenica da živim »u koferu«. Međutim, s druge strane, obožavam putovati i uživam u bogatstvu internacionalnog života, poznanstava i iskustva te bih voljela zadržati taj dio i dalje. Jedini način za održavanje balansa između tih dvaju svjetova je razumijevanje, pomoć i podršku parntera, obitelji i prijatelja, koji su mi to i dosad omogućavali, saznajemo od Lane.
Za nju uspjeh predstavlja upravo prethodno navedeno – stvoriti i tijekom života održavati balans između privatnog i poslovnog.
– Dakle, biti ostvaren kao profesionalac i zadovoljan sa svojim postignućima, a u isto vrijeme biti nesebičan i plemenit čovjek na kojeg se tvoji najbliži mogu osloniti, bez obzira na to koliko si zauzet i posvećen svojim ambicijama. Uvijek kažem da težim ponajprije biti čovjek, a onda sve ostalo, uključujući i glazbenik, zaključuje Lana o uspjehu.


30 godina života i glazbe
Lana Janjanin, 30-ogodišnja skladateljica, klaviristica i pjevačica rođena je u Zagrebu u glazbenoj obitelji. U dobi od 4 godine kreće u glazbeni vrtić, a sa šest godina upisuje klavir kao glavni predmet na Glazbenom učilištu Elly Bašić u Zagrebu, gdje završava osnovni i srednjoškolski program, paralelno pohađajući jezičnu gimnaziju.
Interes prema jazz, soul/R&B i pop glazbi potiče ju na pisanje vlastitih pjesama, no ljubav i poštovanje prema klasičnoj glazbi vode ju u Beč gdje 2008. godine upisuje studij kompozicije na glazbenoj akademiji »Universtät für Musik und darstellende Kunst Wien«.
U lipnju 2010. godine završava prvi diplomski studij klasične kompozicije i nastavlja sa studijem medijske kompozicije, kojeg 2013. uspješno završava te stiče titulu magistre s 23 godine, kao najmlađa u klasi.
Lana piše tekstove, sklada i aranžira glazbu za svoj jazz sastav s kojim redovito nastupa na internacionalnim pozornicama, kao i za klasične i jazz orkestre, kojima po prilici i dirigira. Njezine kompozicije za klasične komorne sastave redovito izvode ansambli po cijelome svijetu (SAD, Argentina, Njemačka, Francuska, Austrija, Danska, Belgija, itd.).
Surađivala je sa mnogim renomiranim glazbenicima i orkestrima među kojima su i Roby Lakatoš, Vlatko Stefanovski, ORF Simfonijski Orkestar, Jazz Orkestar HRT-a i Zagrebačka Filharmonija.
Krajem 2018. godine objavila je debitantski album autorske glazbe – »A Minute of Love«, koji je snimila sa svojim jazz sastavom.
Iste godine objavljen je i dvostruki album »Miracles« u suradnji sa Dinom Rizvić i Jazz Orkestrom HRT-a, s kojom produkcijom obje glazbenice ulaze u povijest Hrvatske i regije kao prve žene koje su skladale, aranžirale, odsvirale i otpjevale svoj opus za big band.
U 2019. Lana je nominirana za diskografsku nagradu »Porin« u kategoriji »Novi izvođač godine«.