Foto: Luka Jeličić
Svečanim podizanjem zastave Glazbenih večeri u sv. Donatu, Simfonijski je orkestar HRT-a otvorio najpoznatiji zadarski glazbeni festival. Nakon prošlogodišnjeg spektakularnog otvorenja glazbeno-lutkarskim komadom »Petar Pan« prema baletu Brune Bjelinskog u koprodukciji Kazališta lutaka Zadar i HNK Zadar uz pratnju simfonijskog orkestra HRT-a i u režiji Roberta Boškovića, novo, 63. izdanje »Večeri« svečano je otvoreno u čast 150. godina rođenja Blagoja Bersa i 100. godina smrti Dore Pejačević, kao i nedavno preminulim zadarskim glazbenicima Antunu Doličkom i Valteru Dešpalju.
Antun i Valter zasluženo nose titule maestra glazbe i neponovljivih velikana i umjetnika, koji su ovom gradu podarili mnoge nezaboravne glazbene vrhuncezije ravnao je maestro Pavle Zajcev, a kao solisti nastupili su sopranistica Marta Hut, Branimir Pustički na violončelu i Mia Miljković Đuzel na klaviru.
Cijenjeni događaj
»Večeri« je službeno otvorila ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek, istaknuvši kako još jednom svjedočimo tradiciji festivala koji je poseban.
– Dva velikana zadarske i hrvatske kulture i glazbe posebno su zadužili ovaj grad i festival. Antun i Valter zasluženo nose titule maestra glazbe i neponovljivih velikana i umjetnika, koji su ovom gradu podarili mnoge nezaboravne glazbene vrhunce. Želim svim umjetnicima i publici puno glazbenih užitaka, a zahvaljujem se Organizacijskom odboru i time službeno otvaram festival, kazala je ministrica.
Najpoznatiji zadarski festival klasične glazbe ovo se ljeto vratio u svom 63. izdanju, koje svojim reproduktivnim, muzikološkim, istraživačkim i edukativnim programom međunarodnog karaktera nastavlja njegovati i promicati umjetničke vrijednosti i naslijeđe hrvatske i svjetske glazbene baštine uz dvije programske odrednice – komornu glazbu uz naglasak na rad zadarskog komornog orkestra te ranu to jest srednjovjekovnu i renesansnu glazbu s posebnim naglaskom na lokalnu i nacionalnu baštinu istog područja.
Na svojim ljetnim glazbenim pozornicama, »Večeri« su sigurna platforma za nastupe svih akademski obrazovanih zadarskih glazbenika, ali i prigoda da se ne zaborave i oni koji su obilježili povijest glazbe, poput Blagoja Berse, Igora Kuljerića, Franza von Suppèa i drugih.
Dugogodišnji ravnatelj festivala Antun Dolički prerano nas je napustio, a pjesmom »Zadar grad«, koju je otpjevala sopranistica Marta Hut odano mu je zasluženo priznanje za sve što je učinio dugi niz godina ravnajući ovim cjenjenim događajem. Grad je ostao i bez još jednog erudita i nezaboravnog Zadranina, Valtera Dešpalja, kojemu je počast odana izvedbom »Šumskog mira« Antonina Dvořáka, a u izvedbi Branimira Pustičkog i Simfonijskog orkestra.
Glazbeno srce Zadra
Crkva sv. Donata je prije 63. godine inspirirala Pavla Dešpalja da pokrene ono što će s godinama postati jedno od najprepoznatljivijih gradskih kulturnih događanja.
Gradonačelnik Branko Dukić je tim povodom istaknuo kako su Glazbene večeri duboko usađene u emociju svih Zadrana i istinski spomenik hrvatske glazbe i identiteta grada.
– Brojni su Zadrani obilježili povijest glazbe, kako domaće, tako i međunarodne, a mi ih slavimo svake godine, dodao je gradonačelnik.
Danas Glazbene večeri u sv. Donatu uživaju ugled najstarijega zadarskog festivala i jednog od najstarijih hrvatskih glazbenih festivala, a zahvaljujući njima, Donatova pozornica, simbol Zadra, prepoznata je kao jedna od najvažnijih europskih glazbenih pozornica.
Orkestar koji već puno desetljeće otvara ovu najstariju zadarsku glazbenu manifestaciju u sanjivoj je atmosferi na zadarskom Forumu pokazao ono što rade najbolje. Osnovno obilježje programa, kao i svake godine je posvećenost Zadru – kako kroz brojne glazbenike vezane za Zadar, tako i kroz programe gdje su uvrštena djela. zadarskih autora.
I ove godine, »Večeri« naglašavaju snažnu vezu sa Zadarskim komornim orkestrom, koji je Pavle Dešpalj osnovao upravo za potrebe održavanja festivala i predstavio 1961. godine na prvom koncertu Glazbenih večeri.
Festival za sva vremena
Osim toga, festival je to koji unatoč tome što se vremena mijenjaju, a interes publike nije lako zadržati, želi ostati u središtu života svog grada, tako da tradicionalno koncert otvaranja programira posebno atraktivno, na središnjem gradskom prostoru, Rimskom forumu pred crkvom sv. Donata, besplatno za publiku.
Premda je u početku osmišljen kao festival srednjovjekovne i renesansne glazbe čiji su zvuci odzvanjali u specifičnoj akustici crkvenog interijera, s vremenom su Večeri proširene i na druge stilove klasične glazbe, pa je otvorenje njegova 63. izdanja donijelo presjek (neo)romantičnog stvaralaštva s kraja 19. i početka 20. stoljeća.
Od prvotne ideje da se u gradu razrušenom ratom, osim urbanističke, dogodi i kulturna obnova, »Večeri« su godinama gradile svoju jedinstvenu poziciju i tradiciju koju i ove godine njeguju koncertima hrvatskih i zadarskih skladatelja i glazbenika.
Program festivala
»Glazbeni biseri Serenissime« prvi je koncert koji daje uvid u kreativnost i estetiku venecijanske škole, na što se nastavlja »Dalmatinsko zrcalo« s liturgijskom glazbom s prijelaza iz 16. u 17. stoljeće. Drugu godinu zaredom imamo svjetsku premijeru hrvatske glazbe u Zadru i to sa stranim ansamblom, čime poštuju hrvatske skladbe, domaće glazbenike i njihove obljetnice, zadarske umjetnike i Komorni orkestar s idejom zadarske i hrvatske glazbene baštine.
Ljubitelje klasične glazbe ovaj tjedan tako očekuje koncert »Glazbeni biseri Serenissime« u ciklusu »Suvremenost rane glazbe« pod umjetničkim ravnanjem Katarine Livljanić.
Nova tema ciklusa je glazba Dalmacije i Venecije u ranom baroku, kroz dva koncerta. Prvi je »Glazbeni biseri Serenissime«, u izvedbi ansambla »Concerto Scirocco« pod umjetničkim vodstvom Giulie Gemini, s programom koji daje uvid u čudesnu kreativnost venecijanske škole, kombinirajući zahtjevnu virtuoznost stila moderna zajedno s dirljivom estetikom svojevrsnih »pjevajućih instrumenata«, neprestano oponašajući fleksibilnost, izgovor i izražajnosti ljudskoga glasa.
Sljedeći je koncert »UNESCO Musica«, koji se održava povodom godišnjice upisa zadarskog fortifikacijskog sustava na popis Svjetske kulturne baštine UNESCO – a. Na koncertu nastupa mlada talijanska pijanistica Chiara Bleve, izvodi djela Chopina, Schumanna, Granadosa, Ravela, Skrjabina i Prokofjeva.
»Rahmanjinov i Bersa 150«, zadnji je ovotjedni koncert hrvatskog bas – baritona iznimne međunarodne karijere Krešimira Stražanca i pijaniste Krešimira Starčevića, koji izvode djela dvojice skladatelja obljetničara rođenih iste godine – Sergeja Rahmanjinova i Blagoja Berse.
najnovije
najčitanije
Crna Kronika
teško stradao
Motociklist izletio s ceste, udario u zid s metalnom ogradom te potom pao
Hrvatska
Zapanjujući rezultati ankete
Trećina ljudi ima više novaca, na hranu i piće čovjek prosječno troši 234 eura mjesečno
Zadar
"Tragovi Austrije kroz moj objektiv“
Otvaranjem izložbe i odabirom najboljih fotografija otvoreni Dani germanistike 2024.
Svijet
Eurobarometar
Na čak 62 posto građana EU negativno utjecali covid i rat u Ukrajini
Crna Kronika
jagodnja gornja
[VIDEO] Vatrogasci i dalje gase požar na deponiju koji je uzrokovao smrad diljem županije
Zadar
OPSEŽNI RADOVI
Od sutra pa sve do kraja lipnja zatvorena ulica Put Nina
Crna Kronika
Tragedija
U retencijskom bazenu na Sfingi utopila se starija žena
Zadar
neugodan miris
Zadrani se jutros probudili u smradu dima, evo što je uzrok
Crna Kronika
SUDAR NA RASKRIŽJU
Teška prometna nesreća kod Poljica, ozlijeđene četiri osobe
Hrvatska
veliki pjesnik