– Ana Pavlova, jedna od najpoznatijih plesačica klasičnog baleta, mogla je raditi u najboljem kazalištu i ono bi uvijek bilo puno, ali ne, ona je odlazila u najzabitija mjesta da bi ljudima približila ples. Puno nas ljudi nikada ne bi vidjelo da ne izađemo na ulicu
Zadarska plesačica i koreografkinja Sanja Petrovski na zadarskoj plesnoj sceni djeluje već preko 30 godina. Od toga 20 godina vodi Zadarski plesni ansambl kojeg je, zajedno s pokojnom Nives Šimatović Predovan, i osnovala davne 1991. godine, u sam osvit rata. Upravo je ta važna obljetnica, 20 godina postojanja našeg najznačajnijeg ansambla i jednog od rijetkih takve vrste u čitavoj Dalmaciji, povod ovom razgovoru. Sanja se za naš list prisjetila prvih plesnih koraka ansambla, ali i najavila što nas očekuje za proslavu velike obljetnice.
Prkošenje ratu
Krenimo od samih početaka ZPA u osvit 1991. godine. Rat je pred vratima, a jedna skupina zadarskih umjetnika osniva plesni ansambl.
– Ples u Zadru ima jako dugu tradiciju. Ne znam kako je bilo prije 2. svjetskog rata, ali 1946. godine, kad se osniva kazalište, odmah se osniva i plesni ansambl koji sudjeluje u predstavama. Prije nego se odustalo od toga to je čak i trajalo neko vrijeme, a po gašenju Kuzma Beović otvara u Zadru baletni studio koji radi do 1970. godine. Taj baletni studio bio je centar zbivanja u gradu, bilo je tu stvarno dobrih plesača. Danas je sačuvana cijela dokumentacija o Kuzmi i tom stvarno romantičnom dijelu razvoja plesa u Zadru. Kad se Kuzma pripojio Glazbenoj školi u Zadru on je htio raditi po istom principu, a kako mu to nisu dopustili, kao ni da otvori srednju plesnu školu, on odustaje.
1971. godine ovdje se otvara škola za ritmiku i ples po uzoru na Zagreb, a u Omladinskom domu otvara se Plesni studio Omladinskog doma i tamo se formira jedna grupa koja se zove Kiks Miks. S početkom rata ljudi su se razbježali, djeca nisu išla u školu, ali ostala je jezgra Kiks Miksa i Glazbene plesne škole. Ja sam sudjelovala u radu i jedne i druge i na neki način spojilo se nas par koji smo ostali. Tu je bio i profesor Dolički sa zborom “Petar Zoranić”. Tako se osnovao svojevrstan vod za kulturu. U sklopu tog voda napravljen je jedan projekt koji se zvao “Cabaret sklonište”, a voditelj tog projekta je bio Tomislav Marijan Bilosnić. U to vrijeme nismo imali neko posebno ime, nakon nekog vremena nazvali smo se Zadarski plesni ansambl. To se događalo u studenom 1991., a trajalo je negdje do siječnja, veljače i onda se ukinulo, ali mi smo već tad nastavili s našim projektima. Za vrijeme rata dugo smo radili u kazalištu i tako se nekako formirao ZPA, onako sam od sebe, bez nekih pretenzija. Nakon nekog vremena registrirali smo se čisto zbog novca jer nismo mogli dobiti uplate bez računa.
Danas, nakon 20 godina rada, taj rad se bazira na onom radu od prije. Imamo preko 30 cjelovečernjih predstava, na neki način vršimo funkciju srednje plesne škole i obrazujemo mlade za dalje. Mnoge od naših djevojaka završile su akademije vani zahvaljujući tome jer su ovdje stasale. Naše cure koje rade vani preko praznika rade s podmlatkom ZPA i na taj način mi smo direktno uključeni u plesni svijet kakav funkcionira vani. Jedna od naših suradnica je i Petra Hrašćanec koja je trenutno jedna od najzaposlenijih plesačica u Hrvatskoj, a svaki put kad dođe u Zadar radi s našim djevojkama, pokazuje im što je novo, što je radila na seminarima i sama organizira seminare…
Kad ste za vrijeme rata plesali i dok su vani padale bombe o čemu ste razmišljali?
– Pa da, doslovno su padale bombe oko nas. Naše prostorije bile su gore na četvrtom katu Omladinskog doma u centru grada pa smo bili dosta izloženi. Bilo je i komentara kako mi plešemo, a ljudi ginu, ali mi smo radili ono što smo znali, najbolje što smo mogli u tom trenutku. Tematika je bila povezana s ratom, odlazili smo i na položaje i izvodile naš cabaret na raznim lokacijama vezanim uz vojne punktove. Za kazalište, i ovaj dio koji se događao u gradu, mislim da je na neki način bilo vrlo poželjno i dobro, za ljude koji su tu ostali živjeti, da se događa nešto što je normalno. Imali smo jedan projekt koji je onako dosta atraktivan za vidjeti i koji na neki način prkosi tom suludom događanju u gradu.
Neobični prostori inspiracija
Što je danas okosnica rada ansambla?
– Svi ovi mladi ljudi s kojima radim su sami od sebe vrlo inspirativni. Oni su toliko kreativni da ta kreativnost mora na neki način negdje izaći. Ta umjetnost nije danas u Hrvatskoj dovoljno iskorištena. Umjetnost zapravo može biti posao, a na taj način vi iskazujete svoju kreativnost do kraja, tj. izražavate sebe.
Za vrijeme Monoplaya, našeg festivala plesa, gošća nam je bila Maja Đurinović i ona je primjetila nešto veoma važno: svi ti plesači koji su nastupali toliko su različiti, ali je svatko od njih na svoj način do kraja izrazio sebe, svoj stav o životu, način gledanja na umjetnost…Poimanje života se može jako dobro izraziti kroz ples, ples je jedna od najstarijih, a istovremeno jedna od najmlađih vrsta umjetnosti, naročito suvremeni ples. S jedne strane mogućnost izražavanja, ekspresije kroz tijelo vrlo je snažna, a drugo odlična je za psihičko zdravlje.
Za svoje nastupe (performanse), uz kazalište, ZPA izabire ponekad veoma neobične lokacije u gradu. Zašto?
– Ana Pavlova, jedna od najpoznatijih plesačica klasičnog baleta, mogla je raditi u najboljem kazalištu i ono bi uvijek bilo puno, ali ne, ona je odlazila u najzabitija mjesta da bi ljudima približila ples. Puno nas ljudi nikada ne bi vidjelo da ne izađemo na ulicu.
Zadar ima prekrasne prostore, recimo osvjetljeni dio Foše; orgulje koje su inspiracija same po sebi; imali smo jedan performans na mostu gdje je na štangi mosta sto plesača izvelo sat klasičnog baleta dok su ljudi u subotu ujutro išli na pijacu i kavu… Ima puno tih malih trgova koji su toliko dražesni za nekakvu intimnu dramu koja se može prikazati kroz ples. Opet primjer s Monoplaya, dok sam radila predstavu nije mi bio zanimljiv prostor pozornice, nego sam se uvukla u skele gdje je bio izveden taj jedan mali komad plesa koji se zove “Smrt labuda”. Ta scenografija koja je prirodna daje neku drugu dimenziju. Na Pet bunara izveli smo neke od naših najljepših predstava. Mi se uklopimo na ta mjesta u gradu i na neki način izviremo iz tog grada.
A koliko vas Grad podržava onim što vam je najpotrebnije, a to su naravno financije?
– Mislim da smo vremenom zaslužili dobiti još malo više. Za ovu godinu od Grada smo dobili 30 tisuća kuna, od županije desetak te od Ministarstva petnaest za predstavu koju ćemo izvoditi za 20 godina rada. Nadali smo se da će Kazalište lutaka otvoriti vrata, ali kako nije oslonit ćemo se na Hrvatsko narodno kazalište koje relativno kasnije otvara.
Ove godine jesmo dobili dosta novaca, ali kad zbrojite Monoplay i pet do šest projekata, koliko smo imali ove godine, novac jednostavno ode. Ako mi ugošćujemo ljude koji dolaze iz Zagreba ili Varaždina na festival onda im moramo pokriti sve troškove što nije zanemariva svota. S time da grad plaća s malim zakašnenjem tako da je to sve u zraku.
Potreban prostor
Kroz ovih 20 godina razvili ste lijepu suradnju sa zadarskim kazalištem. HNK Zadar nema svoj plesni ansambl. Kolika je mogućnost da se vi kao ansambl profilirate na tom mjestu?
– Voljela bih da s kazalištem imamo malo bolju suradnju jer mi smo tu samo u funkciji najma ako ga možemo isplatiti. Mi kazalište unajmimo za dan kad odradimo predstavu i to je to. Umjetniku je potrebno na neki način postavljati predstavu u prostoru: znači da isprobamo svjetlo, da isprobamo zvuk..zapravo bilo plesni, bilo glumački ansambl uvijek treba raditi u kazalištu. Imali smo Kino Pobjedu koja je bila savršen prostor za naše potrebe, ali na žalost ni ta opcija više nije otvorena.
Što bi vam sad najviše trebalo. Na sceni ste 20 godina i zaslužili ste uputiti neki zahtjev?
– Zapravo nam treba jedan izvedbeni prostor koji ćemo koristiti, a sad hoće li se to zvati Dom kulture ili nekim drugim imenom nije bitno. Bitno je da možemo doći u njega i raditi dva, tri dana bez da nam se naplati najam. Dali bismo nekakav postotak od ulaznica, i to ne samo mi nego bi se izišlo usuret i Teatru Verdi, Dragon teatru, udruzi “Igrajmo se”, Zaletu…To nisu velike produkcije, ali da se izađe u susret ti bi ljudi mogli funkcionirati kao profesionalna ili poluprofesionalna kazališta.
Evo sad upisujete i nove članove…
– Puno djece dođe i ode, u školu, odseli se, ne treba biti prisilno, djeca ili vole plesati ili ne vole. U principu mi njegujemo te plesne tehnike kroz naše satove i baziramo se na edukaciju. Na koncu ako odustanu kasnije mogu biti izvrsna baletna publika. Svaki put kad odem u Zagreb pogledati neku baletnu predstavu vidim svoje bivše učenice.
Za veliku obljetnicu pripremate nešto posebno.
– Radni naslov je “Ansambl u 20 slika”, a zapravo se radi o tome da smo prekomponirali neke predstave, od pet predstava napravili šest različitih. Isječke iz jedne stavili smo u drugu, koristili kostime iz treće na glazbu iz četvrte, tematiku pete…tako da se kombinacijom različitih motiva dobije nova predstava.
Suvremeni ples dolazi iznutra
Zašto suvremeni ples? Zašto ne balet ili klasični ples?
– Suvremeni ples je jedna od najranijih umjetnosti, a nastao je negdje početkom 20. stoljeća. Sad je u Zagrebu otvorena izložba o ekspresionizmu u Klovićevim dvorima i tamo je jedna od prostorija posvećena suvremenom plesu. 1923. tu je izveden prvi ženski solo plesačice iz Centra Isadore Duncan u Njemačkoj, taj prvi solo izveden je kod nas još dok je u Europi to sve bilo novo. Mi smo odmah na startu, iz Zagreba, počeli komunicirati s tim suvremenim plesom. Suvremeni ples je najekspresivniji. Ono što čovjek osjeća može najlakše izraziti kroz suvremeni ples. Klasični balet ima svoju krasnu tehniku, graniči s akrobatikom i kod njih je vrhunska umjetnost tijela, a suvremenim plesom pokazuje se ono što se osjeća iznutra. Svaki plesač može imati svoj stil, svaki plesač može razviti svoju školu i to je na neki način vrlo prirodan pokret. Da se gleda suvremeni ples čovjek mora biti donekle obrazovan, lako je napraviti nešto što je vizualno lijepo, ali da bi gledao suvremeni ples moraš imati nekakvo obrazovanje o suvremenom teatru jer suvremeni ples koristi sve umjetnosti, tako da je na neki način onaj suptilni produkt današnjice.
Uvijek najbolje
Kad vam je bilo najbolje, a kad najgore u ovih 20 godina?
– Moram priznati da mi je uvijek najbolje jer svaka nova predstava, svaka nova ideja, ti mladi ljudi koji su toliko inspirativni i s kojima radim…to je nešto izuzetno. Uvijek postoji taj jedan period kad je naporno, dok se sve ne formira, dok ne odaberete ljude, dok se ne uključe u to, dok ne nađete termine i prostor, ali onda to jedan tren klikne, poslože se stvari i krene. E ta vrsta kreativnosti ne može se usporediti ni sa čim na svijetu.
najnovije
najčitanije
Županija
olujni vjetar
U prekidu brojne trajektne i katamaranske linije
Hrvatska
premijer
Plenković o uhidbenim nalozima ICC-a: ‘Ne mogu se izjednačavati demokratska vlast i teroristi’
Zadar
PRIGODNO OBILJEŽAVANJE
OBNOVLJEN SPOMENIK Puntamika slavi obnovu i revitalizaciju sv. Stošije
Hrvatska
telefonska sjednica
Vlada odbija navode iz Prijedloga za pokretanje pitanja povjerenja premijeru
KK Zadar
Juniorska ABA liga
Juniori Zadra porazom od Igokee otvorili skupinu u Laktašima
Zadar & Županija
PREDAVANJE
Kvaliteta života u Zadru jako pala! Evo koji je najbolji, a koji najgori gradski kvart…
Scena
IRIS PETRAČ
Tko je supruga Novice Petrača? Bivša zadarska novinarka i glasnogovornica Grada Zadra
Županija
SILBA
FOTO Katamaran Jadrolinije udario o obalu Božave
Crna Kronika
PU ZADARSKA
U Murvici se zapalio automobil u vožnji, vatrogasci intervenirali
Zadar
INFORMIRAJTE SE!