Ograničenje brzine prilikom približavanju lukama, odnosno na udaljenosti 300 metara od obale, iznosi 5 čvorova, a “Barbat” je bio prebrz i nedovoljno oprezan
Trajekt “Barbat” je u trenutku udara u plažu Banje u Jablancu išao brzinom od 9 čvorova i gotovo je sasvim izvjesno da bi taj podatak mogao biti vrlo važan u utvrđivanju razloga ove pomorske nezgode i odgovornosti za nju. Prema mišljenju nekolicine nezavisnih stručnjaka isključivanje svake odgovornosti zapovjednika “Barbata” za ovu nezgodu u najmanju je ruku preuranjeno, iako vjerojatno nije sporno da je tehnička neispravnost i otkazivanje sustava upravljanja brodom bila razlog havarije.
– Okolnosti u kojima se nesreća dogodila su također vrlo važne, a tu je upravo riječ o brzini kretanja, načinu usporavanja i manevriranja broda, odnosno činjenici da se “Barbat” rivi u Jablancu približavao prebrzo i nedovoljno oprezno. Naravno da postoji red plovidbe, koji se mora poštovati, nerijetko i gužve koje mogu biti razlog za žurbu, ali je svejedno riječ o riziku pogotovo kad se zna da je kupalište s mnoštvom ljudi u neposrednoj blizini, smatra naš sugovornik.
Dopis Ministarstva
Ono čime će se sasvim sigurno baviti i Istražno povjerenstvo za ovu nezgodu jest mogućnost da su dva od četiri motora u trenutku udara radila i gonila “Barbat” prema plaži, dok su otkazala druga dva motora, koja su trebala raditi u obrnutom smjeru i postupno zaustavljati brod. Problem jest tehničke prirode, ali u takvom manevru su motori izloženi naglom i velikom opterećenju, koje onda i pogoduje zagušenju i otkazivanju motora. Sve ovo je moguća verzija okolnosti pod kojima se “Barbat” nasukao, a kojima će se sigurno baviti istražitelji. Brod se trenutno nalazi u lošinjskom brodogradilištu i prve neslužbene informacije govore da oštećenja “Barbata” nisu velika, kao i da bi brod idućeg tjedna mogao ponovo zaploviti.
Znakovito je također da su iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture prije nešto više od mjesec dana poslali svojevrsno upozorenje svim tvrtkama uposlenim u pomorskom putničkom prijevozu, među kojima je i Rapska plovidba. U tom dopisu upozorava se na niz prekršaja uočenih putem VTS sustava u kontroli pomorskog prometa. Upravo je najčešće riječ o nepridržavanju ograničenja brzine pri približavanju lukama, gdje je na udaljenosti 300 metara od obale propisana brzina iznosi svega 5 čvorova.
Stinica “u ništa”
“Barbat” je u trenutku udara u obalu išao gotovo dvostruko brže i to naravno ukazuje na nepoštivanje pomorskih propisa. S druge strane, jedan od jačih argumenata Rapske plovidbe u cijelom slučaju odnosi se na tvrdnju da trajekti ulaze u Jablanac gotovo 50 godina i da nikada nije bilo ovako velike nesreće, koja je doista mogla i puno tragičnije završiti, jer samo srećom nitko od kupača nije poginuo. Dio problema ostaje i neadekvatno pristanište u Jablancu, kao i činjenica da je brod “Barbat” daleko najveći u floti Rapske plovidbe, koji je kupljen namjenski upravo za novo pristanište u Stinici, koje zjapi prazno i neiskorišteno bez brodova, iako je u maritimnom dijelu potpuno završeno, a cijela investicija iznosila je ukupno 40 milijuna kuna. Stinica je promašila još jednu turističku sezonu, da nije ne bi se ni dogodila havarija u “Barbata” u Jablancu.
Rigoroznije prema prekršiteljima na moru
Od početka ove godine Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture provodi još rigorozniju kontrolu pomorskog prometa putem moderne opreme (VTS sustav), te su prijavljeni prekršaji za 41 trgovački brod na temelju čega je izdano 6 kazni u iznosu od 30.000 kuna i 6 optužnih prijedloga protiv zapovjednika brodova. Izdana su još i 63 upozorenja zbog neispravnih brodskih identifikacijskih sustava, te 122 savjeta i uputa brodovima u plovidbi. U Ministarstvu najavljuju da je to tek početak, kao i da će kontrole, kao i kažnjavanje biti još rigoroznije.
najnovije
najčitanije
Hrvatska
vrijedna priznanja
Marija Dejanović i Nicolas Bajlo dobitnici nagrada na Danima hrvatskog turizma
Županija
olujni vjetar
U prekidu brojne trajektne i katamaranske linije
Hrvatska
premijer
Plenković o uhidbenim nalozima ICC-a: ‘Ne mogu se izjednačavati demokratska vlast i teroristi’
Zadar
PRIGODNO OBILJEŽAVANJE
OBNOVLJEN SPOMENIK Puntamika slavi obnovu i revitalizaciju sv. Stošije
Hrvatska
telefonska sjednica
Vlada odbija navode iz Prijedloga za pokretanje pitanja povjerenja premijeru
Zadar & Županija
PREDAVANJE
Kvaliteta života u Zadru jako pala! Evo koji je najbolji, a koji najgori gradski kvart…
Zadar
USUSRET DESETOJ OBLJETNICI POSLOVANJA
Od lokalne priče do regionalnog lidera: Kako je Berekin postao simbol uspjeha
Zadar
SVEČANOST
[FOTO] Dodijeljene nagrade zasluženim dobitnicima javnih priznanja Grada Zadra
Crna Kronika
NESREĆE
U prometnim nesrećama u Zadru i Benkovcu ozlijeđeni pješaci, završili u bolnici
Zadar
PREDSJEDNIK RH