Subota, 27. srpnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

34 C°

NOTE, BROJKE I NAGRADE

ŽENE U GLAZBI: Kreativnost, autorsko pravo i izazovi u glazbenoj industriji

Autor: Siniša Pavić

27.04.2023. 08:23
ŽENE U GLAZBI: Kreativnost, autorsko pravo i izazovi u glazbenoj industriji

Foto: Glavna tajnica Porina Ivana Martinec, JOSIP MIŠKOVIĆ

Stručna služba ZAMP Hrvatskog društva skladatelja i Glazbena nagrada Porin na panel-diskusiji okupili su jučer tri glazbenice s porinovskom nominacijom: Miach, Lu Jakelić i Zrinku Posavec



Vrijedi znati da je 26. travnja Svjetski dan intelektualnog vlasništva. Stručna služba ZAMP Hrvatskog društva skladatelja i Glazbena nagrada Porin obilježili su ga glazbenim nastupom i panel-diskusijom pod nazivom »Note, brojke i nagrade: žene u glazbi«.


Logična je to i vrijedna tema, tim više što se Dan intelektualnog vlasništva u cijelom svijetu obilježava pod motom »Women and IP: Accelerating innovation and creativity«.


Stoga su u HDS ZAMP-u odlučili fokus staviti na snažne domaće kantautorice, njihovu kreativnost, autorsko pravo i svakodnevne izazove u glazbenoj industriji. Uoči dodjele glazbene nagrade Porin, okrugle 30. dodjele, odlučili su ugostiti tri glazbenice s porinovskom nominacijom: Miach, Lu Jakelić i Zrinku Posavec!


Znana istina




Na početku skupa nazočnima se obratila Ljerka Golubić Bregant iz Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo istaknuvši zapravo dobro znanu istinu da su žene one koje u velikom i većem postotku koriste ono što im nudi obrazovni sustav i kreativne industrije, zastupljenost im je tu velika, ali kad dođe do zaposlenosti, upravljanja karijerom, postoci padaju, odnosno rastu u korist muškaraca.


Visoko obrazovanje žena nije dovoljno iskorišteno i to je, kako reče, zabrinjavajuće te traži širi kontekst i jasne odgovore zašto se to događa. Što se pak tiče zaštite intelektualnog vlasništva, pa i onog u glazbi, visoka je, gotovo stopostotna svijest građana da se autorstvo mora poštovati, no u stvarnosti se, kako reče Golubić Bregant, ipak događaju povrede.


Porin se zato može pohvaliti da mu je glavna tajnica, i to već 13 godina, žena – Ivana Martinac. Došla je na tu poziciju nakon dvojice prethodnika i, kako je priznala, nije to uvijek lako.


Ima Porin i izvršnu producenticu, ima i djelatnice u PR službi i trudi se da je zaposlenica još više. A kad se slaže program dodjele najveće diskografske nagrade u nas, uvijek se pazi da je zastupljeno dovoljno žena.


I Lu Jakelić, kantautorica, nastupit će sutra na svečanosti dodjele Porina. Nominirana je ona u kategoriji najbolje ženske vokalne izvedbe. Zrinka Posavec ima nominiran album world glazbe, dok je Miach među nominiranima u kategoriji novog izvođača godine. A kako je biti žena u glazbenoj industriji?


– Ja sam odrasla u kući u kojoj je moj otac uvijek govorio da su žene sposobnije nego muškarci. Mislim da taj stav koji nosimo ide negdje iz odgoja, reče Posavec.


Milan Majerović Stilinović, Lu Jakelić, Zrinka Posavec i Miach, Foto: JOSIP MIŠKOVIĆ


Dobar savjet


Budući da radi u školstvu, Posavec je itekako mjerodavna kazati da u školstvu muškaraca nedostaje, kako piše pjesme, reče da je u zadnjih deset godina toliko pjesnikinja da su muškarci postali na neki način ljubomorni, a što se tiče glazbe, tu ipak muškarci vuku jer to, kaže, nije lagan posao.


Ono što je dobro, jest to da sve tri glazbenice nemaju loših iskustava s kolegama. Dobro je i to što sve tri kažu da se odnosi i u svijetu i u nas mijenjaju. No, nema nikakvog razloga da žena u glazbi nema i više, i da su žene u startu al pari kolegama. Lu Jakelić pritom je dala i dobar savjet kako ženama, tako i muškarcima u glazbenim vodama.


– Treba za to puno snage, ali treba biti to što jesi, ne dozvoliti da te uplaše činjenice, brojke, pravila industrije, rekla je.


Zanimljive porinovske brojke

Premda je dobra glazba dobra glazba, bez obzira na to je li muških ili ženskih ruku djelo, zanimljivo su zvučale neke od brojki jučer izrečene na temu Porina i muško-ženskih odnosa.


Primjerice, za album godine prijavljeno je 145 albuma, od čega je onih na kojem su žene 100 posto autorice ili koautorice 18. Broj albuma na kojima su izvođačice, same ili uz bend, je 35.


Broj albuma na kojima su žene stopostotne producentice je tri. Za pjesmu godine prijavljeno je 379 pjesama, a na njih 120 žene su ili autorice glazbe, ili teksta, ili izvođačice. Sto posto ženskih pjesama, onih kojima su i autorice i izvođačice, među 379 prijavljenih im ravno 22 ili pet posto.