
Foto: Luka Jeličić
Muzej antičkog stakla Zadar ugostio je predavanje “Arheologija aviona iz Drugog svjetskog rata”. Kako se tema tiče i ronjenja i aviona, u suradnji s Aero klubom Zadar i uz podršku Zajednice tehničke kulture Zadarske županije, ovo je predavanje održano nekoliko puta na više lokacija.
Kapitalci američke vojne industrije
Predavači su bili Paolo Iglić, ronilac, član RK Sv. Roko i HGSS Stanice Zadar i Ted Vrkić, tajnik Aerokluba Zadar, koji je na početku predavanja istaknuo kako je Paulo Iglić profesionalni ronilac za najdublje zahvate, sudjelovao u istraživanju zrakoplova.
– Ova su dva aviona, koja su predmetom našeg predavanja fatalno završila na dnu Jadranskog mora. Dva teška američka bombardera nalaze se u neposrednoj blizini Visa. Bile su to strateške letjelice 15. zračne armije smještene u južnoj Italiji.
Korišteni su za neutralizaciju ciljeva u okupiranim zemljama tijekom dnevnih bombardiranja. B – 24 “Tulsamerican” četveromotorni je avion s posadom od 11 članova, pojasnio je Vrkić, kazavši kako je mogao letjeti na maksimalnoj visini od 8500 metara i bio naoružan s deset strojnica.
– Avion je oštećen u sukobu s njemačkim snagama i s tri motora uspio zadržati formaciju. Na putu natrag prema bazi postupno su mu otkazivali motori i jedina šansa za posadu je bilo sletjeti na improvizirani viški aerodrom za oštećene zrakoplove. No, nisu smjeli sletjeti i prisilno su sletjeli i udarili u morsko dno, pojasnio je Vrkić i ponešto kazao o “Letećoj tvrđavi” – B-17.
– Bio je naoružan s 12 strojnica i mogao je primiti 3600 kilograma bombi, kazao je Vrkić, dodavši kako je imao posadu od 13 članova.
Iznimno teške operacije
Podmorje otoka Visa poznato je po brojnim olupinama brodova, ali i aviona iz Drugog svjetskog rata. Godine 2017. je proveden projekt pronalaska posmrtnih ostataka članova posade na olupini bombardera B-24 “Tulsamerican”. Sličan projekt je proveden i 2020. godine, također u moru u okolici otoka Visa na olupini bombardera B-17.
Član timova na oba spomenuta projekta je bio i ronilac Paolo Iglić, član RK sv. Roko. Zbog interesa ronilaca u samom klubu napravljeno je predavanje na temu oba projekta.
Iglić se kao vrsni ronioc spreman izvesti najteže zarone dokazao i u službi u DPAA.
– Na B-24 radio sam 2017. godine, a na B-17 2020. godine. Na Vis su dolazili teško oštećeni avioni koje su krpali samo da bi stigli do baze. Do trenutka kad je B-24 srušen na njenu više nije bilo njegovih originalnih dijelova, pojasnio je Iglić, kazavši kako je jedan od uvjeta za suradnju s našim institucijama da se lokalitet ostavi u istom ili boljem stanju nakon završetka istraživanja.
– Tražili smo posmrtne ostatke trojice članova i sa sigurnošću od 93 posto smo našli sve ostatke, dodao je Iglić i rekao kako je padobran pilota bio jedan od najzanimljivijih dijelova istraživanja.
najnovije
najčitanije
Nogomet
Dvoboj u Pragu
West Ham pogotkom u 90. minuti osvojio Konferencijsku ligu
Nogomet
Novi klub
Lionel Messi objavio da ide u Miami i objasnio zašto se nije htio vratiti u Barcu: “Nisam želio prolaziti kroz to”
Novosti
UKRAJINSKI PREDSJEDNIK
Zelenskij “šokiran” neuspjehom UN-a i Crvenog križa da pomognu nakon uništenja brane
Crna Kronika
U SPLITU
Optužena dvojica zbog nedjela protiv spolne slobode
Hrvatska
MINISTAR
Fuchs pozvao učitelje da prijave pritiske roditelja: “Ako nemaju mjeru…”
Zadar & Županija
Lijepe vijesti
Pokraj Kraljičine plaže pronađene dvije žive plemenite periske
Nogomet
NEOČEKIVANA ODLUKA
Šok među Vatrenima: Marko Livaja napustio reprezentaciju
Zadar
obavijest
Donosimo popis brojnih ulica i mjesta koja će sutra biti bez struje
Zadar
stara vaga
Mirko Blaće vratio u funkciju simbol Ulice Madijevaca, ali i jednog života
Hrvatska
Vrremenska prognoza