Subota, 14. prosinca 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

NOVI VJETROVI Nakon orkanske bure stiže investicijski tsunami

11.03.2019. 17:15
NOVI VJETROVI Nakon  orkanske  bure stiže  investicijski  tsunami


Privlaka je osim po lurdu, ribolovoj tradiciji, svakako  najpoznatija po sabunjarima koji su u prošlosti mukotrpnim radom vadili pijesak iz mora. Svojim drvenim brodovima (trabakulima, bracerima, leutima) su razvozili pijesak uzduž cijele hrvatske obale. Sabunjari  su ostavili dubok trag u životu privlačkog čovjeka.
– Privlaka je bila centar sabunjarstva. Mul je u najboljim danima privlačkih sabunjara vrvio brodovima posebno opremljenim za vađenje pijeska. Nažalost, osamdesetih godina prošlog stoljeća zabranjena je eksploatacije, vađenje pijeska iz mora, kazao je Gašpar Begonja, načelnik  Privlake.


Zatvoren pomorski prolaz
Osim što su sabunjari i ovaj prastari zanat otišli u ropotarnicu povijesti, pijesak se toliko nataložio da kanal Privlački gaz, plitki pomorski prolaz između Privlačkog zatona i Ninskog zaljeva smješten između obala  kopna i otoka Vira, više nije plovan. Zatvoren je za sav promet, ni najmanji brod tu ne može više proći.
– Zahvaljujući potpisu sporazuma Olega Butkovića, ministra mora,  prometa i infrastrukture, s predstavnicima tvrtke Plovput d.o.o. Split, Zadarske županije, općinama Privlaka, Vir i Vrsi te Gradom Ninom kreće se  u projekt proširenja i produbljenja plovnog kanala Privlački gaz vrijedan  21,4 milijuna kuna, obznanio je Begonja.
Ministarstvo i Plovput projekt sufinanciraju s 18 milijuna kuna, Zadarska županija s dva milijuna kuna, a Vir, Vrsi i Privlaka s ukupno 1,4 milijuna kuna.
– Kako se radovi ne bi prekidali tijekom turističke sezone dogovoreno  je da započnu početkom jeseni. Privlački gaz bit će dubok tri metra, širok  40 i dug 1.780 metara, temeljit je privlački načelnik.
Projekt će povezati Zadarski s Velebitskim kanalom, a Privlaka, Nin,  Vir i Vrsi dobit će rudno bogatstvo iz Privlačkoga gaza.


Pijesak Privlaci i Ninu, kamen Viru i Vrsima
– Pijesak je namijenjen za dohranjivanje plaža u Privlaci i Ninu, a kameni materijal Viru i Vrsima za gradnju lučica i druge komunalne radove. Rudnim bogatstvom gospodarit će Ministarstvo državne imovine ministra Gorana Marića, a moći će se upotrebljavati samo za projekte koji  imaju pravovaljane dozvole, objašnjava Gašpar te ističe:
– Protekle godine za dohranjivanje privlačkih plaža kupili smo pijeska  u iznosu oko 300.000 kuna, to nas isto čeka i ove godine. Ovako ćemo s  uloženih 400.000 kuna imati vlastiti pijesak u velikim, višegodišnjim količinama za vlastite potrebe, reći će Begonja.
Dobili su i rješenje Ministarstva kulture za podvodnu arheologiju, vezano za istraživanje kanala Privlački gaz između rta Kuline i rta Soline.
– Istraživanja su započela 1. ožujka i traju 40 dana, izjavio je Begonja.
Osim velike atraktivnosti, jer prolazi ispod Virskog mosta te istočno od  otočića Virića prema Privlaci za čak 12 nautičkih milja za sva plovila  smanjuje plov oko otoka Vira te od Privlačkog zatona prema Povljanskom kanalu i dalje prema Ljubačkom zaljevu i Ljubačkim vratima, temeljit je privlački načelnik.




Umjetni otok ispred lučice Centar
– Građevinska dozvola postoji još od 2013. godine, ali se nisu mogla  osigurati sredstva. Mojim dolaskom prije 20 mjeseci to nam je bio jedan  od prioriteta, i uspjeli smo. Prvenstveno zbog sigurnosti plovidbe  mještana, turista i svih drugih namjernika, ponosno će Begonja.
Pritom se pohvalio kako su se njegovim dolaskom na načelničko  mjesto dogovorili sa Županijskom lučkom upravom Zadar ravnatelja  Davora Škibole, da uđu u gospodarenje dviju lučica, Loznica i Centar,  gdje je ŽLU Zadar započela s naplatom vezova.
– Usporedno smo krenuli i s dodatnim uređenjem lučica gdje se rade  urbanistički planovi uređenja. Projekt je vrijedan 20 milijuna kuna, sedam milijuna lučica Loznica i 13 milijuna kuna lučica Centar, reći će Begonja.
U lukobran lučice Centar 2011. godine se uložilo oko 14 milijuna kuna.
– Međutim to se nije pokazalo dovoljnim i zadnje nevrijeme je potopilo skoro 20 brodova. Osim unutrašnjeg uređenja s promjenama postojećih gatova planira se gradnja jednog umjetnog otočića prije ulaska u  samu lučicu kao zaštita od udara vjetra što je po procijeni stručnjaka jedino rješenje, naglasio je Begonja.
Kako bi se ta investicija privela svrsi i komercijalizirala u ljetnom periodu kroz nautički turizam moći će se privezati i određeni broj plovila  turista.
– Prioritet smo dali Loznici, u tijeku je izrada potrebna dokumentacija  za uređenje. Radove planiramo tijekom iduće godine. Naime, dogovorno  će lučka uprava ta sredstva planirati za 2020. godinu, zaključio je Gašpar  Begonja.


Spomenik sabunjarima na mulu
Privlaka ne zaboravlja one koji su u prošlosti hranili njihove obitelji, na svoje sabunjare. Nogometni klub nosi ime Sabunjar, tako se odaje počast, jer mora živjeti  njihova priča protkana teškim radom i pijeskom. Štoviše, u tijeku je izrada idejnog  projekta spomenika sabunjarima, težacima koji su u prošlosti mukotrpnim radom vadili pijesak iz mora, a postavit će se na mul u Centru. Idejni projekt spomenika radi  zadarski akademski kipar Igor Maštruko, a bit će javno izložen kako bi prošao temeljitu "reviziju" mještana. Kad ga na koncu usvoji Općinsko vijeće spomenik će se  lijevati u Ljevaonici umjetnina Akademije likovnih umjetnosti d.o.o. u Zagrebu, najstarijoj ljevaonici umjetnina u ovom dijelu Europe, najavio je Begonja.


Za 430 milijuna kuna 300  kooperanata
Ubrzo započinju radovi na projektu stoljeća, aglomeraciji Nin-Privlaka-Vrsi u  ukupnom iznosu višem od 430 milijuna kuna. Od tog iznosa 70 posto je nepovratno  iz europskog proračuna, ostatak financira zajednički Ministarstvo zaštite okoliša i Hrvatske vode, dok 8 posto sredstava financira lokalna zajednica. Riječ je više od stotinu kilometara gravitacijske i  tlačne kanalizacije, 34 crpnih stanica, 32 kilometara sanacije vodovoda i podmorskog ispusta ukupne dužine 4,4 kilometara od čega je samo podmorski dio dug 3,2  kilometara i završava u virskom moru na dubini od 30 metara. Radove će izvoditi  tvrtka “Ludwig Pfaiffer Hoch und vs iše Tiefbau GmbH & Co.KG“ iz Njemačke. Završetak radova očekuje se pred početak ljeta 2022. godine. Njemačka tvrtka angažirat će oko 300 kooperanata.
– Ovim radovima otvaramo novu stranicu. Sve u cilju da Privlaka te Nin i Vrsi budu bez crnih jama, ispusta nepročišćenih fekalija i otpadnih voda, bez neugodnih  mirisa i rojeva komaraca. Da more bude naš ponos, poručio je Begonja.