Srijeda, 11. prosinca 2024

Weather icon

Vrijeme danas

3 C°

MIHAELA KADIJA Umjesto planiranih 3% imamo rast od 5% u dolascima i 4% u noćenjima!

18.10.2019. 08:33


Kraj rujna s kojim se ostvari preko 90% ovdašnjeg turizma prigoda je u kojoj razgovaramo s Mihaelom Kadijom direktoricom Turističke zajednice Zadarske županije, jer sada se već mogu iznositi zaključci o sezoni.
Pobrojani su gosti i noćenja u devet mjeseci ove 2019. koji izgledaju jako dobro. Što vas u njima posebno raduje i jeste li se ovome nadali s obzirom na početak turističke godine?
– Temeljem strateških ciljeva jedan od osnovnih ciljeva marketinške politike u turizmu Turističke zajednice Zadarske županije u 2019. godini zadan Programom rada je povećanje fizičkog obujma turističkog prometa s procjenom rasta do 3% u dolascima i do 3% u noćenjima. Budući da bilježimo u razdoblju siječanj-rujan rast od 5% u dolascima i 4% u noćenjima, svakako imamo odlične rezultate i to posebno raduje, osobito što se možda taj cilj na početcima turističke godine činio neostvariv zbog određenih izazova u okruženju.
Stalno ponavljamo kako trebamo imati strpljenja, te promatrati i kao pokazatelj uzeti cjelogodišnji rezultat, ali i dugoročne pomake, a ne samo jedan dio, bilo da je riječ o predsezoni, »srpanjskoj rupi« ili nečem drugom. Uz uzlaznu putanju cjelogodišnjih i vansezonskih brojki, posebno smo ponosni što se uzastopno dižu periodi tzv. pred i posezone, a svakako nam porast od 35% u dvije godine u mjesecima siječanj-svibanj govori da zaista moramo govoriti o turističkoj godini, a ne sezoni.
Zadovoljava nas što privatni smještaj, usprkos stalnom rastu kapaciteta, također bilježi porast od 4%, što ukazuje kako ta vrsta smještaja koja u našoj županiji dominira, nudi kvalitetu, dobar omjer vrijednosti za novac i vrlo je poželjna na turističkom tržištu.
Također su i kampovi, koji su najpodložniji vremenskim prilikama, a znamo da su u svibnju bile izuzetno nepovoljne, ne samo dostigli lanjski rezultat i nadoknadili gubitke već i ostvarili rast od 2,5%.
Naši tradicionalno najbrojniji gosti Nijemci, u devetomjesečnom razdoblju ostvarili su rast od 3 %, a Slovenci čak 6%. Iako je u ostvarenim rezultatima kod Čeha i Poljaka zabilježen blagi pad od 1%, značajno je istaknuti kako nam se kao gosti vraćaju susjedi Talijani, koji su ostvarili rast od 6%.
Sve u svemu, kako ste i sami konstatirali, turistički rezultati ostvareni u devet mjeseci 2019. godine u Zadarskoj županiji su jako dobri.


Uz kartu »sunca i mora« za »glavnu sezonu«, produljenje nose dodatni motivi dolaska
Ima li nešto što vas u ovim pokazateljima brine, ili na što bi valjalo posebno upozoriti širu društveno političku zajednicu?
– Ne nalazim u ostvarenim dobrim rezultatima neke posebno zabrinjavajuće podatke. Mogu kao i uvijek istaknuti kako će svako ulaganje u kvalitetu smještaja i podizanje razine usluga svakako na tržištu biti prepoznato, te će takvi objekti biti dulje popunjeni i na koncu ostvarivati bolje financijske učinke.
Ono što zabrinjava je brzopletost u ocjenama u trenucima kada smo opterećeni najvećim brojem dolazaka u naše destinacije. Tada nam posebna fokus mora biti da se ti gosti dobro osjećaju i da se vrate kući s pozitivnim utiscima i preporukama. Tada nije vrijeme za analize, a posebno ne zbrajanje osoba na plažama i auta na cestama kroz osobni dojam.
S krajem godine treba sagledati stanje, tražiti prostore za pomake, te popravljati nedostatke. Upravljanje je bitno, da postoji vizija gdje hrvatski turizam ide, kako odgovara na turbulencije u okružju.
Svakako smatram da bi država trebala početi značajnije poticati ulaganja u kvalitetu, a tu posebno smatram laganu tranziciju od »iznajmljivača« u male, obiteljske hotelijere. To će se teško postići svojevrsnim paraliziranjem postojećih pružatelja usluga u obiteljskom smještaju već sustavnim olakšicama za oni koje prihvate izazov profesionalnog bavljenja turizmom.
Znamo kako nam je svima stremljenje – turistička godina, odnosno produljenje sezone koliko je to i gdje moguće. Imamo li u tom razloga za zadovoljstvo ili ne?
– Kao osnovno, trebamo mijenjati razmišljanja o pojmu »produljenje sezone« znajući da se ona jednostavno ne može »produljiti« u nedogled. Naime, radi se o jednom proizvodu, jednoj motivaciji i jednom segmentu koji ljetnu sezonu čini »glavnom sezonom«. Vrijeme ljeta je razdoblje školskih praznika, a ljudi se i generalno ljeti odlučuju za iskorištavanje većine godišnjih odmora odnosno mahom u srpnju i kolovozu.
Naš je zadatak turistima pružiti dodatne razloge za dolaske, tzv. motivaciju tijekom cijele godine, to jest u razdobljima tzv. manje potražnje. Kao i kod nas, to je značajno izraženo i kod ostalih mediteranskih destinacija čija je glavna karta oduvijek bilo »sunce i more«. Ipak i te destinacije ulažu u stvorene atrakcije i proizvode posebnih interesa kako bi ih turisti posjetili izvan glavne sezone. U tom dijelu, i mi smo se namećemo kao konkurenti, no više u uslužnim djelatnostima gdje iskorištavamo prirodne resurse i bogatstvo raznolikosti pejzaža. I to je pohvalno jer zaista svake godine ponuđača raznih usluga ima sve više i više. Za ozbiljniju konkurenciju svakako trebamo poraditi na još više stvorenih sadržaja.


Naše nije pružanje usluga već onima koji to rade olakšti nastup na tržištu
Osim širenje sezone u vremenu interes nam je i njeno širenje u prostoru, posebno na područja koja do sada slabo ili malo participiraju turizmu a imaju potencijal. Mislimo dakle na nerazvijena područja posebno van mora a koja bi trebala i osnažiti ponudu aktivnosti van »sunca i mora« pa onda i doprinijeti produljenju sezone?
– Tako je, u tome se u potpunosti slažem. No, moramo se maknuti od deklaracija do konkretne ponude. Promidžba ne smije biti prazno obećanje. Primjerice, ako komuniciramo i obećavamo da smo destinacija tradicionalne gastronomije gdje se može pojesti peka, onda turist koji kod nas dođe mora to jelo i u bilo kojem trenutku i dobiti. Ne možemo očekivati da će se gost iz Londona dva dana prije putovanja na produženi vikend u Zadru najaviti telefonski ugostitelju kako bi probao tu istu peku.
Proizvod može postati kada se potencijal realizirao. Potencijala imamo, ali sama se ponuda nije dosegla onu kritičnu masu da bismo govorili o konkurentnom proizvodu. Treba raditi na edukaciji, kvaliteti. Tu su važna udruženja pružatelja usluga ili proizvođača proizvoda koji jako mogu doprinijeti tom segmentu i bržem razvoju. Hoće li se tako stvoriti kritična masa potreba da iz ideje nastane proizvod. Tu sada nisu važni promotivni materijali, brošure i signalizacija, već poduzetnički duh i stremljenje ka kvaliteti.
Niz je pokrenutih aktivnosti kroz TZ Zadarske županije, od Zadar Bike Magic, Welcoma, Ruralnog odnosno agroturizma, osmišljavanja novih ponuda s dodanom vrijednosti s DMK agencijama,… a koji bi trebali služiti prethodno spomenutim ciljevima. Kako ocjenjujete dosadašnja postignuća?
– Ocjenjujem samo pozitivno. No, treba strpljenja. Rezultati se vide tek nakon nekog vremena. Recimo, projekt ciklo-turizma jedan je od prvih projekata koji smo pokrenuli i naši partneri nas izvještavaju o sve boljem stanju na tržištu. A i sam interes novih partnera i pružatelja usluga govori da posla ima. U svim našim projektima standardizacije i labellinga nastojimo definirati proizvod iz onoga što imamo. Na nama nije pružanje usluga, već da onima koji to rade olakšamo nastup na tržištu, da stvaramo prepoznatljivost, alate kojim ćemo doprijeti pružiti sliku destinacije kao destinacije upravo za taj vid posebnog interesa. I to činimo – analiziramo ponudu, definiramo kako naš proizvod izgleda, uzimamo najbolje i stvaramo promotivne materijale, alate, oglašavamo, prezentiramo u inozemstvu, ugošćujemo strane novinare i agente, itd. Radimo mnogo toga, na kraju krajeva jednom riječju – marketing turističkog proizvoda.




Dogodine snaženje ovlasti i sredstava
Pred nama je godina s izmjenama od kojih vas se posebno tiče preciznije definiranje zadaća TZ županija posebno u smislu DMO-a, kao i uvećanje njima (vama) pripadajućeg dijela boravišne (turističke) pristojbe. Imate li procjenu budućih prihoda i što će biti najveći izazovi ?
– Zadaće su ovim Zakonom puno bolje definirane te su precizno zacrtani odnosi između 3 razine sustava – Hrvatske turističke zajednice, županijske, odnosno regionalne turističke zajednice i lokalnih turističkih zajednica.
Prihodi svih razina bit će veći u 2020. godini zbog Pravilnika prema kojem su najniži iznosi u određenim kategorijama veći od postojećih. S druge strane, fondovi koji se prikupljaju u HTZ-u povećani su brojkom i udjelom. Do sada smo izdvajali za »nerazvijena« područja, a sad će se to činiti i za udruživanje u sustavu. Tako će se od ukupno prikupljene članarine izdvajati, ne 7,5% već 11% članarine, odnosno s 2,5% skačemo na izdvajanje 5,5% prikupljene turističke (boravišne) pristojbe.
No svakako ćemo se posebno baviti ozbiljnošću pristupiti zahtjevima koji su stavljeni pred regionalnu razinu – županijsku turističku zajednicu. Iako je to oduvijek bila naša osnovna zadaća koja nas je razlikovala od lokalne razine, sada su strateški razvoj i marketing u potpunosti pod našom ingerencijom.


Poseban ponos nominacijom za berlinsku nagradu za digitalnu komunikaciju
Što bi ste iskali kao posebno vrijedno u ovoj godini za našu turističku regiju?
– Izuzetno smo ponosni na ulasku u nominacije za Digital Communication Awards na kojima smo sudjelovali 20. rujna u Berlinu. Naš rad našao se u društvu o kojem se samo može sanjati – velikih svjetskih korporacija koje to rade puno duže od nas, s puno puno većim budžetima i ljudstvom – Coca-Cola, Ikea, Microsoft, itd.
Turistička zajednica Zadarske županije (TZZŽ) je za prvo mjesto u kategoriji Content marketing bila u konkurenciji s tvrtkama HSBC, ING, Dremel i Geodan, a u kategoriji Storytelling s NNGroup, 24sata, LM Wind Power i A+E Networks Poland.
Taj uspjeh potvrda je da digitalne kampanje radimo na način kako to rade uspješni, da i mali mogu s dobrim partnerima i uz kreativnost biti uz bok s velikima.
No, veliki značaj i uspjeh ove kampanje je, u biti, u samom udruživanju sredstava na svim razinama sustava. Namjera je bila maksimizirati pojedinačne resurse, kako TZŽ-a, tako i vodećih lokalnih turističkih zajednica kako bismo kumuliranim sredstvima mogli uopće ostvariti kampanju ovakvog značaja i dosega. Tako su se u projekt uključile ključne destinacije Zadarske županije: Zadar, Nin, Pag, Biograd i Starigrad, a njima su podršku opet dale manje TZ u okružju. Sama ta činjenica je izuzetno hvalevrijedna i pokazuje da se sinergijom zaista može postići više i značajnije.
Naravno, ne smijemo izostaviti i veliku podršku Hrvatske turističke zajednice kroz čini je program Udruženog oglašavanja ova kampanja i provedena. Upravo je HTZ to prvi prepoznao kao pravi vid destinacijskog oglašavanje, te je natječaj za udruženo oglašavanje za 2019. postavio na tom modelu – jednom regionalnom planu oglašavanja
 


Čemu zahvaliti nagrade na GHL-u


Završeni su DHT u Slavoniji i možemo kazati da se put zadarske turističke regije slio najveći broj nagrada do sad. Što kazati i čemu to zahvaliti?
– Moram istaknuti da je ove godine bilo iznimno lijepo za sve nas iz Zadarske županije nazočiti dodjeli nagrada i da smo jako ponosni zbog brojnih osvojenih priznanja. Koristim i ovu priliku te čestitam svim nagrađenima, ali i svima uključenim u turizam u našoj županiji na još jednoj uspješnoj turističkoj godini.
Mišljenja sam kako se višegodišnji trud i trajna nastojanja, te brojne sinergijske aktivnosti svih dionika, zapravo saveznika – od sustava TZ-a, JLS, udruženja, komora, i naravno iznimno važno – gospodarskih subjekata u Zadarskoj županiji, jednako kako su to prepoznali i naši gosti, sve više prepoznaju na nacionalnoj razini. Neophodno je dodati kako je u središtu svih uspjeha u turizmu uvijek čovjek, bilo da je riječ o djelatnicima ili lokalnim stanovnicima.
Zadarska županija čvrsto drži svoje četvrto mjesto u turizmu Hrvatske, a kao što je to definirao Glavni plan razvoja turizma Zadarske županije, ona je destinacija karakteristične kulture, ljepote, očuvanosti prirode i krajolika, posebice otoka, globalno vrijednih spomenika i snažne duhovne proizvodnje u koju se trajno ulaže dosta energije i ljubavi. Posebno su važni elementi za razvoj i uspjeh destinacije ljubaznost lokalnog stanovništva i zaposlenika u turizmu. Ne čudi stoga činjenica kako su brojne nagrade osvojili pojedinci i subjekti baš iz Zadarske županije.