Kratka kava u veliku šalicu, duga kava u malu šalicu, s manje/više pjene, kava do pola šalice, kava do malo manje od pola šalice/malo više od pola šalice, kava s vrućim mlijekom, kava s hladnim mlijekom, kava s mlakim mlijekom, cappuccino bez pjene, cappuccino s više mlijeka, mali macchiato u velikoj šalici, veliki macchiato u maloj šalici, čaša vode s ledom i fetom limuna i naranče, kava s Natrenom i smeđim šećerom, …
Ovo su samo neke od narudžbi zadarskih gostiju s kojima se konobari zadarskih kafića svakodnevno susreću. No, niti najmaštovitije narudžbe ne bi bile problem da su naručene s osmijehom, pozdravom ili jednostavno s manjom dozom bahatosti, kazali su nam konobari iz nekoliko kafića u staroj gradskoj jezgri koje smo obišli u potrazi za odgovorom na pitanje "Jesu li zadarski gosti bahati?".
– Najviše od svega nam smeta nepristojnost, ponašanje "s visoka" prema nama konobarima. Kao da smo manje vrijedni i kao da su oni jedini koji čekaju svoju narudžbu, kazali su nam konobari jednog zadarskog kafića naglasivši kako su zadarski gosti u većini slučajeva bahati, a pravi su maheri kada je riječ o naručivanju kompliciranih kava.
– Bude tu svačega, 100 ljudi, 100 ćudi i kava. Pokušamo udovoljiti svačijim željama, no zna se dogoditi i da kava ne bude baš onakva kakvu su naručili, pa znaju ostaviti kavu ili ne platiti, pogotovo stariji gosti. Oni su posebna kategorija, kazali su konobari.
Ali sve te narudžbe mi odradimo bez problema, veći problem je ta bahatost, neobzirnost, … prolazim pored njih s punom tacnom, i zna da ti je puna terasa, i on te zaustavi da bi te pitao koji šlag imamo, i slične situacije?
Na grubost odvaraćaju osmjehom
Unatoč bezobraznosti pojedinih gostiju, ljutnje nikad nema, nastavili su.
– Treba sve to istrpiti, to i je bit ovog posla. Nema smisla ratovati jer u svakom poslu ima bahatih ljudi, ne samo u našem. Zato onima koji nam npr. ne kažu "dobar dan", mi namjerno zaželimo "dobro jutro" ili "dobar dan", i po nekoliko puta kako bi im ukazali na to da su bezobrazni te da smo i mi samo ljudi koji cijene toplu riječ i osmijeh, kazali su.
Ono što je također opće poznato, ističu, je to da zadarski gosti, čast izuzecima, nisu baš od "manče."
– Ima izuzetaka, ali rijetko. Uglavnom su "manče" slabe ili nikakve. Oni bi najradije sjedili i čitali novine i po tri sata s jednom kavicom, … ne daj Bože da naruče još jedno piće, rezignirano naglašavaju domaći djelatnici u ugostiteljstvu.
Još jedan oblik nepristojnost kod gostiju može se uočiti po pitanju korištenja toaleta.
– Koriste ga bez pitanja, kao da se podrazumijeva da ga smiju koristiti, iako nisu gosti kafića. Ni "molim vas", ni "hvala",… A tu se posebno ističu strani turisti. Oni koriste toalet ulijećući u kafić bez pitanja. Isto tako, često znaju "odmoriti" cipele na jastučićima sjedalica i pritom ih zaprljati. Valjda se osjećaju kao doma, a jako nam smeta taj stav da ako plate kavu, smiju raditi što god žele, … potužili su se. Također, kod stranaca najčešće bude problem što ne razumiju nešto na cjeniku, a naruče, i onda kada im konobari donesu tu narudžbu, bune se da to nisu naručili jer da to nije tako u njihovoj zemlji, …
Stalni gosti često najzahtjevniji
Iako su zbog stalnih gostiju konobari najzahvalniji, s druge strane, velika mana većine njih je što su i najzahtjevniji.
– Zadarski gosti, posebice oni stalni, ako ne dobiju narudžbu iste sekunde, odmah kreće ljutnja i vrijeđanje, … Oni koji nas svakodnevno posjećuju, očekuju da im je kava na stolu prije nego sjednu, pa čak i prije nego ih uopće i vidimo, poručili su dodavši kako unatoč svakodnevnici koja im je ispunjena bezobraznim gostima, moraju ostati "hladni" na te stvari, tj. pristojni i ne uzimati to previše k srcu.
– Svašta svakodnevno i čujemo i vidimo, tako da, osim što je fizički zahtjevan, ovaj posao zahtjeva i psihičku spremnost zbog čega konobar ne može biti svatko, istaknuli su.
Što se tiče kažnjavanja gostiju, to nije praksa zadarskih konobara jer, kako kažu, ne žele se spustiti na njihov nivo.
– Svaki drugi gost kojim nam dođe je bahat i pun nerazumijevanja. Većina niti ne sjedne, a već viče, kao da smo neka potlačena klasa pa ih narudžba već mora čekati i prije nego sjednu. I što je najžalosnije, to su uglavnom naši domaći ljudi, dok su stranci super. Da mi je sa strancima raditi, radio bih ovaj posao cijeli život, prokomentirao je jedan konobar poznatog zadarskog kafića.
– Stranci su kulturni, uglađeni, a naši, ma nema naziva za to … Pogotovo ako su na nekim višim funkcijama, političkim ili sl., onda tek bahatost dolazi do izražaja. Ali mi to sve izdržavamo, nema nam druge. Cijenimo dobre goste, pristojne i obzirne, ali s godinama ih je sve manje, a ovih bahatih je nažalost sve više, kazao je.
Konobarenje u Zadru tako iz godine u godinu postaje sve teže, a položaj konobara sve je gori. Zato po kafićima nema zadržavanja istih konobara, već se često mijenjaju, nastavio nam je pričati naš sugovornik.
– Ljudi sve više gube volju za tim poslom uglavnom radi gostiju, ali i zbog poslodavca. Sve u svemu, žalosno je da je posao konobara pao na tako nisku razinu i da su u Zadru tako malo cijenjeni. Ja da imam nešto drugo i da mogu otići, već bih odavno to i učinio, poručio nam je za kraj.
najnovije
najčitanije
Hrvatska
MINISTAR OBRANE
Anušić: 2025. dostižemo izdvajanja od 2 posto BDP-a za obranu
Svijet
PRISTUPNI PREGOVORI
Crnoj Gori Hrvatska blokirala zatvaranje jednog poglavlja
Crna Kronika
SPLIT
Ispred postaje zapalio policijsko vozilo, uhićen je
Scena
Zajednički intervju
Ivan Rakitić i Raquel otkrili tajnu skladnog braka: ‘Mi smo posebni po tome…’
Nogomet
IZBORNIK
Zlatko Dalić: Poštujem sve protivnike, ali Hrvatska je s razlogom prvi nositelj
Županija
pitanje zaštite
RAT NA OTOKU Simbol čipke kao kamen razdora Pažana i Novaljaca
Zadar
LUKSUZNI HOTEL
Na prvom Danu karijera Zadrani upoznali privlačne ponude Hyatta
Plodovi zemlje i mora
najulov 2024.
Neočekivan ulov mladog ribolovca Andrije Reljića s Dugog otoka
Zadar
NAJAVA
Fra Marin Karačić predvodi adventsku duhovnu obnovu na Bokanjcu
Zadar
VEĆ TRADICIONALNO